Polacy chcą mieć wybór między Play, Vectrą, Orange i innymi operatorami
Polski Światłowód Otwarty przeprowadził badanie, z którego wynika, że obecnie z internetu światłowodowego korzysta już blisko połowa Polaków i tylko co dziesiąty twierdzi, że nie będzie go potrzebował w przyszłości. Samo łącze światłowodowe to jednak za mało – 54 proc. ankietowanych chce mieć dostęp do oferty więcej niż jednego operatora, aby móc porównać warunki i wybrać najlepszą dla siebie opcję.

Z najnowszego badania Polskiego Światłowodu Otwartego wynika, że 47 proc. Polaków posiada internet światłowodowy w swoim domu. Jednocześnie zaledwie 12 proc. respondentów twierdzi, że nie będzie potrzebować łącza światłowodowego w przyszłości.
– Nie dziwi nas, że blisko 60 proc. badanych deklaruje potrzebę korzystania z łącza światłowodowego w przyszłości. Ta technologia jest bardziej stabilna, umożliwia większe prędkości i mniejsze opóźnienia, w szczególności istotne dla graczy. To jest przyszłość internetu, dlatego inwestujemy w przebudowę naszej sieci właśnie do tego standardu – powiedział Michał Banasiuk, Chief Commercial Officer, Polski Światłowód Otwarty.
Zauważył, że sieci kablowe są nadal popularne wśród klientów. – Są w stanie sprostać większości codziennych potrzeb. Na całej naszej sieci HFC jesteśmy w stanie dostarczyć do klienta prędkość internetu do 1 Gbit/s – dodał.
Jeden dostawca to za mało
Polacy nie tylko chcą mieć internet światłowodowy w swoich domach, ale także możliwość wyboru najkorzystniejszego abonamentu. Jak wynika z badania PŚO – dla 54 proc. respondentów oferta jednego operatora jest niewystarczająca – 28 proc. z nich chce mieć dostęp do propozycji co najmniej dwóch dostawców.
W wielu budynkach nadal można skorzystać na przykład tylko z oferty Play/UPC Polska, Vectry albo innej lokalnej firmy. Gdyby ich mieszkańcy mieli dostęp do kilku usług światłowodowych m.in. od Vectry, Orange Polska, T-Mobile Polska czy Plusa, mogliby wybrać najbardziej korzystne dla siebie rozwiązania.
Zobacz także: Canal+ chce wprowadzić w Polsce zupełnie nową usługę
– Jeszcze do niedawna posiadanie dostępu do usług kilku operatorów oznaczało konieczność doprowadzenia osobnego łącza przez każdego z nich, co dla mieszkańców wiązało się z uciążliwymi pracami. Mamy wrażenie, że ta perspektywa wciąż mocno tkwi w świadomości zarządców nieruchomości i włodarzy miast – dodał Bansiuk.
Zauważył, że obecnie sytuacja się zmienia. – Operatorzy hurtowi budują sieć, którą następnie udostępniają wielu operatorom detalicznym. Dla mieszkańców oznacza to jedną instalację, jeden kabel i wiele opcji wyboru – wyjaśniał.
Dla 62 proc. Polaków doprowadzone łącze światłowodowe jest istotnym lub bardzo istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie lub wynajmie mieszkania albo domu. Tylko 5 proc. badanych uznało, że w ogóle nie ma to dla nich znaczenia w tym kontekście.
Kluczowa nie tylko cena
Wybór dostawcy internetu w Polsce, jak w przypadku większości produktów i usług, w dużej mierze zależy od ceny – według badania Polskiego Światłowodu Otwartego, dla 72 proc. respondentów jest to kluczowy czynnik. Istotne są również: szybkość połączenia (63 proc.) oraz stabilność i niezawodność łącza (54 proc.). Z kolei dla pełnoletnich respondentów do 24 r.ż. najważniejsza jest szybkość internetu (74 proc.), a cena ma mniejsze znaczenie (58 proc.).
Informacje o aktualnej ofercie operatorów Polacy najczęściej czerpią z ich oficjalnych stron internetowych (49 proc.), a także od znajomych i rodziny (41 proc.). Jest to ważna informacja dla operatorów, ponieważ oznacza, że powinni dbać o wygląd i aktualność swoich stron internetowych.
Najmniej skuteczną formą reklamy są z kolei naklejki na elementach infrastruktury osiedlowej np. na stojakach na rowery, słupach i skrzynkach telekomunikacyjnych (5 proc.). Natomiast z ulotek, czyli jednego z najbardziej popularnych w tej branży narzędzi reklamowych, informacje czerpie tylko 18 proc. respondentów.
W większości polskich domów z internetu korzystają maksymalnie 2-3 osoby (61 proc.). Najczęściej używa się go do zdobywania informacji, przeglądania treści i zakupów (76 proc.) oraz do komunikacji z bliskimi (53 proc.). Rozrywka, w tym platformy streamingowe, gry online i muzyka, zajmuje 3. miejsce (49 proc.).
Zaledwie 16 proc. badanych wskazuje, że jednym z głównych zastosowań internetu w domu jest praca zdalna. Jak pokazuje badanie PŚO - zawodowe czynności w ten sposób najczęściej wykonują respondenci w wieku 25-44 lata i mieszkający w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców (33 proc.).
Play w kwietniu 2023 roku poinformował o sprzedaży połowy światłowodów przejętej sieci kablowej UPC Polska. Nabywcą 50 proc. udziałów powołanej wcześniej spółki Polski Światłowód Otwarty została francuska firma Plug Finco Sàrl wchodząca w skład grupy InfraVia Capital Partners. Umowy dotyczące korzystania z infrastruktury PŚO podpisały m.in. Orange Polska, T-Mobile Polska, Plus i Netia.
Dołącz do dyskusji: Polacy chcą mieć wybór między Play, Vectrą, Orange i innymi operatorami