Maszynka Zuckerberga na najwyższych obrotach. Meta zarabia rekordowo, coraz droższe reklamy
W czwartym kwartale 2024 roku Meta Platforms wyznaczyła swoje kolejne rekordy jeśli chodzi o przychody i zysk, pierwszy raz zarobiła na czysto ponad 20 mld dolarów. Reklamy w jej serwisach zdrożały o ponad 10 proc.

Przychody Meta Platforms w czwartym kwartale 2024 roku sięgnęły 48,38 mld dolarów, rosnąc rok do roku o 21 proc. W całym ub.r. zwiększyły się w podobnym tempie – o 22 proc. do 164,5 mld.
Koncern drugi kwartał z rzędu wypracował rekordowe wpływy w swojej historii. Zarabia prawie wyłącznie z reklam: przychody w tym zakresie w zeszłym kwartale wyniosły 46,78 mld dolarów, wobec 38,71 mld rok wcześniej.
Więcej droższych reklam, codziennie 3,3 mld użytkowników
Wpływy wzrosły we wszystkich głównych regionach działalności Meta Platform. W USA i Kanadzie, które dla firmy są zdecydowanie najważniejszymi rynkami, poszły w górę z 17,78 do 20,98 mld dolarów.

Na platformach koncernu liczba wyświetleń reklam w czwartym kwartale była o 6 proc. wyższa niż przed rokiem. Wzrosty w tym zakresie dużo wyższe były w pierwszym półroczu (w pierwszym kwartale było to aż 20 proc.), w efekcie całoroczna dynamika wyniosła 11 proc.
Zwiększyła się też liczba emisji reklam: o 14 proc. w czwartym kwartale, a 10 proc. w całym ub.r. W przeliczeniu na użytkownika kwartalne przychody z platform koncernu poszły w górę rok do roku z 12,33 do 14,25 dolara.
Na tych platformach, czyli Facebooku, Instagramie, Messengerze i WhatsAppie, w zeszłym kwartale codziennie aktywnych było średnio 3,35 mld internautów, o 0,16 mln więcej niż przed rokiem.

Rekordowy zysk mimo 5 mld straty na goglach i metawersum
Rentowność Meta Platforms od kilku lat mocno obciąża segment Reality Labs obejmujący rozwiązania i produkty z zakresu wirtualnej rzeczywistości, na czele z goglami Oculus Rift i metawersum. W zeszłym kwartale ten pion przy 1,08 mld dolarów przychodów miał 4,97 mld straty operacyjnej, podczas gdy rok wcześniej zanotował 1,07 mld wpływów i 4,65 mld straty.

Mimo to kwartalny zysk netto poszedł w górę z 14,02 do 20,84 mld dolarów. Koncern pułap 10 mld zł kwartalnego zysku netto pierwszy raz przekroczyła w trzecim kwartale 2023 rok, a poziom 15 mld – rok później.
W zeszłym kwartale rekordowa była też jego zyskowność operacyjna: 23,36 mld dolarów i 48 proc. marży.

W pierwszym kwartale 2025 roku Meta Platforms spodziewa się 39,5–41,8 mld dolarów przychodów, co przy stałych kursach walut oznaczać będzie wzrost r/r o 11–18 proc. Także w całym br. firma oczekuje silnego wzrostu wpływów.
Wydatki w 2025 roku mają sięgnąć 114–119 mld dolarów, na co najmocniej wpłyną koszty infrastrukturalne (czyli m.in. amortyzacji i utraty wartości), a w drugim szeregu – wydatki pracownicze, głównie na specjalistów od sprzętu, monetyzacji, sztucznej inteligencji, Reality Labs i regulacji prawnych.
Z kolei planowane nakłady inwestycyjne to 60–65 mld dolarów. – Oczekujemy, że ich wzrost w 2025 r. będzie napędzany zwiększonymi inwestycjami wspierającymi zarówno nasze działania w zakresie generatywnej sztucznej inteligencji, jak i podstawową działalność – wskazano w sprawozdaniu.
Po publikacji danych i prognoz akcje Meta Platforms drożały o 2,3 proc. W ostatnich tygodniach kurs koncernu wyznaczał swoje historyczne maksima. Przez minione 12 miesięcy urósł o 68,9 proc.

Dołącz do dyskusji: Maszynka Zuckerberga na najwyższych obrotach. Meta zarabia rekordowo, coraz droższe reklamy