1,71 mld zł na reklamy w polskim internecie. Najmocniej w górę social media i mobile
W pierwszej połowie br. wydatki na reklamy internetowe w Polsce wyniosły 1,71 mld zł, o 19,9 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z badania IAB AdEx. Nakłady na marketing w social media i internecie mobilnym wzrosły o 70-75 proc., a na reklamy display - o 37 proc.
Dominującymi segmentami polskiego rynku reklamy internetowej pozostają display i marketing w wyszukiwarkach. Udział pierwszego typu reklam (bez uwzględnienia wideo) zwiększył się w skali roku z 27 do 43 proc., a drugiego - zmalał z 36 do 33 proc. Jeśli do displaya dodać reklamy wideo, łączny udział wyniósł 50,2 proc.
Wśród głównych typów reklam spadek inwestycji nastąpił tylko w e-mail marketingu - o 12 proc. Natomiast ogłoszenia i reklamy wideo mimo wzrostu nakładów zanotowały niewielkie spadki udziałów w całym rynku.
Już 20,3 proc. inwestycji reklamowych trafiło do internetu mobilnego (o 70 proc. więcej niż rok wcześniej), a 13,2 proc. - do mediów społecznościowych (po wzroście o 75 proc. w skali roku).
Najwięcej na reklamy internetowe tak jak wcześniej wydały firmy z branży motoryzacyjnej (13 proc. udziału w całościowych nakładach), handlowej (12 proc.) i finansowej (10 proc.).
- Wartość wydatków reklamowych w pierwszym półroczu bieżącego roku potwierdza, że reklamodawców nie trzeba już przekonywać, że internet jest nieodzownym składnikiem każdej kampanii, i to nie jako medium dodatkowe, ale coraz częściej wiodące w strategii komunikacji. Temu trendowi nie szkodzi nawet zjawisko blokowania reklam. Dynamika wydatków pokazuje wyraźnie, że zdecydowane działania, podejmowane między innymi przez wydawców skupionych wokół IAB, przynoszą pozytywny efekt - komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.
W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. W badaniu uwzględniono przychody: Ad!vice, Aegis Media, Agora, Goldbach, Cormedia, Eniro, Evolutionmedia, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GG-Network, Google - wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YouTube, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, IDG, IDM Net, Infor Ekspert (częściowo szacowane), Interia.pl, Iplex (szacowane), Media Impact, Media Regionalne, Money.pl, NetSprint, Novem, Pkt.pl, LOWE, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, TradeDoubler (częściowo szacowane), TVN, TVP, Vivaki. Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS. Od roku 2016 do analiz włączono także dane Sotrender, które służą do kalibracji wydatków na social media.
Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane zbierano do 10 października br.
Dołącz do dyskusji: 1,71 mld zł na reklamy w polskim internecie. Najmocniej w górę social media i mobile