SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Markety 30 proc. więcej na reklamę. Biedronka i Kaufland mocno w górę

W I połowie br. super- i hipermarkety cennikowo przeznaczyły w Polsce na reklamę (bez internetu) 375 mln zł, czyli 30 proc. więcej niż przed rokiem. Wzrosły wydatki reklamowe Biedronki i Kauflandu, za to spadły Tesco i Realu.

Dane Kantar Media opracowane dla portalu Wirtualnemedia.pl przez dom mediowy Equinox Polska pokazują, że w I półroczu br. utrzymała się tendencja wzrostowa wydatków reklamowych super- i hipermarketów. Do stycznia do czerwca br. wyniosły one bowiem (bez uwzględniania internetu) prawie 375 mln zł, czyli 30 proc. więcej niż przed rokiem. Natomiast w całym ub.r. te budżety wyniosły 617 mln zł, czyli 36 proc. więcej niż rok wcześniej, a w 2010 roku zwiększyły się w skali roku aż o 45 proc.

>>> Firmy farmaceutyczne 1,5 mld zł na reklamę: Aflofarm liderem, GlaxoSmithKline, Novartis i US Pharmacia w dół 

Czym można uzasadnić tak duże wzrosty budżetów marketingowych super- i hipermarketów? Zdaniem specjalistów z Equinox Polska wszystkie najważniejsze sieci sklepów mają już zasięg ogólnopolski, dlatego inwestują w reklamę telewizyjną, która jest bardzo kosztowna. W I półroczu do telewizji trafiło 64 proc. ich budżetów reklamowych, czyli 9 pkt proc. więcej niż przed rokiem. „Oprócz dużo większych inwestycji czołowych reklamodawców do tego wzrostu przyczynili się tacy gracze jak Kaufland oraz Lewiatan, którzy w ub.r. w ogóle nie reklamowali się w telewizji” - podkreśla Equinox. Natomiast na reklamę radiową zostało przeznaczone 19 proc. budżetów marketingowych super- i hipermarketów (5 pkt proc. mniej niż rok wcześniej), a na reklamę outdoorową - 8 proc. (mniej więcej tyle samo co rok wcześniej). Za to w gazetach codziennych ulokowane zostało 5 proc. budżetów, czyli dwukrotnie mniej niż rok wcześniej. Na reklamę w kinach markety przeznaczyły 2 proc. swoich budżetów, podczas gdy w ub.r. te wydatki był minimalne. „Świadczy to o tym, że sieci sklepów starają się rozszerzać zasięg swoich kampanii o tzw. ‘light viewersów’ telewizyjnych” - komentują specjaliści z Equinoxa.

Dodatkowo tylko w I kwartale br. firmy z sektora handlowego przeznaczyły 45 mln zł na reklamę w internecie (przeczytaj o tym więcej). Według szacunków Equinox Polska w sieci zdecydowanie najwięcej wydał Lidl, który intensywnie działa reklamowo przez cały rok - podobnie jak Biedronka i Tesco. Przypomnijmy, że wiosną br. Lidl prowadził na Facebooku kampanię, w której po pozyskaniu 100 tys. fanów na swoim fanpage’u otworzył w nocy kilka swoich sklepów (przeczytaj szczegóły tej akcji). „Pozostałe sieci handlowe wciąż nie doceniły siły reklamy w internecie i działają sezonowo na zasadzie krótkich akcji promocyjnych” - ocenia Equinox.

>>> Banki na reklamę: ING, BGŻ, Alior i Eurobank więcej, PKO BP i BZ WBK mniej (TOP 10)

Ogółem w mediach pozainternetowych najwięcej na reklamę wydała w I półroczu Biedronka, której budżet marketingowy wzrósł w skali roku aż o 164 proc. Na początku br. sieć prowadziła kampanię promującą jej nowy wizerunek i aranżację sklepów (przeczytaj więcej i obejrzyj reklamę), a w II kwartale - kampanię związaną z Euro 2012, z udziałem m.in. Franciszka Smudy i Kuby Błaszczykowskiego (przeczytaj szczegóły i zobacz spot). W maju i czerwcu wydatki reklamowe Biedronki wyniosły ponad 45 mln zł, podczas gdy rok wcześniej było to tylko 18 mln zł.

Z kolei cennikowy budżet reklamowy Lidl Polska w I półroczu był o 10,7 proc. wyższy niż rok wcześniej, a w samym maju i czerwcu, kiedy firma wydała na marketing 51 mln zł - o 43 proc. wyższy. W czasie Euro ofertę Lidla reklamował Jacek Gmoch (przeczytaj więcej i posłuchaj spotu), natomiast już pod koniec lipca firma zaczęła zaplanowaną na cały rok kampanię z udziałem Karola Okrasy i Pascala Brodnickiego (przeczytaj szczegóły i zobacz te reklamy).

Jak zauważają specjaliści z Equinox Polska, Lidl konsekwentnie podkreślał w reklamach jakość i pochodzenie produktów dostępnych w swojej ofercie, natomiast Biedronka oprócz tego wymiaru produktowego podkreśliła czynniki bardziej emocjonalnie - w kampanii „Wszyscy jesteśmy drużyna narodową” związanej z Euro i sponsoringiem naszej reprezentacji piłkarskiej. „W tej walce na poziomie wizerunku i rozpoznawalności zwycięży ten, który więcej zainwestuje w kampanie, ale z drugiej strony wygranym może być ten, który bardziej przekona do siebie klientów właściwym komunikatem” - prognozują analitycy Equinoxa, podkreślając, że chociaż przez ostatnie 3 lata Lidl zainwestował w działania promocyjne ok. 100 mln zł więcej niż Biedronka, to z punktu widzenia dystrybucji większe szanse ma Biedronka: ze swoją siecią prawie 1,9 tys. placówek i agresywnym planem dojścia do poziomu 3 tys. sklepów w 2015 roku, co ma kosztować aż 2 mld zł, podczas gdy Lidl ma obecnie 500 sklepów, a do końca br. chce zwiększyć ich liczbę do 600.

>>> Telekomy więcej na reklamę: Orange 55 proc. w górę, ale Plus w dół

Pozostałe czołowe sieci marketów przeznaczają na reklamę zdecydowanie mniej. Przy czym w I połowie br. cennikowe wydatku Kauflandu były aż cztery razy większe niż rok wcześniej, do czego przyczyniła się pierwsza kampania sieci w mediach ATL, prowadzona pod hasłem „ „Dla mnie w sam raz” (przeczytaj o niej więcej i obejrzyj spot). Za to budżet reklamowy Intermarche zmalał w skali roku o 10,5 proc., a Tesco - o 13,7 proc., a Realu - aż o 32,6 proc.

Z analizy Equinoxa wynika, że budżety reklamowe Biedronki i Lidla stanowiły mniej więcej dwie trzecie wydatków wszystkich sieci marketów, natomiast budżety sześciu czołowych sieci - aż 91 proc., o 3 pkt proc. więcej niż rok wcześniej. W tym roku w marcu i kwietniu, czyli okresie Świąt Wielkanocnych, markety wydały tylko 34 proc. swoich półrocznych budżetów marketingowych, podczas gdy rok wcześniej było to 44 proc. Wynika to m.in. z faktu, że Biedronka i Lid przesunęły swoje wydatki na czas Euro.

Cennikowe wydatki reklamowe (bez internetu)
WIRTUALNEMEDIA.PLI-VI.2012I-VI.2011
Biedronka128 872 888 zł48 842 553 zł
Lidl121 337 011 zł109 623 065 zł
Tesco34 465 135 zł39 950 739 zł
Kaufland25 875 501 zł6 471 592 zł
Intermarche19 300 666 zł21 572 704 zł
Real12 072 439 zł17 920 345 zł

Dołącz do dyskusji: Markety 30 proc. więcej na reklamę. Biedronka i Kaufland mocno w górę

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
bryk
LIDL stał się dość drogim sklepem. Widać, że teraz idą w jakość oferując luksusowe produkty - dzisiaj zakupiłem kawior, lecz dużo produków spożywczych jest droższych aniżeli w Biedronce czy Tesco. Aczkolwiek tylko w Lidlu kupię tajskie krewetki i musli premium
odpowiedź
User
dfg
Kasjerka z Biedronki...
http://www.youtube.com/watch?v=OPMFzouUYgM
odpowiedź
User
antek
Na gowork można naczytać się sporo o warunkach zatrudnienia w camaieu.
odpowiedź