Reklama gumy Orbit nie jest rasistowska
Brytyjska organizacja ASA, czuwająca nad przestrzeganiem standardóww reklamie, nie dopatrzyła się podtekstów rasistowskich wtelewizyjnych reklamach powracającej na rynek gumy Orbit Complete.
Kampania stworzona przez agencję Abbott Mead Vickers BBDO składasię z czterech spotów o podobnym scenariuszu, w każdym występująosoby innej rasy.
Największe kontrowersje wzbudziła reklama, w której para białychspotyka parę azjatycką. Kobieta niesie walizkę, wyglądającą jakwielka paczka gumy Orbit. Głos zza kadru mówi: "To jest Raj. Rajzgodziła się zagrać rolę nowej gumy Orbit Complete". Walizkaniesiona przez kobietę otwiera się i widzimy biały garnitur, któryma na sobie jej towarzysz. W kolejnym ujęciu mężczyzna walczy zpowietrzem a głos zza kadru komentuje: "Właśnie walczy z kwasamipróchniczymi, które mogą atakować żeby pomiędzy posiłkami,próchnica oczywiście jest niewidoczna".
Spot kończy się hasłem: "Nowa guma orbit Complete z Xylitolem.Pomaga zwalczać próchnicę, nawet gdy jej nie widzisz".
Oskarżenia o rasizm uzasadniane były pokazywaniem "głupiego"zachowania przedstawicieli mniejszości etnicznych w towarzystwiebiałych. Podobne skargi wpłynęły także na pozostałe trzy spoty, zosobami pochodzenia negroidalnego i orientalnego w rolachgłównych.
ASA odrzuciła jednak oskarżenia, nie dopatrując się powiązańmiędzy zaprezentowanym poczuciem humoru a pochodzeniem etnicznymwystępujących w reklamie osób.
Dołącz do dyskusji: Reklama gumy Orbit nie jest rasistowska