Shopee wydało w Polsce ponad 400 mln zł, miało przeszło 300 pracowników
Przez półtora roku obecności w Polsce koszty operacyjne spółki zarządzającej u nas platformą e-commerce Shopee wyniosły 405 mln zł, a przychody sprzedażowe - 41 mln zł. W ub.r. firma zatrudniała średnio 314 pracowników.
Platforma Shopee pojawiła się w Polsce jesienią 2021 roku, przez pierwsze kilka miesięcy nie pobierała opłat od sprzedawców. Wprowadziła je w połowie ub.r. (prowizję sprzedażową oraz dopłatę do wysyłek z użyciem jej usługi logistycznej).
W konsekwencji zarządzająca u nas platformą spółka SHPL w 2021 roku zanotowała jedynie 328,8 tys. zł przychodów sprzedażowych, a w ub.r. już 40,74 mln zł.
W reklamach Sławomir
Działalność operacyjna firmy kosztowała wielokrotnie więcej: 27,46 mln zł w 2021 roku, a 377,48 mln zł rok później. Wydatki na usługi obce poszły w górę z 26,71 do 257,29 mln zł. W tych kwotach zawarte są koszty marketingowe. Shopee od wiosny ub.r. intensywnie reklamowało się spotami z motywami muzycznymi, wspierając m.in. comiesięczne promocje. W drugim półroczu przez kilka miesięcy ambasadorem reklamowym platformy był piosenkarz Sławomir. Jak analizowaliśmy szczegółowo, od stycznia do listopada ub.r. cennikowo na reklamy w mediach pozainternetowych przeznaczyła 137,5 mln zł, w kategorii e-commerce’owej ustępując pod tym względem jedynie Allegro (dane Kantar Media).
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Koszty wynagrodzeń w ub.r. sięgnęły 95,77 mln zł, a ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych - 12,55 mln zł. W 2021 roku było to odpowiednio 478,6 i 93,2 tys. zł. W ub.r. spółka zatrudniała średnio 314 pracowników etatowych, wobec jedynie ośmiu rok wcześniej.
Od sierpnia Shopee wynajmowało biuro w wieżowcu w centrum biznesowym Warszawy, a już w październiku pożegnało się z częścią zatrudnionych. Firma tłumaczyła, że to część globalnych redukcji obejmujących mniej niż 10 proc. pracowników.
Nakłady na amortyzację poszły w górę ze 147,7 tys. do 2,18 mln zł, na zużycie materiałów i energii - z zera do 3,55 mln zł, a koszty określone jako pozostałe - z 32,3 tys. do 5,99 mln zł. Przełożyło się to na ogromne pogłębienie straty sprzedażowej: z 27,14 do 336,74 mln zł.
Ponad 300 mln zł od właściciela
Spółka SHPL miała z czego wydawać, ponieważ uzyskała 309,96 mln zł finansowania w ramach koncernu Sea. Jej pozostałe wydatki operacyjne podskoczyły natomiast z zera do 27,57 mln zł (z czego 8,41 mln zł to koszty rozchodu niefinansowych aktywów trwałych), a wydatki finansowe (głównie na odsetki) - z 503,9 tys. do 1,01 mln zł.
Na koniec ub.r. spółka miała jeszcze zwrócić Shopee Singapore Private 89,4 mln zł. Z drugiej strony na rachunkach posiadała 23,06 mln zł, wobec 4,34 mln zł rok wcześniej. Jej strata brutto i netto pogłębiła się z 27,62 do 54,06 mln zł.
W styczniu br. Shopee nieoczekiwanie ogłosiło zamknięcie swojej platformy w Polsce. W komunikacie platforma uzasadniła, że stara się „koncentrować na najbardziej obiecujących dostępnych dla nas możliwościach rozwoju”, a takimi rynkami są te w Azji i Ameryce Łacińskiej, gdzie firma że widzi „silny długoterminowy potencjał wzrostu”.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2022, a poprzedni - 2021
Dołącz do dyskusji: Shopee wydało w Polsce ponad 400 mln zł, miało przeszło 300 pracowników
Kupiony 5/10 przy drobnicy czy 10/30 to było coś.
Do tego wysyłka na paczkomat oczywiście gratis.
Pralnia raczej nie. Była masa kuponów, do tego przez długi czas darmowa przesyłka od 0zł. Do tego brak prowizji od sprzedawców.
Raczej weszli na zbyt wiele rynków na raz. Z prawie wszystkich już się wycofali. Dość podobny przypadek do Viaplay obecnie.