Orange Polska ma więcej klientów i 1,7 mld zł rocznego zysku, po 6 latach chce wypłacić dywidendę
W czwartym kwartale ub.r. Orange Polska przy wzroście przychodów o 2,9 proc. do 3,17 mld zł zanotowała 69 mln zł straty netto (wobec 21 mln zł rok wcześniej). Baza kart SIM obsługiwanych przez telekom zwiększyła się przez kwartał o 210 tys. netto do 16,8 mln.
Grupa kapitałowa Orange Polska wypracowała w czwartym kwartale 707 mln zł zysku EBITDA po uwzględnieniu kosztów leasingu, o 8,1 proc. więcej niż przed rokiem - podała spółka w raporcie. Analitycy ankietowani przez PAP Biznes prognozowali, że spółka osiągnie wynik na poziomie 695,7 mln zł.
Oczekiwania ośmiu biur maklerskich ankietowanych przez PAP Biznes wobec zysku EBITDA po uwzględnieniu kosztów leasingu wahały się od 675 mln zł do 723 mln zł.
Strata netto wyniosła w czwartym kwartale 69 mln zł. Konsensus zakładał 18,3 mln zł straty. Przed rokiem Orange miał 21 mln zł straty netto.
Kwartalne przychody grupy Orange Polska sięgnęły 3,171 mld zł i były powyżej oczekiwań analityków ankietowanych przez PAP Biznes, których średnia wynosiła 3,069 mld zł (w przedziale 3,025-3,127 mld zł). Sprzedaż wzrosła o 2,9 proc. rok do roku.
Organiczne przepływy pieniężne Orange Polska w czwartym kwartale wyniosły 131 mln zł. Ekonomiczne nakłady inwestycyjne wyniosły w czwartym kwartale 650 mln zł.
W całym ub.r. Orange Polska osiągnął wzrost przychodów z 11,51 do 11,93 mld zł, zysku operacyjnego z 404 mln zł do 2,21 mld zł i zysku netto z 46 mln zł do 1,67 mld zł.
Orange Polska z 945 tys. klientów internetu światłowowego i 1,44 mln klientów usług pakietowych
Baza kart SIM Orange Polska w czwartym kwartale zwiększyła się o 210 tys. netto, na koniec grudnia 2021 roku było to 16,8 mln kart. W minionym kwartale Orange Polska przybyło netto 168 tys. kart SIM w segmencie komórkowych usług abonamentowych. W segmencie usług pre-paid operator pozyskał netto 43 tys. kart SIM.
Średnie miesięczne przychody operatora z oferty (ARPO) usług komórkowych spadły do 20,3 zł z 20,7 zł w poprzednim kwartale.
Na koniec czwartego kwartału operator świadczył 2,746 mln usług internetu szerokopasmowego, co oznacza kwartalny wzrost o 17 tys. usług. Kwartalne przyłączenia usług na sieci światłowodowej wyniosły 65 tys. Spadek liczby usług w starszej technologii ADSL wyniósł natomiast 39 tys. Operator stracił ponadto 10 tys. klientów netto na szybszej sieci miedzianej VDSL.
Średnie miesięczne przychody Orange Polska z oferty usług internetu wzrosły do 60,5 zł z 59,5 zł.
Liczba stacjonarnych łączy telefonicznych obsługiwanych przez Orange Polska zmniejszyła się o 62 tys. Na koniec grudnia grupa świadczyła 2,66 mln usług telefonii stacjonarnej.
Liczba klientów detalicznych usług pakietowych wzrosła o 21 tys. do 1,552 mln. Średnie miesięcznie przychody z usług pakietowych dla klientów indywidualnych nie zmieniły się i wyniosły 113,2 zł.
- Ubiegły rok był szczególnie istotny w odniesieniu do usług światłowodowych. Dzięki bardzo dobrym wynikom pod koniec roku, zarówno w usługach detalicznych jak i hurtowych, osiągnęliśmy poziom 1 miliona klientów światłowodu. W zasięgu naszych usług światłowodowych znajduje się już prawie 6 milionów gospodarstw domowych, przy czym zgodnie z przyjętą strategią w dalszej ekspansji opieramy się głównie na partnerstwach hurtowych. Zakończyliśmy realizację innowacyjnego projektu Światłowód Inwestycje (FiberCo), który umożliwi nam przez wiele lat rozszerzanie zasięgu sieci światłowodowej na bardzo atrakcyjnych obszarach - skomentował w komunikacie Julien Ducarroz, prezes Orange Polska.
W kwietniu ub.r. Orange Polska podpisał umowę sprzedaży holenderskiemu funduszowi APG 50 proc. udziałów spółki Światłowód Inwestycje wycenionej na 2,748 mld zł. Zapowiedziano, że spółka ma wybudować sieć światłowodowej dla ok. 1,7 mln gospodarstw domowych.
1,7-1,9 mld zł na inwestycje Orange Polska w br.
W raporcie Orange Polska prognozuje w 2022 roku stabilizację EBITDAaL lub jej wzrost na niskim jednocyfrowym poziomie oraz roku niewielki spadek przychodów.
"Według szacunków zarządu, w 2022 roku EBITDAaL będzie na poziomie stabilnym lub wzrośnie na niskim jednocyfrowym poziomie procentowym. Podobnie jak w 2021 roku, oczekujemy, że EBITDAaL zostanie wsparta przez wzrost przychodów we wszystkich kluczowych obszarach naszej działalności, stałe ukierunkowanie na wartość oraz dalszą optymalizację kosztów. Jednak spodziewamy się, że otoczenie inflacyjne, a zwłaszcza wyjątkowy wzrost cen energii, będą negatywnie wpływać na wysokość kosztów operacyjnych, stanowiąc kluczowy czynnik niepewności" - napisano.
"Prognozujemy niewielki spadek przychodów w 2022 roku. Spadek ten będzie wynikiem regulacyjnych obniżek stawek za zakańczanie połączeń w sieciach komórkowych i stacjonarnych (wpływ ten będzie obejmował obniżki wprowadzone w drugim półroczu 2021 roku oraz kolejne obniżki, które weszły w życie w 2022 roku), które wpływają negatywnie na przychody z usług hurtowych (lecz tylko w ograniczonym stopniu na marżę zysku). Z wyłączeniem wpływu tych decyzji regulacyjnych, oczekujemy wzrostu przychodów, wspieranego głównie przez dalsze wzrosty w kluczowych usługach telekomunikacyjnych (konwergentnych, wyłącznie komórkowych i wyłącznie dostępu szerokopasmowego), IT i integracyjnych oraz sprzedaży sprzętu" - dodano.
Ekonomiczne nakłady inwestycyjne grupy w bieżącym roku mają być w przedziale 1,7-1,9 mld zł.
Strategia Orange Polska na lata 2021-2024 zakłada niski-średni jednocyfrowy wzrost EBITDAaL i niski jednocyfrowy wzrost przychodów.
- W 2022 roku będziemy prowadzić działalność w zmiennym i niekiedy związanym z dużymi wyzwaniami otoczeniu makroekonomicznym. Jesteśmy jednak nieodmiennie przekonani, że nasza strategia jest najlepiej dostosowana do tego, żeby w pełni wykorzystać nasze aktywa i wartości - zapowiedział Julien Ducarroz.
- W strategii komercyjnej położymy nacisk na wartość – co jest jeszcze istotniejsze w otoczeniu inflacyjnym. Jako że technologia 5G otworzy nowe perspektywy wzrostu, liczymy na zakończenie aukcji na częstotliwości 5G, co pozwoli nam przystąpić do budowy tej sieci. Będziemy również kontynuować cyfryzację procesów biznesowych, przekwalifikowywanie naszych pracowników oraz proces zmiany kultury organizacyjnej - wyliczył.
Orange Polska z pierwszą dywidendą od sześciu lat
Zarząd Orange Polska rekomenduje wypłatę w 2022 roku dywidendy w wysokości 0,25 zł na akcję - poinformowała spółka w komunikacie. Zarząd zaproponował dzień ustalenia prawa do dywidendy na 22 czerwca 2022 r., a dzień jej wypłaty na 6 lipca 2022 r.
Spółka podała, że propozycja ta jest zgodna z polityką dotyczącą dywidendy sformułowaną w strategii .Grow.
"Spółka uznaje dywidendę w wysokości 0,25 zł na akcję jako stabilny poziom bazowy na przyszłość. Wszelkie decyzje o zmianie wysokości dywidendy będą podejmowane co roku, z uwzględnieniem przewidywanych bazowych trendów finansowych oraz długookresowej prognozy dźwigni finansowej (stosunek długu netto do EBITDAaL) względem przyjętego korytarza 1,7-2,2x" - napisano w komunikacie.
W czerwcu 2021 roku akcjonariusze Orange Polska zdecydowali o przeniesieniu zysku za 2020 r. oraz zysku z lat ubiegłych na kapitał rezerwowy.
Poprzedni raz Orange Polska wypłaciło dywidendę w 2016 roku - po 0,25 zł na akcję.
W środę na koniec sesji giełdowej kurs firmy wynosił 8,28 zł, co daje kapitalizację w wysokości 10,87 mld zł. Akcje stanowiące 50,67 proc. kapitału i głosów na walnym zgromadzeniu ma koncern Orange.
Dołącz do dyskusji: Orange Polska ma więcej klientów i 1,7 mld zł rocznego zysku, po 6 latach chce wypłacić dywidendę