Orange Polska zyskuje klientów światłowodu. W telewizji prawie milion
Na koniec ub.r. Orange Polska miał 1,57 mln klientów internetu światłowodowego i 1,78 mln ofert konwergentnych. Natomiast liczba użytkowników usługi telewizyjnej zbliża się do miliona. Telekom chce wypłacić w br. 0,53 zł dywidendy na akcję, o 10 proc. więcej niż przed rokiem.
![fot. Arkadiusz Ziolek/ East News](https://static.wirtualnemedia.pl/media/new/googleDiscovery/67adbcb917fbd_orange-logo1200.jpg)
Według wstępnych danych grupa kapitałowa Orange Polska w czwartym kwartale 2024 roku zanotowała 3,42 mld zł przychodów, o 2 proc. mniej niż rok wcześniej. Analitycy pytani przez PAP spodziewali się średnio 3,419 mld zł wpływów.
W całym 2024 roku przychody firmy zmalały o 1,8 proc. do 12,73 mld zł. W komunikacie telekomu wskazano, że łączne wpływy z kluczowych usług telekomunikacyjnych (konwergentnych, wyłącznie komórkowych i wyłącznie stacjonarnego internetu) zwiększyły się o 5,4 proc, czyli mocniej niż w 2023 roku (wtedy dynamika wyniosła 4,8 proc.). Osiągnięto to dzięki dalszemu jednoczesnemu zwiększaniu liczby klientów i wskaźników ARPO.
Orange zarobił mniej z IT i prądu
Dlaczego zatem całkowite przychody grupy Orange Polska spadły? – Po pierwsze, przychody z usług IT i integracyjnych zmniejszyły się o 7 proc. rok do roku, co wynikało ze spowolnienia popytu oraz wysokiej bazy porównawczej w 2023 roku (kiedy te przychody rosły znacznie szybciej niż rynek usług ICT) – opisano w komunikacie.
– Po drugie, nastąpił spadek pozostałych przychodów o 30 proc., spowodowany niższymi przychodami z odsprzedaży energii (w wyniku presji regulacyjnej). Po trzecie, przychody hurtowe zmniejszyły się w wyniku regulacyjnych obniżek stawek za zakańczanie połączeń w sieciach komórkowych – wyliczono.
Wzrosły natomiast wyniki rentowności firmy. W czwartym kwartale ub.r. zysk EBITDAaL (czyli EBITDA z kosztami leasingu) poszedł w górę rok do roku o 6,8 proc. do 804 mln zł (konsensus analityków wynosił 759,9 mln zł), marża EBITDAaL – z 21,6 do 23,5 proc., a zysk operacyjny – ze 109 do 340 mln zł (wobec 282,4 mln zł konsensusu analityków).
Z kolei kwartalny zysk netto grupy Orange Polska sięgnął 201 mln zł (analitycy spodziewali się średnio 170,1 mln zł), podczas gdy rok wcześniej było to 72 mln zł.
– Rok 2024 przyniósł zakończenie strategii .Grow. Dzięki jej sukcesowi Orange Polska osiągnął pozycję lidera we wszystkich kluczowych segmentach rynku. Zrealizowaliśmy nasze (...) cele operacyjne i finansowe, jednocześnie tworząc znaczącą wartość dla naszych interesariuszy oraz wyższe zwroty dla akcjonariuszy – stwierdziła w komunikacie prasowym Liudmila Climoc, prezes Orange Polska.
![](https://static.wirtualnemedia.pl/media/images/2013/imagesnew/orangepolska-IVkwartal2024-1-67adb994816d0.jpg)
Ilu klientów korzysta ze światłowodu i telewizji od Orange
Na koniec 2024 roku liczba indywidualnych klientów ofert konwergentnych w Orange Polska wynosiła 1,78 mln, o 84 tys. więcej niż przed rokiem (to 4,9 proc. w górę). Wskaźnik ARPO (czyli średni miesięczny przychodów firmy z wystawianej faktury) zwiększył się r/r o 4,6 proc. do 124,3 zł, co według telekomu wynika ze strategii nastawionej na wartość, a także dobrego popytu na kontent i oferty światłowodu o wyższych prędkościach.
Całkowita liczba klientów internetu stacjonarnego w Orange zwiększyła się w ub.r. o 2,5 proc. do 2,89 mln. Użytkowników korzystających z internetu światłowodowego było 1,566 mln, o 217 tys. (16 proc.) więcej niż rok wcześniej. Firma wskazała w komunikacie, że to efekt solidnego popytu ze strony klientów, zwiększania zasięgu sieci światłowodowej, migracji z łączy miedzianych oraz przejęć lokalnych operatorów światłowodowych (42 tys.).
Wskaźnik ARPO z usług wyłącznie stacjonarnego internetu wzrósł w ujęciu rocznym o 3,4 proc., do poziomu 66,4 zł, dzięki strategii nastawionej na wartość oraz rosnącemu udziałowi klientów usług światłowodowych (w porównaniu z innymi technologiami te usługi generują wyższy średni przychód na ofertę). W samym czwartym kwartale wskaźnik ARPO z tych usług wyniósł 67,2 zł, po wzroście r/r o 3,1 proc.
Z kolei liczba użytkowników usługi telewizyjnej Orange Polska zwiększyła się w ub.r. z 945 do 981 tys., mimo spadku klientów telewizji satelitarnej z 59 do 41 tys.
![](https://static.wirtualnemedia.pl/media/images/2013/imagesnew/orangepolska-IVkwartal2024-2-67adb983c1e2a.jpg)
Na koniec ub.r. w Orange Polska aktywnych było 9,195 mln kart SIM w modelu abonamentowym (bez tych zainstalowanych w urządzeniach RTV i AGD), o 2,8 proc. więcej niż przed rokiem. W komunikacie zaznaczono, że do tego wzrostu przyczyniły się wszystkie marki konsumenckie, przy czym w obszarze dla firm tempo pozyskania klientów zmalało.
Wskaźnik ARPO z tych usług w czwartym kwartale ub.r. zwiększył się r/r o 1,5 proc. do 29,9 zł.
W segmencie pre-paidowym liczba kart SIM zmalała natomiast o 3,9 proc. (czyli 174 tys.) do 4,31 mln, co Orange tłumaczy wysoką konkurencją oraz przenoszeniem się użytkowników takich usług do ofert abonamentowych. Natomiast ARPO poszło w górę z 13,9 zł w czwartym kwartale 2023 roku do 15,4 zł rok później.
Z telefonii stacjonarnej w Orange, od lat notującej systematyczne spadki, na koniec ub.r. korzystało 2,32 mln klientów, o 4,6 proc. mniej niż przed rokiem. Zaś wskaźnik ARPO zmalał z 35,8 do 35,5 zł.
– We wszystkich kluczowych usługach abonamentowych utrzymał się dobry wzrost liczby klientów, pomimo wyzwań na rynku biznesowym. Towarzyszył temu solidny wzrost wskaźników ARPO, zwłaszcza z usług konwergentnych, będący efektem konsekwentnej realizacji naszej strategii wartości oraz odpowiadania na zmieniające się potrzeby klientów – podkreśliła Liudmila Climoc.
![](https://static.wirtualnemedia.pl/media/images/2013/imagesnew/orangepolska-IVkwartal2024-3-67adb9767f8d1.jpg)
Orange chwali się zasięgiem 5G. Będą dalsze inwestycje
W zasięgu sieci 5G od Orange Polska, wykorzystującej pasmo C, znajduje się obecnie ok. 40 proc. mieszkańców Polski. – Dzięki budowie sieci przez spółkę Światłowód Inwestycje oraz strategicznym przejęciom lokalnych operatorów, światłowód od Orange dotarł do kolejnego miliona gospodarstw domowych w Polsce. Równocześnie, technologia XGS-PON, zapewniająca prędkości do 8 Gb/s, jest już dostępna dla ponad 2,5 miliona gospodarstw domowych – opisała prezeska Orange Polska.
W 2025 roku firma spodziewa się niskiego jednocyfrowego wzrostu przychodów. Ma on być napędzany głównie przez wzrosty w podstawowych usługach telekomunikacyjnych (konwergentnych, komórkowych i dostępu do internetu).
W takim samym tempie ma zwiększyć się zysk EBITDAaL telekomu. – Oczekujemy, że wzrost EBITDAaL zostanie wsparty przez wzrost przychodów w kluczowych obszarach działalności oraz dalszą optymalizację kosztów – zaznaczono w komunikacie.
Grupa Orange Polska na inwestycje zamierza przeznaczyć w 2025 roku 1,8-1,9 mld zł. – Przedział ten odzwierciedla dalszą rozbudowę sieci 5G, budowę sieci światłowodowej współfinansowaną z funduszy europejskich, a także dalsze solidne zyski ze sprzedaży nie w pełni wykorzystywanych nieruchomości. Wskaźnik eCapex nie obejmuje płatności za częstotliwości komórkowe – opisała firma.
Wyższa dywidenda od Orange Polska
Zarząd Orange Polska zarekomendował wypłatę w br. dywidendy w wysokości 0,53 zł na akcję, czyli o 10 proc. więcej niż w 2024 r.
– Jest ona zgodna ze strategią .Grow i bierze pod uwagę osiągnięte wyniki finansowe oraz ich przyszłe perspektywy. Propozycja ta stanowi wzrost o 10 proc. wobec dywidendy 0,48 zł na akcję wypłaconej w 2024 roku, będąc jednocześnie trzecim kolejnym zwiększeniem dywidendy, po tym jak Spółka wróciła do wypłat dywidend w 2022 roku. W tym okresie dywidenda wzrosła ponad dwukrotnie – podkreślono w komunikacie.
Zaproponowano, żeby dzień ustalenia prawa do tegorocznej dywidendy wyznaczyć na 25 czerwca, a wypłacić ją 9 lipca.
W spawie dywidendy zdecyduje ostatecznie walne zgromadzenie Orange Polska, na którym większość głosów na koncern Orange, do którego należy 50,67 akcji spółki.
Dołącz do dyskusji: Orange Polska zyskuje klientów światłowodu. W telewizji prawie milion
To miała być prywatyzacja :D Polski rząd pozbył się państwowego monopolisty, sprzedając go francuskiej firmie, w której udziały miało państwo francuskie. Oczywiście żeby było jeszcze bardziej po polsku, to państwo polskie nie umiało zrobić tego samo, tylko musiało zaangażować doktora Jana i zapłacić jego firmie prowizję. Polska to państwo mem i mentalnie to jest nadal dziki oligarchiczny wschód z wielkim przerośniętym zachodnim ego...