SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Carrefour nie daje rady Żabce? Znów ubyło mu małych sklepów

Przez trzy lata z Polski zniknęło ponad 170 sklepów convencience należących do Carrefoura. W 2024 roku sprzedaż porównywalna we wszystkich polskich sklepach firmy zmalała o 3 proc.

Fot. materiały prasowe Carrefour Polska Fot. materiały prasowe Carrefour Polska

Sklepy Carrefoura w Polsce (nie licząc należących do firmy stacji paliwowych) w 2024 roku wypracowały 2,4 mld euro przychodów brutto. W ujęciu like-for-like, czyli w porównywalnej liczbie placówek, wpływy zmalały o równe 3 proc.

Przy czym licząc ze stacjami paliwowych firma wypracowała u nas wzrost przychodów brutto o 3,4 proc. Licząc zaś bez wpływu wahań kursów złotego do euro, nastąpił spadek o 1,8 proc.

To dla Carrefoura w Polsce kolejny spadkowy rok z rzędu. W 2023 roku sprzedaż porównywalna w sklepach tej sieci (bez stacji paliwowych) zmalała o 0,6 proc. do 2,325 mld euro. Z kolei sprzedaż w złotych zmniejszyła się o 1,8 proc.

W samym czwartym kwartale ub.r. sprzedaż porównywalna w sklepach Carrefoura w Polsce (bez stacji paliwowych) zmalała o 2,3 proc. W trzecim kwartale spadek wyniósł równe 3 proc., a w pierwszym półroczu – 3,3 proc.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Przyczyny? W sprawozdaniu Carrefoura za zeszły kwartał wskazano jedną: bardzo konkurencyjne otoczenie rynkowe.

Carrefour narzeka na wzrost konkurencji i płac

W całym 2024 roku koncern zanotował też spadek sprzedaży porównywalnej w sklepach na swoim rodzimym rynku francuskim (o 2,3 proc. do 43,96 mld euro), a na pozostałych rynkach europejskich wzrost nastąpił tylko w Rumunii (o 1,2 proc.)

W krajach europejskich poza Francją zysk operacyjny z działalności kontynuowanej poszedł w dół o 34 proc. do 397 mln euro. Jako przyczynę dla Polsce oprócz silnej konkurencji podano wysoki wzrost wynagrodzeń, podobne czynniki obniżyły rentowność w Hiszpanii, Włoszech i Rumunii.

CZYTAJ TEŻ: Carrefour zapowiada zwolnienia. Ma w Polsce coraz mniej małych sklepów

Przychody na tych rynkach wyniosły w ub.r. 26,04 mld euro, malejąc w ujęciu porównywalnym r/r o 0,9 proc.

Carrefour zamknął jedną czwartą małych sklepów

Na koniec 2024 roku Carrefour miał w Polsce 783 sklepów, co wobec 841 rok wcześniej oznacza spadek o 6,9 proc. Liczba sklepów convenience poszła w dół z 585 do 531, a supermarketów – ze 154 do 159. Zamknięto też jedną placówkę w formacie soft discount (obecnie działa ich sześć), zaś hipermarketów tak jak przed rokiem firma ma 96.

CZYTAJ TEŻ: Żabka zarabia coraz więcej na kawie i dietach. Tyle sklepów ma poza Polską

Wiosną 2023 roku Carrefour Polska ogłosił zamknięcie sieci sklepów Galerie Alkoholi, która na koniec 2022 r. liczyła 43 placówki, a rok wcześniej – 49. Zapowiedział, że zwolni maksymalnie 165 pracowników.

Przyczyniło się to do spadku liczby sklepów convenience firmy z 672 do 585 i tych soft discount z 29 do 7. Zaś jej łączna liczba placówek zmniejszyła się z 928 do 841.

Na koniec 2021 roku Carrefour miał u nas 955 placówek (z czego 704 sklepów convenience), a rok wcześniej – 937 (w tym 687 convenience). Zatem w latach 2022-24 liczba jego sklepów convenience poszła w dół z 704 do 531, czyli o 24,6 proc.

Łączne przychody netto grupy Carrefour zwiększyły się w 2024 roku o 2,6 proc. do 85,44 mld euro, głównie dzięki wzrostom w Ameryce Południowej (przychody brutto podskoczyły tam o like-for-like o 38,1 proc., z czego w ogarniętej wysoką inflacją Argentynie – o 176 proc.).

Zysk operacyjny koncernu wzrósł z 1,75 do 1,85 mld euro, natomiast przy dużo wyższych niż przed rokiem kosztach finansowych i odcięciu zysku z zaniechanej działalności zysk netto poszedł w dół z 1,64 mld do 790 mln euro.

Dołącz do dyskusji: Carrefour nie daje rady Żabce? Znów ubyło mu małych sklepów

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Emerytka
Mlaskacz był na badaniach w szpitalu w Lublinie, więc pisowska dyrekcja zamknęła oddział kardiologii, żeby nikt nie przeszkadzał tak znakomitej osobie. Skandal!
4 2
odpowiedź
User
Fdjlkhjdj
Marketingowo w porównaniu do Żaby to oni mają jeszcze dużo do nadrobienia. Plus asortyment mało porywający, jak w zwykłym sklepie. W Żabie czasem coś niedostępnego w innych sklepach dorwiesz + częste promki na królewski trunek Polaków czyli piwko.
1 4
odpowiedź
User
Ponury Grabaż
Marketingowo w porównaniu do Żaby to oni mają jeszcze dużo do nadrobienia. Plus asortyment mało porywający, jak w zwykłym sklepie. W Żabie czasem coś niedostępnego w innych sklepach dorwiesz + częste promki na królewski trunek Polaków czyli piwko.
W Zabkach,to chyba najwiekszy obrot robia na sprzedazy piwa i papierosow . .
3 0
odpowiedź