SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Koniec recesji na polskim rynku reklamowym

CR Media prognozuje wzrost przychodów z reklam

Firma konsultingowa CR Media prognozuje wzrost przychodów reklamowych polskich mediów o 8,3 proc. do poziomu 4,6 mld zł w roku 2004. W kolejnych latach wzrost rynku reklamy w mediach wyniesie około 7,4 proc.

Zdaniem specjalistów z CR Media wzrostowi rynku reklamy w mediach sprzyja dobra koniunktura gospodarcza oraz odbicie się rynku po recesji z lat 2001-2002.

Według autorów raportu CR Media przychody z reklamy telewizyjnej netto wzrosną w 2004 roku o 8,0 proc., a w latach 2005 i 2006 będą się zwiększać w tempie ponad 6,0 proc. rocznie.

Według szacunków CR Media wzrost przychodów reklamowych netto stacji telewizyjnych wyniesie w trzecim kwartale 10,4 proc., a w czwartym 9,0 proc.

W drugim kwartale 2004 roku wzrost przychodów wyniósł 5,8 proc. wobec 15,8 proc. w pierwszym kwartale 2004 roku.

Spadek dynamiki wzrostu przychodów w drugim kwartale wynikał ze zmniejszenia się dostępności reklamy telewizyjnej i wzrostu jej ceny, co wpłynęło na ograniczenie popytu.

Autorzy raportów prognozują dalszy wzrost cen reklam telewizyjnych.

"Największe stacje telewizyjne (...) są nawet zmuszone odmawiać zamieszczania reklam. Stacje zareagowały w tej sytuacji w jedyny możliwy sposób - podnosząc ceny reklam" - napisano w raporcie.

Według CR Media, w wyniku wejścia w życie od 1 maja nowych regulacji prawnych dotyczących reklam telewizyjnych, w stacjach komercyjnych nastąpił spadek dostępnego czasu reklamowego o 10 do 20 proc. w zależności od stacji.

Eksperci CR Media szacują, że wzrost wydatków na reklamę radiową sięgnie 9-11 proc. rocznie w latach 2004-6.

Autorzy przewidują wzrost udziału tego typu reklamy w rynku   o 0,6 proc do roku 2006.

W drugim kwartale przychody reklamowe radia zwiększyły się o 12,7 proc., wobec 20,5 proc. w pierwszym kwartale.

Zdaniem CR Media stacje radiowe, dzięki dużej elastyczności znakomicie wykorzystują swój potencjał wzrostowy.

Według autorów raportu rynek prasowy w 2004 wzrośnie o 8,1 proc. Podobne tempo wzrostu utrzyma się również w kolejnych dwóch latach.

CR Media prognozuje wzrost przychodów z reklamy prasowej o 15 proc. w  trzecim i czwartym kwartale 2004.

Według autorów raportu dynamiczny wzrost przychodów wynikać będzie z zakończenia wojny cenowej związanej z pojawieniem się dziennika "Fakt" oraz ze wzrostu cen reklamy telewizyjnej.

"Boom na rynku reklamy prasowej musi nadejść" - powiedział w czwartek jeden z autorów raportu Tomasz Brzeziński.

Według szacunków CR Media, pierwszym kwartale prasa odnotowała spadek przychodów z reklam o 0,3 proc. W drugim natomiast wzrost wyniósł 3,2 proc., czyli znacznie poniżej całego rynku reklamy medialnej.

Słabe wyniki segmentu reklamy prasowej wynikają z utraty konkurencyjności cenowej reklamy prasowej w okresie recesji na rynku mediów. Co więcej, w pierwszej połowie roku wejście na rynek dziennika "Fakt" wymusiło obniżkę cen reklam prasowych.

Eksperci CR Media oczekują jednak dynamicznego wzrostu tego segmentu rynku w drugiej połowie 2004 roku.

Zdaniem autorów raportu w pierwszym kwartale 2004 roku wydatki na reklamę wzrosły o 9,5 proc. rdr.

Według szacunków CR Media rynek reklamy w 2003 roku wzrósł o 4,6 proc.

Firma CR Media Consulting SA jest firmą doradczą specjalizującą się w planowaniu i zakupie mediów. Działa na rynku radia, prasy i internetu. Firma przygotowuje również kwartalne raporty na temat sytuacji na rynku reklamy w mediach.

Dołącz do dyskusji: Koniec recesji na polskim rynku reklamowym

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl