Skuteczna reklama zewnętrzna
Felieton Lecha Kaczonia Prezesa Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.
Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej przedstawiła tydzień temu raport o wielkości sprzedaży branży reklamy zewnętrznej po pierwszych trzech kwartałach 2005 roku. Tradycyjnie już kilka danych analitycznych z mojej strony:
Wielkość sprzedaży branży reklamy zewnętrznej w Polsce wyniosła po trzech kwartałach 2005 roku sumę: 345.519.782,00 zł i była wyższa o ponad 24 procent, aniżeli w tym samym okresie roku 2004. W stosunku do trzech kwartałów roku 2003 wzrost ten wyniósł blisko 50 procent.
Trzeci kwartał 2005 roku zamknął się kwotą sprzedaży wysokości 121.140.337,00 zł. W stosunku do trzeciego kwartału roku 2004 wzrost wyniósł ponad 30 procent. Dla trzeciego kwartału roku 2003 odpowiednio: plus blisko 57 procent (patrz tabela poniżej).
|
2003 |
2004 |
2005 |
2003 → 2005 |
2004 → 2005 |
III kwartał roku |
77.295.553 |
92.814.426 |
121.140.337 |
+ 56,8% |
+ 30,5% |
po III kwartałach |
231.268.595 |
277.838.042 |
345.519.782 |
+ 49,4% |
+ 24,3% |
Dominujące sektory w trzech kwartałach 2005 roku:
1. Rozrywka/Kultura 17,18%
2. Telekomunikacja 16,76%
3. Sprzedaż 15,01%
4. Żywność 14,66%
5. Motoryzacja/Transport 8,89%
6. Kampanie polityczne 5,24%
Wśród kategorii produktów pierwsza szóstka wygląda następująco:
1. Sieci handlowe, hipermarkety, galerie handlowe 12,53%
2. Systemy telefonii komórkowej 12,30%
3. Samochody 6,60%
4. Gazety codzienne 5,78%
5. Kampanie polityczne 5,24%
6. Odzież/Obuwie 3,97%
Powyższa statystyka, tak w sektorach, jak i produktach, nie różni się od poprzednich lat. Pierwsza piątka pozostaje bez zmian z drobnymi przetasowaniami na miejscach w niektórych okresach kwartalnych. Pozycja "kampanii politycznych" jest zrozumiała ze względu na rok wyborczy (Wielkość sprzedaży nie obejmuje części wydatków w kampanii prezydenckiej, poniesionych w październiku 2005 roku.).
Warto podkreślić, że w samym trzecim kwartale 2005 roku wydatki na "kampanie polityczne" uplasowały się na czwartym miejscu w kategorii sektorów i na pierwszym w kategorii produktów, a statystyka tego okresu wygląda następująco:
III kwartał 2005 roku według sektorów:
1. Telekomunikacja 16,83%
2. Rozrywka/Kultura 16,73%
3. Sprzedaż 14,97%
4. Kampanie polityczne 13,34%
5. Żywność 12,58%
III kwartał 2005 roku według produktów:
1. Kampanie polityczne 13,34%
2. Sieci handlowe/hipermarkety/galerie handlowe 12,91%
3. Systemy telefonii komórkowej 12,64%
4. Gazety codzienne 5,6%
5. Odzież/Obuwie 3,9%
W wyborach parlamentarnych i prezydenckich 2005 roku (bez października) wydano łącznie ponad 18,1 milionów złotych. Dla porównania przypomnę, że podczas referendum akcesyjnego do Unii Europejskiej wydatki te wyniosły 2,9 milionów, a przed wyborami do Europarlamentu 4,1 miliona złotych. Sumy te nie obejmują wydatków na tak zwane "akcje specjalne", typu wielkie grafiki wyborcze montowane na rusztowaniach. Tych zanotowaliśmy w wielu miastach Polski podczas ostatnich wyborów niespodziewanie dużo. Kandydaci korzystali też z reklamy na środkach komunikacji miejskiej (autobusy, tramwaje, prywatni przewoźnicy). Szacuje się, że na te formy promocji sztaby wyborcze wydały blisko 5 milionów złotych.
Spodziewam się, że dynamika wzrostu sprzedaży w ostatnim kwartale bieżącego roku nieco osłabnie. Ale nadal podtrzymuję przewidywania co do wzrostu w całym roku w porównaniu do ubiegłego roku o około 18 procent.
Dołącz do dyskusji: Skuteczna reklama zewnętrzna