SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Shopee wydało w Polsce ponad 400 mln zł, miało przeszło 300 pracowników

Przez półtora roku obecności w Polsce koszty operacyjne spółki zarządzającej u nas platformą e-commerce Shopee wyniosły 405 mln zł, a przychody sprzedażowe - 41 mln zł. W ub.r. firma zatrudniała średnio 314 pracowników.

Platforma Shopee pojawiła się w Polsce jesienią 2021 roku, przez pierwsze kilka miesięcy nie pobierała opłat od sprzedawców. Wprowadziła je w połowie ub.r. (prowizję sprzedażową oraz dopłatę do wysyłek z użyciem jej usługi logistycznej).

W konsekwencji zarządzająca u nas platformą spółka SHPL w 2021 roku zanotowała jedynie 328,8 tys. zł przychodów sprzedażowych, a w ub.r. już 40,74 mln zł.

W reklamach Sławomir

Działalność operacyjna firmy kosztowała wielokrotnie więcej: 27,46 mln zł w 2021 roku, a 377,48 mln zł rok później. Wydatki na usługi obce poszły w górę z 26,71 do 257,29 mln zł. W tych kwotach zawarte są koszty marketingowe. Shopee od wiosny ub.r. intensywnie reklamowało się spotami z motywami muzycznymi, wspierając m.in. comiesięczne promocje. W drugim półroczu przez kilka miesięcy ambasadorem reklamowym platformy był piosenkarz Sławomir. Jak analizowaliśmy szczegółowo, od stycznia do listopada ub.r. cennikowo na reklamy w mediach pozainternetowych przeznaczyła 137,5 mln zł, w kategorii e-commerce’owej ustępując pod tym względem jedynie Allegro (dane Kantar Media).

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Koszty wynagrodzeń w ub.r. sięgnęły 95,77 mln zł, a ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych - 12,55 mln zł. W 2021 roku było to odpowiednio 478,6 i 93,2 tys. zł. W ub.r. spółka zatrudniała średnio 314 pracowników etatowych, wobec jedynie ośmiu rok wcześniej.

Od sierpnia Shopee wynajmowało biuro w wieżowcu w centrum biznesowym Warszawy, a już w październiku pożegnało się z częścią zatrudnionych. Firma tłumaczyła, że to część globalnych redukcji obejmujących mniej niż 10 proc. pracowników.

Nakłady na amortyzację poszły w górę ze 147,7 tys. do 2,18 mln zł, na zużycie materiałów i energii - z zera do 3,55 mln zł, a koszty określone jako pozostałe - z 32,3 tys. do 5,99 mln zł. Przełożyło się to na ogromne pogłębienie straty sprzedażowej: z 27,14 do 336,74 mln zł.

Ponad 300 mln zł od właściciela

Spółka SHPL miała z czego wydawać, ponieważ uzyskała 309,96 mln zł finansowania w ramach koncernu Sea. Jej pozostałe wydatki operacyjne podskoczyły natomiast z zera do 27,57 mln zł (z czego 8,41 mln zł to koszty rozchodu niefinansowych aktywów trwałych), a wydatki finansowe (głównie na odsetki) - z 503,9 tys. do 1,01 mln zł.

Na koniec ub.r. spółka miała jeszcze zwrócić Shopee Singapore Private 89,4 mln zł. Z drugiej strony na rachunkach posiadała 23,06 mln zł, wobec 4,34 mln zł rok wcześniej. Jej strata brutto i netto pogłębiła się z 27,62 do 54,06 mln zł.

W styczniu br. Shopee nieoczekiwanie ogłosiło zamknięcie swojej platformy w Polsce. W komunikacie platforma uzasadniła, że stara się „koncentrować na najbardziej obiecujących dostępnych dla nas możliwościach rozwoju”, a takimi rynkami są te w Azji i Ameryce Łacińskiej, gdzie firma że widzi „silny długoterminowy potencjał wzrostu”.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2022, a poprzedni - 2021

Dołącz do dyskusji: Shopee wydało w Polsce ponad 400 mln zł, miało przeszło 300 pracowników

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Szkoda
Wspominam ich całkiem dobrze, kupiłem masę drobnicy za symboliczne pieniądze.
Kupiony 5/10 przy drobnicy czy 10/30 to było coś.
Do tego wysyłka na paczkomat oczywiście gratis.
28 9
odpowiedź
User
Seba
Pralnia pieniędzy, przepalić 400 baniek w rok?
32 7
odpowiedź
User
kambalarz
@Seba

Pralnia raczej nie. Była masa kuponów, do tego przez długi czas darmowa przesyłka od 0zł. Do tego brak prowizji od sprzedawców.

Raczej weszli na zbyt wiele rynków na raz. Z prawie wszystkich już się wycofali. Dość podobny przypadek do Viaplay obecnie.
28 7
odpowiedź