Polacy liderami zakupów online w Europie
Polska wyrasta na lidera zakupów online w Europie. W porównaniu do respondentów z 12 innych europejskich krajów objętych ankietą, polscy badani plasują się w czołówce, jeśli chodzi o zakupy internetowe. Przeciętny ankietowany Polak kupuje w e-commerce ponad pięć pozycji miesięcznie (5,4) – wynika z najnowszego badania Mastercard.
Polscy respondenci poświęcają na zakupy w sieci średnio 2 godziny tygodniowo, wyprzedzając średni czas dla europejskich badanych (1,7 godziny). Wśród najpopularniejszych kategorii zakupów online nad Wisłą znalazły się: książki (58 proc.), elektronika i technologie (49 proc.), ubrania (43 proc.), zdrowie i produkty kosmetyczne (35 proc.). Przez internet kupujemy również usługi - turystyczne (64 proc.) czy ubezpieczenia (53 proc.). Wciąż jednak rzadko robimy zakupy spożywcze online (5 proc.), w porównaniu np. do 22 proc. mieszkańców Wielkiej Brytanii.
Respondenci z Polski są też najbardziej otwarci na zakupy w różnych sklepach internetowych. W ubiegłym roku kupili średnio u 7,6 różnych detalistów – najwięcej spośród wszystkich krajów objętych badaniem (6,6 średnia). Może wynikać to z rosnącej różnorodności oferty i zaufania do nowych e-sklepów w Polsce.
– Nasze dane pokazują, że Polska jest jednym z najbardziej dynamicznych rynków zakupów online w Europie, zarówno pod względem aktywności, jak i wykorzystania nowoczesnych technologii. Mimo wyzwań, takich jak potrzeba zapewnienia wyższego bezpieczeństwa i uproszczenia procesów zakupowych, polscy konsumenci wykazują się innowacyjnością i otwartością na zmiany. Te trendy prognozują dalszy rozwój e-commerce w Polsce oraz potrzebę dostarczania jeszcze bardziej zaawansowanych i bezpiecznych rozwiązań zakupowych – powiedziała Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.
Bezpieczeństwo i wygoda priorytetem
Połowa ankietowanych (50 proc.) w Polsce twierdzi, że zapisuje dane swojej karty tylko u sprzedawców, u których kupuje często, podczas gdy dwóch na pięciu kupujących (39 proc.) przyznaje, że zachowuje je tylko u dużych firm. Polscy ankietowani częściej niż pozostali Europejczycy korzystają też z limitów transakcji kartą, jako środka ochrony przed oszustami (41 proc. vs 23 proc. średnia).
Wprowadzanie szeregu danych osobowych, w tym wpisywanie adresu zamieszkania i numeru kart płatniczych, to czynności, które respondenci wskazują jako najbardziej irytujące podczas zakupów internetowych. W efekcie 31 proc. rezygnuje z zakupu, gdy proces jego finalizacji wymaga zbyt wielu danych (23 proc. średnia europejska). Polscy badani jako jedyni wskazywali to jako główny powód porzucania koszyka, z kolei większość europejskich ankietowanych wybrała nieoczekiwane koszty dostawy (29 proc.).
Uciążliwe ręczne wpisywanie danych
Ponad połowa (56 proc.) polskich respondentów potwierdza, że jednym z najbardziej uciążliwych elementów zakupów online jest wpisywanie danych, w tym danych dotyczących adresu zamieszkania. Szczególne powody do narzekania mają mieszkańcy miast o długich i skomplikowanych nazwach, takich jak np. Międzybrodzie Żywieckie.
Mastercard adresuje tę niedogodność w najnowszej kampanii Click to Pay Capitals, w której malownicza miejscowość na południu Polski pojawia się obok 5 innych europejskich miast o wyjątkowo długich nazwach: Brandýs nad Labem-Stará Boleslav w Czechach, Westerhaar-Vriezenveensewijk w Holandii i w Walii. Mastercard popularyzuje Click to Pay - nowy standard płatności kartą w internecie - wśród konsumentów i przedsiębiorców, między innymi w miejscowościach będących osią kampanii.
– Nazwa naszej miejscowości, składająca się z 22 znaków, kryje w sobie bogatą historię i jest najdłuższą w regionie. Jesteśmy z niej bardzo dumni, ale wiemy, że czasami może stanowić wyzwanie, szczególnie dla gości z zagranicy. I tak, napisanie jej zajmuje trochę czasu. Cieszymy się, że możemy współpracować z Mastercard w ramach projektu Click To Pay Capitals. Jestem pewien, że to partnerstwo przyniesie korzyści naszym lokalnym przedsiębiorcom i konsumentom, ale także naszej społeczności, zapewniając im lepsze poznanie możliwości, które daje korzystanie z Click To Pay – powiedział Łukasz Harat, burmistrz Czernichowa, gmina Międzybrodzie Żywieckie.
W Polsce Click to Pay jest dostępny w coraz większej liczbie sklepów internetowych. Dzięki współpracy z Mastercard, firmy takie jak Autopay, PayU, Przelewy24 oraz Tpay, obsługujące płatności online w polskim e-commerce, wdrożyły Click to Pay i udostępniają go swoim klientom – platformom i sklepom prowadzącym działalność w internecie.
Kartę płatniczą można dodać do Click to Pay podczas dokonywania płatności wszędzie tam, gdzie widoczne jest logo Click to Pay.
Mastercard współpracował z agencją sondażową 3Gem, członkiem BPC, w celu przeprowadzenia reprezentatywnego badania wśród 18 000 konsumentów w wieku powyżej 18 lat w 12 krajach europejskich – w tym 2000 konsumentów z Polski – w okresie od 26 listopada do 3 grudnia 2024 r.
Dołącz do dyskusji: Polacy liderami zakupów online w Europie