Działająca w Polsce platforma cyfrowa zachęca do rezygnacji z satelity
Na koniec 2024 roku jedynie 41 tys. abonentów Orange Polska korzystało z oferty satelitarnej. W ciągu kwartału ich liczba zmniejszyła się o 3 tys. Czy firma zachęca do skorzystania z telewizji przez światłowód? – Mamy dla klientów DTH specjalna ofertę z rabatami. Klient, który jest nią zainteresowany otrzyma szczegółowe informacje w salonie lub na infolinii – informuje Wirtualnemedia.pl Wojciech Jabczyński, rzecznik prasowy Orange Polska.

Złote czasy telewizji satelitarnej skończyły się wraz z erą serwisów streamingowych. Wielu klientów nie chce decydować się na dwuletnie umowy, jeśli z subskrypcji Netfliksa, Amazon Prime Video, Max, Disney+ czy SkyShowtime można zrezygnować w dowolnym miesiącu. Krytykowana jest też duża liczba reklam na płatnych kanałach. Platformy cyfrowe ze Stanów Zjednoczonych borykają się z tego powodu z masowymi odejściami klientów.
W Polsce telewizja satelitarna nie sprzedaje się tak spektakularnie jak kiedyś, ale masowego exodusu nie ma. Na przykład fani sportu preferują tradycyjną emisję od streamingu ze względu na większą niezawodność transmisji i często liczbę klatek na sekundę. W mniejszych miejscowościach streaming nie jest tak popularny z powodu braku światłowodów. Z czasem i ten problem zostanie rozwiązany przez usługi typu Starlink czy nielimitowany internet 5G.
Masowy spadek liczby klientów satelitarnych
W lepszej sytuacji są operatorzy, którzy poza telewizją oferują światłowodowy internet. Jednym z nich jest właśnie Orange Polska, którego usługi światłowodowe docierają do blisko 9 milionów gospodarstw domowych w Polsce. Bez szybkiego i nielimitowanego internetu nie ma wygodnego streamingu.
Orange Polska stawiając na rozwój IPTV co kwartał raportuje spadek liczby klientów satelitarnych (świadczy usługi DTH we współpracy z Canal+ Polska). W I kwartale 2022 roku abonentów korzystających z satelity było 241 tys., rok później 103 tys., na początku 2024 roku 52 tys., a na koniec IV kwartału już tylko 41 tys. W ostatnim kwartale zeszłego roku liczba klientów IPTV wzrosła z 925 tys. do 940 tys., co daje łącznie 981 tys.

Czy Orange zamierza całkowicie zrezygnować z satelity? Współpraca z Canal+ będzie kontynuowana? - W naszej strategii dotyczącej TV nic się nie zmienia. Od dawna odchodzimy od oferty DTH, skupiając się na FTTH i zachęcamy klientów do skorzystania ze światłowodu tam, gdzie technicznie jest to możliwe. Nie komentujemy tematu naszej współpracy z Canal+ - odpowiada Jabczyński.
Niedawno informowaliśmy, że trwają rozmowy na temat poszerzenia współpracy z Canal+. Dostawca płatnej telewizji miałby dzięki infrastrukturze Orange Polska oferować usługi internetowe. Obie strony nie chciały się odnosić do tych informacji. Światłowód mógłby zapewnić dodatkowych abonentów Canal+.
Odpowiednicy firmy z Europy Zachodniej, tacy jak Sky, twierdzą, że streaming stanowi już większość sprzedaży. Konkurencyjny Polsat Box (dawny Cyfrowy Polsat) ma przewagę w postaci usług światłowodowych od Plusa. Obie czołowe platformy od dawna promują swoje serwisy streamingowe Polsat Box Go i Canal+ (do niedawna Canal+ online).
Dołącz do dyskusji: Działająca w Polsce platforma cyfrowa zachęca do rezygnacji z satelity