Lidl, Action i Rossmann najchętniej wybieranymi sklepami w Polsce
Lildl, Action, Rossmann oraz IKEA to sieci handlowe, w których Polacy najchętniej planowali zakupy według Rankingu Sieci Handlowych aplikacji Listonic.
![](https://static.wirtualnemedia.pl/media/new/googleDiscovery/6789390d894b6_zakupy.jpg)
Do największych zmian doszło w największej kategorii. Lidl zanotował wzrost udziału w nazwach list zakupów o 3.02 p.p. i tym samym wrócił (po rocznej przerwie) na fotel lidera. Ubiegłoroczny zwycięzca — Biedronka - zanotowała spadek udziału w listach zakupów o 0.32 p.p. co przełożyło się na drugie miejsce w rankingu. Łącznie Lidl i Biedronka mają ponad 75 proc. udziału w swojej kategorii.
– Rok 2024 upłynął nam przede wszystkim pod znakiem wojny cenowej i agresywnych działań marketingowych: reklamach w radiu, telewizji, banerach czy sms-ach. Zgodnie z danymi z paragonów, które opracowało Centrum Monitorowania Rynku, przełożyło się to na przenoszenie zakupów do dyskontów. Co ciekawe jednak choć klienci przychodzili częściej, to wkładali do koszyka około 1 proc. mniej produktów i wydawali około 2 proc. mniej niż w 2023 roku - mówi Małgorzata Olczak, head of sales w Listonic.
Na trzecim miejscu znalazła się sieć spożywcza, która do tej pory nigdy nie była na podium - Kaufland. Czwarte i piąte miejsce przypadło sieci Auchan (spadek z trzeciego) oraz Dino. Analiza CMR wykazała, że tylko w sklepach małoformatowych oraz supermarketach Polacy wkładali do koszyków więcej produktów i więcej wydawali (o 6 proc. w sklepach małoformatowych oraz o 3 proc. w supermarketach).
Zdecydowana dominacja Action
Od lat w kategorii drogerii oraz artykułów do domu i ogrodu w Polsce mamy zdecydowanych liderów: Rossmann oraz IKEA. Od 2023 roku dynamicznie zmienia się jednak sektor dyskontów niespożywczych. W 2024 roku sieć Action zdecydowanie umocniła się na pierwszym miejscu, notując wzrost udziału w nazwach list zakupów o 10.32 p.p. i zgarniając ponad 60 proc. list ze swojej kategorii. Jednocześnie będące na drugim miejscu Pepco drugi rok z rzędu zanotowało spadek udziału w nazwach list zakupów (o 11.96 p.p. w 2023 roku oraz o 8.89 p.p. w 2024 roku).
Ranking najczęściej dodawanych produktów do list zakupów w 2024 roku nie przyniósł drastycznych zmian, a poszczególne produkty notowały drobne zmiany pozycji. W sklepach spożywczych nadal najpopularniejszymi produktami było mleko, jajka i banany, ale wyraźny spadek - z 5 na 10 miejsce - zanotował ser żółty.
W dyskontach niespożywczych natomiast z ósmego miejsca na trzecie awansowały skarpetki, a w rankingu pojawił się ocet. Jeszcze w 2023 roku wśród top 10 najpopularniejszych produktów w drogeriach znajdował się tusz do rzęs, którego w 2024 roku już jednak zabrakło.
Analiza Listonic objęła listy z polskiej wersji aplikacji z całego 2024 roku. Łącznie niemal 600 tysięcy list zakupów zawierało jednoznaczne wskazanie sieci handlowej, co oznacza wzrost o ponad 20 proc. względem 2023 roku.
Dołącz do dyskusji: Lidl, Action i Rossmann najchętniej wybieranymi sklepami w Polsce