Red Bull w stajence obraża uczucia religijne - zobacz reklamę
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji otrzymała trzy skargi nanajnowszą reklamę napoju Red Bull, która zdaniem skarżących "obrażaich uczucia religijne". Po konsultacji z Radą Reklamy, którarównież otrzymała podobne głosy, przewodniczący KRRiT podejmiedecyzję, czy zabronić emisji spotu.
W kontrowersyjnej reklamie, która jest emitowana od poniedziałkuw Polsacie, TVN i MTV, do stajenki, w której są marka Boska, św.Józef i Dzieciątko, przychodzi nie trzech, ale czterech królów.Ostatni z nich przynosi świętej rodzinie w darze... reklamowanynapój.
Skargami, które napłynęły do KRRiT zajął się już wydział skarg iwniosków. Wszystkie materiały trafiły w środę na biurko WitoldaKołodziejskiego, przewodniczącego Rady. W myśl ustawy o RTV towłaśnie przewodniczący może nakazać wycofanie reklamy jeśli uzna,że spot "rani przekonania religijne". Emisji takich reklam zakazujeart. 16b wspomnianej ustawy.
Na razie jednak żadna decyzja nie zapadła, ponieważ KRRiT czekana opinię na temat spotu, którą wyda komisja etyki przy RadzieReklamy. - Współpracujemy z nimi, ponieważ latem tego roku badalioni analogiczną sprawą. Wtedy związek Buddystów protestował przeciwreklamie Red Bulla wykorzystującej wizerunek Lamy - mówi nam AnnaSzydłowska-Żurawska, dyrektor departamentu prezydialnego KRRiT.
W tamtym spocie pojawiała się rysunkowa postać Lamy, który naprośbę wędrowców o nauczenie ich latania wręczała im napój Red BullEnergy Drink, mówiąc, że to on "dodaje skrzydeł".
Zdaniem skarżących, reklama sugerowała, że celem Buddyzmu jestRed Bull, co miało dyskryminować ich przekonania religijne. ZespółOrzekający Rady Reklamy odrzucił jednak tę skargę, argumentując, żereklama nie odnosi się do konkretnej religii, mieszając symbolikęnawiązującą do religii Wschodu, w żartobliwym spocie.
Dołącz do dyskusji: Red Bull w stajence obraża uczucia religijne - zobacz reklamę