Najważniejsze wydarzenia 2021 roku oraz trendy i wyzwania 2022 roku wskazuje Magdalena Cybula z PKN Orlen
Najważniejsze wydarzenie, sukces, zaskoczenie i rozczarowania 2021 roku oraz trendy i wyzwania 2022 roku wskazuje w cyklu rocznych podsumowań Magdalena Cybula, dyrektorka marketingu PKN Orlen.
Wydarzenie roku – Globalna prezentacja bolidu Formuły 1 w Warszawie
W lutym 2021 roku, po raz pierwszy w historii, prezentacja nowego bolidu zespołu Alfa Romeo Racing ORLEN przed nowym sezonem wyścigów Formuły 1 miała miejsce w Warszawie. Odbyła się na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej i towarzyszyła jej wyjątkowa oprawa – dźwięki utworów Chopina i Pucciniego, biało-czerwone barwy fortepianu i występy tancerzy. Wydarzenie poprzedziło kolejny sezon, w tracie którego PKN ORLEN był sponsorem tytularnym ARRO. Współpraca z zespołem co roku przynosi Koncernowi wymierne korzyści. Rywalizację na torze F1 transmituje 99 telewizji, a łączna widownia według badań przeprowadzonych przez pracownię Nielsen sięga aż 400 mln widzów. Ekwiwalent mediowy dla marki ORLEN z transmisji telewizyjnej tylko do listopada 2021 roku wyniósł ponad 550 mln zł. Zaangażowanie we współpracę z Robertem Kubicą i zespołem Alfa Romeo Racing ORLEN to dla nas kluczowe przedsięwzięcie, które będzie kontynuowane w kolejnym sezonie.
Sukces Roku – Doskonała kondycja e-commerce
Obszar e-commerce stale notuje dynamiczne wzrosty. Jak szacuje Gemius w raporcie „E-commerce w Polsce", rok 2021 zamkniemy z wynikiem 77% konsumentów kupujących online. Sukces handlu internetowego wspierają platformy sprzedażowe. Sklepy posiadające własne strony internetowe równolegle korzystają z Allegro, OLX czy też debiutującego w tym roku na rynku Amazona. Dostrzegając ten trend, już w ubiegłym roku w ramach strategii ORLEN2030 założyliśmy, że na rozwój segmentu detalicznego przeznaczymy 11 mld zł. Naszym tegorocznym sukcesem jest rozwój usług nadania i odbioru paczek pod marką ORLEN Paczka, z rozbudowaną siecią automatów paczkowych.
Trend Roku – Video marketing
W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy video marketing przeniknął do powszechnego użytku. Statyczne obrazy to przeszłość. Social media postawiły na krótkie formy video dopasowane do platformy, chociażby Reels na Facebook’u. Nadawcy komunikatów i twórcy treści zyskali nowe formaty prezentowania swoich produktów. Inwestorzy zarabiają na platformach takich jak TikTok. Działania PKN ORLEN wpisują się w te trendy. Rok 2021 to czas intensywnego rozwoju mediów społecznościowych w całej Grupie ORLEN, a o sukcesie najlepiej świadczą rosnące zasięgi. Tylko profil @ORLENStopCafe zyskał ponad 3 mln unikalnych użytkowników, którzy wygenerowali 56 mln odsłon. Z kolei na początku grudnia wraz z ORLEN Team rozpoczęliśmy naszą przygodę z TikTok’iem, z zamiarem dotarcia do zupełnie nowej grupy odbiorców. Badania Nielsena wskazują, że kampanie realizowane na TikTok’u są dwa razy bardziej efektywne, a wskaźnik ROAS, czyli zwrot nakładów na reklamę, jest średnio o 14% wyższy od pozostałych mediów. Instytut badawczy Kantar drugi rok z rzędu stawiał niedawno tę aplikację na czele rankingu Ad Equity, badającego postawy konsumentów wobec doświadczeń z reklamą.
Zaskoczenie Roku – Transformacja branży eventowej
Wydarzenia online w trakcie, ale także po pandemii – to zdecydowanie zaskakująco pozytywna informacja, jaka dotarła do nas z branży eventowej. W raporcie „Digital Event” instytutu badawczego ARC Rynek i Opinia aż 90% badanych wskazało, że rozważa w swoich planach wpisanie formatu wydarzeń online w ramach strategii działań w przyszłości, nawet w przypadku pełnego powrotu tradycyjnych wydarzeń. Mimo że organizacja wydarzeń w formule online bądź też hybrydowej jest dużym wyzwaniem, ubiegły rok pokazał, jak dobrze jesteśmy w stanie sobie z tym poradzić. Gromadziły one setki osób, bez spadku ich popularności czy strat dla organizatorów. Formaty te na pewno zostaną z nami na dłużej.
Jak pandemia wpłynęła na branżę?
Pandemia jeszcze dobitniej pokazała zespół bliskich zależności między biznesem i gospodarką a cyfrową transformacją. Przyspieszyła procesy związane z cyfryzacją niektórych gałęzi przemysłu. Wskazała też na konieczność rozwoju nowych technologii i usług wirtualnych oraz e-commerce. Uwypukliła jeszcze mocniej fakt, że skuteczny biznes musi podążać za światowymi trendami. W przypadku Grupy ORLEN są to m.in. dywersyfikacja źródeł przychodów czy czerpanie wartości z różnych obszarów, takich jak poszerzanie oferty detalicznej na stacjach ORLEN czy wejście w obszar usług paczkowych i kurierskich.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2022 roku
W nadchodzącym roku będziemy docierać z ofertą ORLEN Paczka do jeszcze większej liczby klientów biznesowych i detalicznych. Nasz dział marketingu mocniej skupi się nad dotarciem z rozwiązaniami ORLEN Paczka do osób prowadzących sklepy internetowe i właścicieli potencjalnych punktów odbioru. Równolegle za pomocą maksymalnie skróconego czasu dostawy i gęstej sieci punktów odbioru, będziemy zwiększać konkurencyjność i atrakcyjność naszego rozwiązania. Klienci oczekują otrzymania swojego zamówienia w przeciągu 1-2 dni roboczych, najlepiej w ramach dostawy bezkontaktowej oraz całodobowo, z możliwością obserwowania statusu dostawy na bieżąco.
2022 rok dla PKN ORLEN oznaczał będzie także rozwój nowego środka komunikacji – TikTok’a. Na całym świecie z tego narzędzi korzysta już ponad miliard użytkowników. Jest to kolejna po korporacyjnym Facebooku, Instagramie i Twitterze platforma komunikacyjna, na której będziemy obecni wspólnie z ORLEN Team. Omnichannel to obecnie must be – nie tylko w sprzedaży, ale także w komunikacji.
W 2022 roku będziemy wzmacniać globalną rozpoznawalność marki i wspierać skuteczność działań operacyjnych podejmowanych przez Grupę ORLEN na rynkach zagranicznych. Rozwiniemy nasz nowy format – platformę komunikacyjną ORLEN stop.cafe i wprowadzimy ją za granicą. Założeniem tego formatu jest budowanie pozytywnej relacji z konsumentem, dlatego forma jest lekka, żywiołowa i dynamiczna. To połączenie reklamy celebryckiej z bardzo wyrazistym językiem wizualnym wspomagającym branding. Zależy nam na atrakcyjnym przedstawieniu promowanych produktów przy wsparciu sportowców z Grupy ORLEN Team. Według danych Brand24 w pierwszych trzech kwartałach mijającego roku zagregowane wzmianki dotyczące zawodników ORLEN Teamu – na czele z Robertem Kubicą, Bartkiem Zmarzlikiem i Kubą Przygońskim – wygenerowały 188,5 mln zł AVE i ponad 600 mln zasięgu w ujęciu globalnym. Dlatego w 2022 roku będziemy dalej angażować się w największe międzynarodowe wydarzenia sportowe takie jak Formuła 1, rajd Dakar czy zimowe igrzyska olimpijskie. Wzmacnianie rozpoznawalności marki za granicą wesprze m.in. proces rebrandingu naszych stacji paliw w Czechach, Niemczech i Słowacji.
Dołącz do dyskusji: Najważniejsze wydarzenia 2021 roku oraz trendy i wyzwania 2022 roku wskazuje Magdalena Cybula z PKN Orlen