Reasumpcja. W Mediapanelu policzą wyniki jeszcze raz. Zaważyła decyzja Wirtualnej Polski
Wyniki Mediapanelu za styczeń zostaną opublikowane ponad tydzień później niż zwykle. To pokłosie decyzji Wirtualnej Polski Holding, która w ramach badania nie korzysta już z audytu. Odpowiadające za Mediapanel firmy PBI i Gemius wyjaśniają, że wykryły „nieścisłość w produkcji internetowych wyników badania”.
![Fot. Pixabay](https://static.wirtualnemedia.pl/media/new/googleDiscovery/67aa586181e30_komputer-klawiatura.jpg)
PBI i Gemius w poniedziałek wydawcom i innym podmiotom korzystającym z odpłatnego dostępu do wyników Mediapanelu poinformowały, że dane za styczeń 2025 roku planują opublikować do 21 lutego. Analogiczną odpowiedź przekazały portalowi Wirtualnemedia.pl w odpowiedzi na pytania w tej sprawie zadane w zeszłym tygodniu.
Zwykle wyniki Medianapelu za poprzedni miesiąc są zamieszczane między 5. a 10. dniem miesiąca. Skąd opóźnienie w lutym?
– Informujemy, że wykryliśmy nieścisłość w produkcji internetowych wyników badania Mediapanel, która związana jest ze zmianą statusu dużego zbioru domen z audytowanych na nieaudytowane. Aby zapewnić najwyższą jakość dostarczanych danych, podjęliśmy decyzję o ponownym przeliczeniu i publikacji wyników począwszy od stycznia 2025 r. – wyjaśniają PBI i Gemius.
Wirtualna Polska bez audytu
Czym jest owa „zmiana status dużego zbioru domen z audytowanych na nieaudytowane”? W połowie stycznia informowaliśmy, że Wirtualna Polska Holding z końcem 2024 roku w Mediapanelu usunęła ze swoich serwisów i aplikacji skrypty pozwalające na pomiar ich odwiedzalności. Czyli zmieniła ich status z audytowanych na nieaudytowane.
– Decyzja była pochodną spostrzeżeń wynikających z przygotowywania do migracji naszych serwisów na nową platformę technologiczną. W efekcie wypięliśmy m.in. okodowanie Google, które tak jak Gemiusa, nie przynosi nam żadnych korzyści biznesowych. Przy decyzji dotyczącej Gemiusa kierowaliśmy się też faktem, że nasi globalni konkurenci, będąc w wynikach Mediapanelu, nie posiadają takiego oskryptowania – uzasadniał Michał Siegieda, rzecznik prasowy i dyrektor ds. komunikacji w Wirtualnej Polsce Holding.
– Oczywiście jest szereg partnerów, których skrypty nadal mamy na naszych stronach, jak chociażby retargeterzy – zaznaczył.
Wyniki dzienne z Mediapanelu na bieżąco
PBI i Gemius zaznaczają, że w interfejsie dla klientów na bieżąco publikowane są dane dzienne z Mediapanelu. – Spodziewamy się jednak, że rekalkulacja wpłynie na zmianę wyników od 1 stycznia i bieżąco publikowanych, co dotyczyć będzie głównie domen nieaudytowanych. Ponowną publikację planujemy przeprowadzić do 21 lutego 2025, poinformujemy o niej z wyprzedzeniem w osobnej wiadomości – zapowiadają.
Firmy zapewniają, że przy publikacji wyników z lutego nie będzie żadnego opóźnienia.
Poprzednio znaczącą zmianę w Mediapanelu, która wpłynęła na publikację wyników, wprowadzono wiosną 2024 roku. Dodano mechanizm mający eliminować wpływ tego, że niektórzy wydawcy dla podwyższenia wyników części serwisów (m.in. stron głównych największych portali) zmuszali użytkowników do odwiedzania ich, gdy ci klikali w linki m.in. na platformach społecznościowych.
W efekcie za kwiecień, maj i czerwiec nie podano danych o odwiedzalności w poszczególnych kategoriach tematycznych.
Dołącz do dyskusji: Reasumpcja. W Mediapanelu policzą wyniki jeszcze raz. Zaważyła decyzja Wirtualnej Polski