KRRiT apeluje o unikanie w reklamach odniesień do elementówreligijnych
Nadawcy powinni unikać odniesień do elementów religijnych,szczególnie jeśli ma to służyć celom komercyjnym - oświadczyłaKrajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Rada zaapelowała o rozważenieograniczenia emisji reklam, zawierających odniesienia do religii(m.in. reklama Red Bull).
Stanowisko Rady jest efektem skarg na reklamę jednego z napojówenergetyzujących, nawiązującą do Świąt Bożego Narodzenia. Wrysunkowym spocie występują czterej królowie, przy czym czwarty znich przynosi małemu Jezusowi w darze "Red Bulla".
"Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podziela zaniepokojenietelewidzów, którzy tego rodzaju reklamy uważają za naruszające ichprzekonania i ingerujące w sferę wiary oraz odbierane sąszczególnie dotkliwie teraz, w okresie bezpośrednio poprzedzającymświęta Bożego Narodzenia" - oświadczyła Rada w komunikacie powtorkowym posiedzeniu.
"Biorąc powyższe pod uwagę Krajowa Rada Radiofonii i Telewizjizwraca się do nadawców i reklamodawców z apelem o rozważeniemożliwości ograniczenia emisji tego rodzaju reklam, co w opiniiKRRiT pozwoli uniknąć sytuacji mogących ranić uczucia religijneodbiorców" - napisano.
KRRiT podkreśliła jednocześnie, że w takich przypadkachnajważniejsze są działania "o charakterze samoregulacyjnym".Dlatego też KRRiT oczekuje na zajęcie stanowiska w tej sprawieprzez Radę Reklamy.
Działająca przy Radzie Komisja Etyki zajmowała się niedawnoskargą na inną reklamę Red Bulla, w której ukazana jest parabuddystów. Para - jak sugerował spot - zawędrowała do Dalaj Lamy,ten zaś na prośbę wędrowców o nauczenie ich latania wręczył imnapój energetyzujący, mówiąc, że to on "dodaje skrzydeł".
Skarżący zarzucali, że reklama zawiera treści dyskryminująceprzekonania religijne. Komisja Etyki skargę jednak oddaliłaorzekając, że "reklama nie odnosi się do konkretnej religii,mieszając symbolikę nawiązującą do religii Wschodu, w żartobliwymspocie rysunkowym".
"Zarówno reklama, jej treść i wydźwięk nie ograniczają prawczłonków jakiejkolwiek grupy wyznaniowej, ani tym bardziej nie mająna celu prześladowania kogokolwiek, czy też dyskryminowaniakogokolwiek ze względu na przekonania religijne" - orzekła w lipcuKomisja.
Dołącz do dyskusji: KRRiT apeluje o unikanie w reklamach odniesień do elementówreligijnych