Liczba zgłoszeń na Cannes Lions 2018 zmalała o jedną piątą. Powodami brak prac od Publicis Groupe i zmiany w kategoriach
O 21,5 proc. spadła w porównaniu do roku ubiegłego liczba projektów i reklam zgłoszonych do tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Kreatywności Cannes Lions, który rozpoczyna się w poniedziałek. Jego organizatorzy twierdzą, że jest to skutek wycofania się z konkursu Publicis Groupe.

Do tegorocznego festiwalu zgłoszono 32 372 prace, podczas gdy przed rokiem było to 41 170. Liczba projektów jest mniejsza, mimo że liczba marek, które nadesłały zgłoszenia wzrosła rok do roku o 84 proc. Zdaniem organizującej festiwal firmy Ascential ten wzrost nie wyrównał „niedoboru” prac spowodowanego wycofaniem się z festiwalu w tym roku Publicis Groupe. Jej szefowie już rok temu zdecydowali, że agencje wchodzące w skład grupy nie wezmą w nim w tym roku udziału z powodu czasowego ograniczenia wydatków na różne branżowe imprezy i wydarzenia. Uzyskane dzięki temu oszczędności zostały przeznaczone na uruchomienie platformy Marcel zaprezentowanej pod koniec maja br.
Jednakże prace autorstwa agencji należących do Publicis Groupe będą już w przyszłym tygodniu rywalizować o statuetki Lwów - 399 kampanii zgłosili partnerzy i klienci Publicisu, opłacając koszty.
Organizatorzy tłumaczą też, że mniejsza liczba zgłoszonych prac może być również skutkiem rezygnacji z przyznania w tym roku nagród w kategoriach: Cyber, Integrated i Promo&Activation. To efekt zmian zapowiedzianych przez nich już rok temu.
Z całej platformy Cannes Lions usunięto ponadto 120 podkategorii, która wg szacunków mogła zmniejszyć liczbę zgłoszeń o ok. 13 proc. Różnicy nie udało się zniwelować dodaniem dwóch nowych kategorii: Creative eCommerce oraz Sustainable Development Goals. Do nich zgłoszono łącznie 1166 prac.
Brak zgłoszeń od Publicis Groupe spowodował spadek o 8 proc.
Kategorie, w których odnotowano wzrost zgłoszeń rok do roku to Glass: The Lion for Change (218 prac więcej) oraz Film Craft (2519 projektów więcej).
Z szacunków firmy Ascential wynika, że brak zgłoszeń od Publicis Group odpowiada za 8 proc. spadku liczby zgłoszonych projektów.
Organizatorzy Cannes Lions obiecali, że ponownie przemyślą to wydarzenie, które zdaniem wielu jego uczestników - o czym mówiono głośno przed rokiem - stało się zbyt duże i zbyt drogie. - W ubiegłym roku podjęliśmy decyzję o naciśnięciu przycisku „reset” na Cannes Lions. Wycofaliśmy trzy duże nagrody Lion, usunęliśmy wiele podkategorii, część ze sobą połączyliśmy. To musiało się wiązać z mniejszą liczbą zgłoszeń, ale była to dobra decyzja na dłuższą metę – powiedział Philip Thomas, dyrektor generalny Ascential Events.
Analiza tegorocznych wpisów wskazuje też 59-proc. wzrost liczby udziału właścicieli mediów w festiwalu.
Zgłoszenia na tegoroczny Cannes Lions pochodzą z 90 różnych krajów. Prace będą konkurować w 26 kategoriach. Laureaci festiwalu zostaną ogłoszeni podczas tegorocznego festiwalu w dniach 18-22 czerwca. W tym roku impreza zajmie tylko pięć dni, podczas poprzednie edycje trwały po tydzień.
Dołącz do dyskusji: Liczba zgłoszeń na Cannes Lions 2018 zmalała o jedną piątą. Powodami brak prac od Publicis Groupe i zmiany w kategoriach