SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Konkurenci zajęli lukę po Ruchu w dystrybucji prasy. Dwie trzecie rynku dla Kolportera

Kolporter ma ponad dwie trzecie udziału w dystrybucji prasy, po tym jak z tego rynku wycofał się Ruch. Znaczącym dystrybutorem pozostaje Garmond Press.

Salonik Kolportera (fot. materiały prasowe) Salonik Kolportera (fot. materiały prasowe)

Według danych Izby Wydawców Prasy w październiku 2024 roku Kolporter dystrybuował 70,41 proc. nakładów tytułów prasowych, które monitoruje IWP.

W ciągu półtora roku wynik firm mocno poszedł w górę – z 58,74 proc. w lutym 2023 roku (w lutym 2022 roku było to 57,81 proc.). To przede wszystkim efekt wycofania się w kwietniu ub.r. z rynku dystrybucji prasy przez Ruch. Dostawy do kiosków i saloników Ruchu przejął właśnie Kolporter.

Zaznaczmy, że Ruch od kilku lat mocno zmniejszał sieć swoich placówek detalicznych, a pod koniec ub.r. zamknął wszystkie pozostałe (niewielką część kiosków na własność przejęli franczyzobiorcy).

Garmond Press z kolejnym wzrostem

Z kolei Garmond Press osiągnął kolejny spory wzrost: w październiku ub.r. wyniósł 25,96 proc., wobec 20,44 proc. w lutym 2023 roku i 15,33 proc. w lutym 2022 r. Firma jesienią zakończyła prowadzone od 2022 roku postępowanie restrukturyzacyjne.

Mocno zmalał zaś udział pozostałych firm kolportujących prasę: z 7,11 proc. w lutym 2023 roku (rok wcześniej było to 5,29 proc.) do 3,63 proc. w ub.r.

To dane dotyczące wydań drukowanych. Natomiast w przypadku wersji cyfrowych 61 proc. łącznego rozpowszechniania płatnego było dystrybuowane przez wydawców we własnym zakresie, a 32 proc. udziału miała firma e-Kiosk (jej większościowym akcjonariuszem jest Gremi Media, wydawca „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”), do której należą platformy e-Kiosk, e-Gazety i Nexto.

Na Publio, Amazona, AppStore, i Google Play przypadało łącznie ok. 2,6 proc. udziału, a na inne kanały dystrybucji cyfrowej – 3,8 proc.

Badanie przeprowadzono na łącznych nakładach tytułów płatnych 23 wydawców i grup wydawniczych, w tym wydawców niemal wszystkich ukazujących się wówczas dzienników (poza „Naszym Dziennikiem”).

Dlaczego wyniki z 2024 roku podano za październik, a nie luty? – Z uwagi na zmiany, jakie zaszły na rynku w ubiegłym roku, zwłaszcza wycofanie się Ruchu z kolportażu, przeprowadzone przez Izbę badanie udziału kolporterów w rynku dystrybucji prasy, oparte na wynikach za luty ub.r., nie oddałoby stanu tego rynku i byłoby wprowadzeniem odbiorców w błąd co do faktycznej sytuacji na tym rynku – wyjaśniono w komunikacie IWP.

Dołącz do dyskusji: Konkurenci zajęli lukę po Ruchu w dystrybucji prasy. Dwie trzecie rynku dla Kolportera

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Seba
Od kiedy Kolporter ma blaszane kioski?
5 1
odpowiedź
User
Jan Grabiec
Nasz premier Donald Tusk nie gapa, wie jak rozwalić spółki tak żeby konkurencja mogła wygrać. Jego każdy ogra. Brawa. O to nam chodziło na Jagodnie.
13 20
odpowiedź
User
Jan Grabiec
Nasz premier Donald Tusk nie gapa, wie jak rozwalić spółki tak żeby konkurencja mogła wygrać. Jego każdy ogra. Brawa. O to nam chodziło na Jagodnie.
8 17
odpowiedź