W reklamie zarobisz dobrze... ale nie w tych zawodach. Dane mówią same za siebie
Przez ostatnie 10 lat stawka cennikowa dla account managera wzrosła o 16,5 proc. a dla copywritera o 10 proc. W porównywalnym czasie średnie wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej wzrosło o 89,12 proc.
Łukasz Zarębski, dyrektor operacyjny od lat związany z rynkiem reklamy, podjął się analizy raportu Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, dotyczącego badania płac i stawek godzinowych w branży agencji reklamowych. Zarębski przeanalizował dane od 2014 do 2024 r., czyli ostatnie 10 lat, dla dwóch stanowisk, które są najpopularniejsze w raporcie SAR – copywritera i account managera.
Ile zarobisz w reklamie? Tu stawki ledwo drgnęły
– Przez ostatnie 10 lat stawka cennikowa dla account managera wzrosła o 16,5% a dla copywritera o 10%. W porównywalnym czasie, bo w latach 2014-2023 średnie wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej wzrosło o 89,12%. Natomiast średnie wynagrodzenie w agencjach reklamowych na stanowisku Account Manager wzrosło o 35,71%, a na stanowisku Copywriter o 16,39% - podsumował Zarębski.
Pierwszy wniosek, jaki nasuwa się po analizie Zarębskiego, to stagnacja stawek cennikowych, które niemalże stoją w miejscu od 10 lat. W rozmowie z Wirtualnemedia.pl, Zarębski podaje jedną z przyczyn tej sytuacji: “Założenie agencji marketingowej czy kreatywnej jest dość proste, przybywa podmiotów pracujących jako agencje reklamowe, co widać chociażby po analizie PKD, więc konkurencja na rynku agencyjnym jest bardzo duża. Z drugiej strony zapotrzebowanie na tego typu usługi ze strony klientów maleje. Agencje muszą walczyć o klienta ceną, dostosowywać wyceny do z góry przyjętych stawek, ponieważ w kolejce do tego klienta stoi setka innych agencji”.
Analiza wykonana przez Łukasza Zarębskiego
Na podstawie analizy można zauważyć także, że wynagrodzenia account managerów i copywriterów i tak rosną szybciej niż cennik usług, które agencja sprzedaje klientowi.
– Można sobie więc uświadomić, pod jaką presją są agencje reklamowe, które w zasadzie nie podniosły swoich stawek, a jednocześnie muszą podnosić wynagrodzenia by choć w części dogonić rosnące wynagrodzenia w innych branżach – dodaje Zarębski.
Zgodne z ostatnim raportem SAR “Wynagrodzenia w branży komunikacji marketingowej 2023/24”, mediana wynagrodzenia copywritera wynosiła 8650 zł brutto, a account managera – 9000 zł brutto (w poniższej grafice tabelka z prawej). Średnia krajowa w grudniu 2023 r. to 8033,00 zł brutto, co oznacza, że copywriter zarabiał tylko o 7 proc. więcej niż średnia, a account manager o niecałe 12 proc.
W 2014 roku (w tabeli poniżej tabelka po lewej) mediana wynagrodzenia copywritera wynosiła 7131 zł brutto, a account managera 7000 zł brutto przy średniej krajowej na poziomie 3783,46 zł brutto. Na przestrzeni ostatnich 10 lat zarobki account managerów i copywriterów przybliżyły się do średniej krajowej, gdy jeszcze te 10 lat temu przewyższały ją niemalże dwukrotnie.
– Aktualnie wynagrodzenia spłaszczyły się i przestał być to zawód ‘wyjątkowy’, wręcz praca w agencji ma niski próg wejścia, łatwo znaleźć taką pracę. Nadal zarabia się więcej niż średnia krajowa, ale nie są to już takie zarobki jak 10-12 lat temu. Niezbyt wysokie wynagrodzenia mogą wynikać również z dużej konkurencji wśród pracowników. Na jedno ogłoszenie o pracy na stanowisku account managera potrafi spłynąć około 150 CV – stwierdza Zarębski.
Dołącz do dyskusji: W reklamie zarobisz dobrze... ale nie w tych zawodach. Dane mówią same za siebie