McWrapy nie są za duże w reklamie McDonald’s - skarga oddalona (wideo)
Komisja Etyki Reklamy odrzuciła skargę zarzucającą spotowi telewizyjnemu McWrapów w McDonald’s wprowadzanie odbiorców w błąd. Autor protestu ocenił, że produkty w reklamie mają zbyt duży rozmiar.
Skarga na spot telewizyjny McWrapów w McDonald’s, którą otrzymała Komisja Etyki Reklamy, dotyczyła jego końcowej sekwencji. Wtedy w zbliżeniu zostają pokazane te produkty. Autor protestu zauważył, że są one tak dużej średnicy, że wręcz rozpychają papierowe opakowanie. „W rzeczywistości objętość McWrapów jest ok. trzech razy mniejsza – są niewiele większej średnicy/rozmiaru niż parówka – do tego papierowego opakowania mogłyby zmieścić się trzy” – ocenił odbiorca, zaznaczając, że taki przekaz stanowi duże przekłamanie.
Na podstawie skargi reklamie postawiono zarzuty wprowadzania widzów w błąd co do istotnych cech promowanego produktu. Przekaz oskarżono również, że w ten sposób wpływa na decyzje zakupowe odbiorców, naruszając jednocześnie dobre obyczaje i poczucie odpowiedzialności społecznej.
Odpowiadając na te zarzuty, przedstawiciele McDonald’s zadeklarowali, że zdjęcia prezentowanych w reklamie McWrapów wykonane zostały z użyciem prawdziwego placka, opakowania i półproduktów, których rodzaj i ilość są dokładnie takie same, jak tych rzeczywiście sprzedawanych. Zmieniono jedynie sposób prezentacji produktu, placek układając w kształt rożka, a składniki wysuwając na zewnątrz, żeby pokazać różnice pomiędzy poszczególnymi wersjami McWrapów. „Jest rzeczą oczywistą, że reklama nie stanowi formy reportażu. Przeciwnie, stylizacja produktu, lecz także inne, o wiele radykalniej odrywające reklamę od opowiadanej przez nią rzeczywistości środki artystycznego wyrazu, stanowią jej istotę, z czego konsumenci zasadniczo zdają sobie sprawę” – oceniła firma.
Rozpatrując tę sprawę, Komisja Etyki Reklamy podkreśliła, że reklamy mogą zawierać dopuszczalną przesadę, np. w celu dokładnego pokazania zawartości produktu, a jego składniki mogą być przedstawiane w powiększeniu i bez zachowania rzeczywistych proporcji pomiędzy nimi. W takim przypadku istotne jest jedynie, aby przekaz został właściwie zrozumiany przez przeciętnego konsumenta, a spot McWrapów powinien zostać tak właśnie odebrany. W konsekwencji komisja uznała, że reklama ta nie wprowadza konsumentów w błąd i nie wykorzystuje ich braku doświadczenia lub wiedzy, ponieważ pokazuje prawdziwe półprodukty. Zatem przekaz nie narusza kodeksu reklamowego ani przepisów prawa.
Dołącz do dyskusji: McWrapy nie są za duże w reklamie McDonald’s - skarga oddalona (wideo)