Co jakiś czas pojawiają się informacje o budzących kontrowersje przetargach na usługi reklamowe czy obsługę mediową. Ich organizatorów punktuje się wtedy m.in. za zbyt krótki okres ich trwania czy nadmierną liczbę uczestników. Krytykować zawsze jest prościej, dlatego tym razem sprawdzamy, jak powinien wyglądać idealny przetarg. Pytamy o to wszystkie strony procesu. Zobaczmy, jaka urodzi się z tego wizja.
Po niemal dekadzie Tomasz Sekielski wrócił do TVP z nowym programem, z Piotrem Cyrwusem u boku, by w „nowatorskiej” formule wzorowanej na amerykańskich late show zakpić z absurdów polskiej polityki i spojrzeć na nią z przymrużeniem oka. Jak mu to wyszło?
335 milionów złotych rocznie - tyle wedle wyliczeń niezależnego szwajcarskiego ośrodka FehrAdvice & Partners powinno wynosić wynagrodzenie od Google dla wydawców za wykorzystywanie treści dziennikarskich. Najbliższy czas pokaże, jak zaprezentowany we wtorek raport faktycznie wpłynie na trwające między bigtechami a wydawcami negocjacje wysokości tantiem za korzystanie z treści dziennikarskich.
Meczyki.pl to dziś jeden z najbardziej rozpoznawalnych i najczęściej cytowany portal sportowy w Polsce. W przeszłości też był popularny, ale z zupełnie innych i dyskusyjnych powodów. Za wszystkim stoi Sebastian Felkner, właściciel OV Grupy, który po cichu zbudował zdrowy medialny biznes. Nie tylko nie sprzedał firmy za 100 milionów złotych, bo – jak mówi – popadłby w depresję, ale… sam przejmuje inne. – Meczyki kupiłem za 50 tys. złotych, to były moje wszystkie oszczędności. Dziś mam apetyt na akwizycję na poziomie 50-70 milionów – mówi w dużej rozmowie z Wirtulanymi Mediami.
Victoria Czajkowska, lifestyleowa influencerka, poinformowała w social mediach, że nie jest zadowolona z wyceny kliniki weterynaryjnej, która miałaby leczyć jej ciężko chorego psa. Klinika w odpowiedzi podała, że influencerka chciała zapłacić za usługę postem na Instagramie. Czy tzw. wymuszanie barterów to częste zjawisko? - Myślę, że to niestety narastający trend i nie dziwię się irytacji przedsiębiorców, którzy tego doświadczają - ocenia Kamil Bolek z Tears of Joy.
Viralowy trend animacji w stylu Ghibli dzieli internautów. Dla jednych to tylko zabawa, dla innych obraza pod adresem japońskiego studia i jego założycieli, a przede wszystkim kradzież twórczości. Każdej ze stron sprawa Ghibli unaoczniła jednak nie tylko potęgę nowego ChataGPT, ale i wyzwania, jakie niesie za sobą GenAI. Czy wrzucanie swoich zdjęć do GPT jest bezpieczne? Czy kreowanie obrazków na wzór znanych artystów jest legalne? A w końcu, do czego ta technologiczna rewolucja nas zaprowadzi? O to zapytałam ekspertów.
W piątek 4 kwietnia oficjalną działalność rozpoczyna Stowarzyszenie Profesjonalistów Influencer Marketingu (SPIM). Organizacja ma zrzeszać głównie agencje specjalizujące się we współpracy z influencerami, a także twórców i ich managementy. Ma też ambicje prawnej regulacji zawodu influencera. Na czele SPIM stanął Marek Myślicki z Generation9.
RMF FM w ostatnim czasie przeżył serię zmian personalnych. Od jesieni za sterami najpopularniejszej stacji radiowej w Polsce zasiada Tomasz Ramza, dotąd szef reklamy. Opowiedział mi czy sięga po rady poprzedników, jak ocenia badania radiowe w Polsce i jak RMF FM inwestuje w AI. Nie mogło zabraknąć tematu głównego konkurenta. Prezes Grupy RMF pogratulował Radiu ZET, że wreszcie ma strategię. - Ale szkopuł w tym, że to strategia absolutnego kopiowania RMF FM - nie owijał w bawełnę.
Do wyborów prezydenckich mniej niż 50 dni. Sprawdziliśmy, ile dotychczas wydały na kampanię w platformach Google i Meta komitety wyborcze najważniejszych kandydatów. Kandydaci na tym etapie wyścigu prezydenckiego wydają ponad sześciokrotnie więcej na promocję na Facebooku niż w środowisku Google – wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.
Oferta pracy na stanowisku marketingowym w jednej z kancelarii prawnych wywołała niemałe poruszenie na LinkedInie. W ogłoszeniu pracodawca poinformował w bardzo bezpośredni sposób, że praca wiąże się z nadgodzinami. Czy ta informacja to brak szacunku do kandydatów i tupet pracodawcy, czy też transparentność i granie w otwarte karty? Zdania ekspertów są podzielone.
To jedna z ciekawszych historii mediów internetowych ostatnich lat, choć niełatwo ją finalnie ocenić. Iberion, bo o nim mowa, to firma, która ma w swojej medialnej historii sporo negatywnych kart, ale ostatnio pojawiają się i te pozytywne. Nie można jednak nie zauważyć drogi, jaką przeszli od niesławnego Pikio.pl i odmówić tego, że na rynku osadzili się stabilnie, gdzie trudno ich ignorować. O tym wszystkim i wielu innych rzeczach rozmawiamy z Albertem Wójcikiem, założycielem i prezesem firmy, wydającej portale Goniec.pl, BiznesInfo.pl, SwiatGwiazd.pl, Smakosze.pl, Pacjenci.pl, Rolnikinfo.pl. To jego pierwszy wywiad od 7 lat.
Ostatnio głośno było o sprawie Joanny Kuciel-Frydryszak, autorki bestsellerowego reportażu "Chłopki", która zagroziła wydawcy książki sądem, z powodu dysproporcji w zarobkach, związanych z sukcesem reportażu. Przyjrzeliśmy się więc temu, jak wygląda sytuacja autorów reportaży książkowych - czy to zajęcie opłacalne, ile trwa tworzenie literatury non fiction oraz jak wejść na rynek mogą debiutanci? – Jeżeli reportaż nie jest czyjąś pasją, nie ma co wchodzić do tej rzeki. To trudny, wymagający i niewdzięczny gatunek – mówi Julianna Jonek-Springer, redaktor naczelna w wydawnictwie Dowody.
Gdy opublikowaliśmy niedawno nasz tekst o kick-backach, parę osób zwróciło uwagę na jeszcze jedną rzecz: tzw. inventory media. “Sprawdźcie to” – pisali. A więc sprawdzamy. To kolejny sposób na to, jak dodatkowo można zarobić na budżecie klienta. Co ciekawe, agencje mają na to przyzwolenie klientów. – Z naszymi partnerami, z którymi łączą nas długofalowe współprace, działamy na zasadzie win-win. Jeśli wysoko oceniamy realizowany projekt, nie zaglądamy nikomu do kieszeni – mówi Piotr Henicz z Itaka Holdings.
W Polsce i kilku innych krajach Europy w tym tygodniu debiutuje Google AI Overviews – nowa funkcja w wyszukiwarce, dzięki której użytkownicy dostają w odpowiedzi przygotowane przez sztuczną inteligencję. Jak to w praktyce działa? Zadaliśmy Google kilkanaście różnych pytań, sprawdzając, jak z opowiedziani upora się nowa funkcjonalność.
Narzędzia AI do generowania zdjęć są ogólnodostępne i przy ich pomocy można w bardzo prosty sposób stworzyć różnego rodzaju grafiki, w tym sesję biznesową. Dlatego część kandydatów do pracy omija fotografa, a w CV zamieszcza właśnie tego typu zdjęcia. Czy to nie o krok za daleko? – Myślę, że ten trend będzie się rozwijał – mówi Malwina Daszkowska, HR business partner, executive coach.
Wiecie, że na Facebooku można zarabiać? Pewnie, że wiecie. Ale czy wiecie, że nie tylko na reklamach i lokowaniach? I nie mam tu na myśli kupowania/sprzedawania lajków czy komentarzy. Handel fanpage'ami, choć zgodnie z regulaminem Mety jest zakazany, ma się dobrze i pozwala zarabiać naprawdę solidne pieniądze. Sprzedających i kupujących jest sporo, wszystko odbywa się w szarej strefie, ale strony na Facebooku z dotarciem do ludzi (i trafficu) są kuszące dla wydawców. Ceny najlepszych w przeszłości przekraczały nawet 100 tys. złotych.
Od lat marki zalewały nas obietnicami ‘zielonych’ produktów, nie biorąc odpowiedzialności za przekazywane treści. To tzw. greenwashing. Ten proceder ma ukrócić wprowadzona w ubiegłym roku Dyrektywa Consumer Empowerment, którą w polskim prawie ma się znaleźć najpóźniej do końca marca 2026 roku. Mimo że dyrektywa jeszcze nie obowiązuje, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, już wziął pod lupę wybrane firmy, co ma zmotywować rynek do unikania tego typu praktyk. – Działy marketingu są coraz bardziej świadome i wrażliwe na punkcie ekokomunikacji – przyznaje Justyna Walas-Ryba, dyrektorka ds. ESG w Moore Polska.
Tomasz Ćwiąkała to kolejny znany komentator sportowy, który pożegnał się z telewizją i zdecydował postawić na kanał youtubowy. Wcześniej podobną drogą poszli Mateusz Borek czy Roman Kołtoń. – To osoby, które po prostu mogą pozwolić sobie na to, by odejść z telewizji i zarabiać na własnych kanałach cyfrowych – ocenia Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
Pierwsza edycja Wirtuali za nami. Jej finałem była uroczysta gala, na której w obecności ponad 200 zaproszonych gości wyróżniliśmy najlepsze media i ludzi mediów w Polsce. Na ostatniej prostej o zwycięstwo w 13 kategoriach spośród blisko 500 zgłoszonych walczyło finalnie 65 nominowanych. Przyznaliśmy też nagrodę specjalną w dodatkowej kategorii.
Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR od lat próbuje przekonać agencje reklamowe i marketerów do stosowania tzw. dobrych praktyk przetargowych. Mimo to co jakiś czas słyszymy o przetargach z udziałem kilkunastu i więcej agencji, anulowanym postępowaniu na etapie jego finału, czy zaledwie kilkudniowy terminie na złożenie ofert. – Nasza rola polega na opracowywaniu, promowaniu i wspieraniu wdrażania standardów, a nie na ich kontrolowaniu – broni się Paweł Tyszkiewicz z SAR. Szef marketingu w jednej z firm: – Wielu marketerów nie czuje się zobligowanych do przestrzegania zaleceń SAR, bo ono reprezentuje interesy agencji, a nie reklamodawców.