Kolejny rok z rzędu wyprodukowano mniej seriali
W 2024 roku liczba oryginalnych seriali powstających dla telewizji i streamingu w Stanach Zjednoczonych znacznie spadła, co obserwujemy już drugi rok z rzędu. Twórcy raportu Luminate zwrócili też uwagę na zmęczenie widzów uniwersum „Gwiezdnych wojen” i ogromną popularność serialu na podstawie prozy Harlana Cobena, pt. „Już mnie nie oszukasz”, powstałego dla Netfliksa.

Luminate to firma zajmująca się analizą danych i pomiarami widowni w branży rozrywkowej. Mark Hoebich, wiceprezes wykonawczy i szef działu filmów i telewizji Luminate oraz Carolyn Finger, wiceprezes ds. konsumentów i produktów, omawiając wyniki raportu, zwrócili uwagę na to, że Hollywood zmaga się z długotrwałym okresem kurczenia się rynku pod względem liczby zamawianych seriali. To bolesny spadek po epoce Peak TV, w której wydatki na produkcję osiągnęły poziom niemożliwy do utrzymania w dłuższej perspektywie.
Spadek produkcji serialowej
– Chociaż odnotowaliśmy 7 proc. spadek liczby wypuszczanych seriali, to jeśli spojrzymy na liczbę zamawianych odcinków, ich liczba również znacząco spadła – mówi Mark Hoebich.
– Rok do roku obserwujemy niemal 20 proc. spadek w porównaniu do poprzedniego roku. Ten trend utrzymuje się już dwa lata z rzędu: w 2023 roku wyniósł 17 proc., a w 2024 niemal 20 proc. Firmy medialne są teraz znacznie bardziej oszczędne przy zamawianiu nowych seriali albo ich kontynuacji - decydują się na mniejszą liczbę odcinków. Oczywiście ma to wpływ na cały ekosystem rozrywkowy – od scenarzystów, przez producentów, reżyserów, aż po aktorów, którzy polegają na takich zamówieniach” – dodaje ekspert z Luminate.
Mniej zamówień seriali komediowych
Jeszcze bardziej uderzający jest spadek liczby seriali komediowych – ich łączna liczba w USA i Kanadzie zmniejszyła się o 39 proc. od 2019 roku. Tę lukę wypełniły reality shows, takie jak randkowe programy Netfliksa.
Swoją rolę odgrywają także media społecznościowe, jak zauważa Carolyn Finger: „Media społecznościowe częściowo zaspokajają potrzebę oglądania prawdziwych ludzi zachowujących się niewłaściwie czy po prostu dziwnie. I to jest coś, co obecnie można znaleźć na TikToku – przynajmniej na razie – oraz na Instagramie i w innych miejscach”.
Zmęczenie uniwersum „Gwiezdnych wojen”
Spadająca popularność seriali związanych z uniwersum „Gwiezdnych wojen” została zobrazowana na wykresie przedstawiającym malejącą oglądalność i wskaźniki ukończenia seansu dla najnowszych produkcji, takich jak „The Acolyte” i „Star Wars: Skeleton Crew”.
Carolyn Finger zwróciła również uwagę na trudności Amazon Prime Video związane z drugim sezonem serialu „Władca Pierścieni: Pierścienie Władzy”.
„To naprawdę podkreśla, jak ważne dla firm medialnych jest odpowiednie zarządzanie franczyzami” – mówi Finger o świecie „Gwiezdnych wojen”. „Jeśli rozdrabniają się na zbyt wiele projektów niezwiązanych ściśle z daną marką, mogą dojść do punktu, w którym nie osiągną oczekiwanych rezultatów”.
Dla kontrastu, skromnie promowany minieserial „Już mnie nie oszukasz” okazał się jednym z najczęściej oglądanych tytułów Netfliksa w 2024 roku – częściowo dlatego, że miał premierę 1 stycznia, co pozwoliło mu zbierać wyświetlenia przez cały rok.
Zestawienie najważniejszych wniosków płynących dla branży z raportu Luminate:
1. Kontynuacja spadku liczby premier serialowych: W 2024 roku odnotowano 7 proc. spadek liczby premier seriali i programów telewizyjnych produkowanych w USA w porównaniu z rokiem poprzednim. Choć jest to mniejszy spadek niż 17 proc. zanotowane w 2023 roku, trend ten wskazuje na dalsze kurczenie się rynku telewizyjnego.
Głównymi przyczynami są redukcje w produkcji na kanałach kablowych oraz platformach streamingowych, mimo że telewizja naziemna odnotowała niespodziewany wzrost.
2. Zmniejszenie produkcji na platformach streamingowych: Produkcja programów i seriali w USA na platformie Netflix spadła o 22 proc. w 2024 roku w porównaniu z 2022 rokiem.
Mimo to Netflix nadal przewyższa pod względem liczby produkcji pozostałe główne platformy streamingowe, z których wszystkie – z wyjątkiem Prime Video – zmniejszyły swoją produkcję od momentu osiągnięcia szczytowych wartości.
3. Spadek liczby programów bez scenariusza: Pomimo że produkcja programów bez scenariusza mogła być kontynuowana podczas strajków WGA i SAG-AFTRA, w 2024 roku odnotowano ponad 8 proc. spadek liczby premier tego typu programów w USA.
Głównym czynnikiem tego spadku była redukcja produkcji na kanałach kablowych, gdzie liczba premier bez scenariusza spadła o 15 proc. w porównaniu z 2023 rokiem.
4. Zmęczenie franczyzami: W 2024 roku zaobserwowano malejące zainteresowanie niektórymi z największych franczyz telewizyjnych.
Oba aktorskie seriale Marvela z 2024 roku, tj. „Echo” i „Agatha All Along”, osiągnęły niższą oglądalność w porównaniu z wcześniejszymi produkcjami, takimi jak drugi sezon serialu „Loki” czy „Tajna inwazja” z 2023 roku.
5. Wzrost produkcji w telewizji naziemnej: Wbrew ogólnemu trendowi spadkowemu, produkcja programów w amerykańskiej telewizji naziemnej wzrosła o prawie 25 proc. w 2024 roku w porównaniu z rokiem poprzednim.
Wzrost ten wynikał częściowo z przesunięcia premier sezonów z jesieni 2023 na początek 2024 roku z powodu strajków scenarzystów i aktorów.
Dołącz do dyskusji: Kolejny rok z rzędu wyprodukowano mniej seriali