Oto zwycięzcy pierwszej edycji Wirtuali. Naszego konkursu dla mediów
Pierwsza edycja Wirtuali za nami. Jej finałem była uroczysta gala, na której w obecności ponad 200 zaproszonych gości wyróżniliśmy najlepsze media i ludzi mediów w Polsce. Na ostatniej prostej o zwycięstwo w 13 kategoriach spośród blisko 500 zgłoszonych walczyło finalnie 65 nominowanych. Przyznaliśmy też nagrodę specjalną w dodatkowej kategorii.

W środę 19 marca, na warszawskiej Starówce w hotelu Verte, Warsaw Autograph Collection, odbyła się finałowa gala naszego konkursu Wirtuale. To pierwsza edycja nagrody, którą organizujemy jako portal Wirtualnemedia.pl.
O zwycięstwie decydowało ponad 80 członków Kapituły złożonej z przedstawicieli świata mediów. Wyjątkiem była kategoria Osobowość roku, w której głosowali czytelnicy, kategoria Wydarzenie roku, które wybrała nasza redakcja, oraz kategoria specjalna “Walka z dezinformacją”. Partnerem strategicznym była marka VEO. Partnerem gali Coca-Cola.
1. Okładka roku
Tomasz Bocheński, art director w Polska Press, okazał się królem kategorii okładkowej. Nie tylko miał dwie nominacje, ale też obie jego prace zajęły odpowiednio miejsce pierwsze i drugie. Głosami Kapituły zwycięstwo przypadło za okładkę o "Drogowych mordercach", która w wymowny sposób poruszyła problem tego, jak jeżdżą i zabijają Polacy.
Tak wyglądało podium:
1. Tomasz Bocheński / Drogowi mordercy / Polska Press: 248 punktów
2. Tomasz Bocheński / Iga Świątek / Polska Press: 153 punkty
3. Adam Wójcicki / Make PiS Great Again / "Polityka”: 149 punktów
Nagrodę wręczał członek Kapituły Rafał Madajczak, redaktor naczelny Gazeta.pl
2. Publikacja roku (społeczeństwo)
Zwyciężczynią została Anna Kiedrzynek z “Dużego Formatu” “Gazety Wyborczej” za swój reportaż pt. “Pół godzinki dla rodzinki”.
Powiedzenie "pół godzinki dla rodzinki" w obecności lekarzy wywołuje lawinę zwierzeń. O reanimowaniu kruchych staruszek i łamaniu im żeber, o wpychaniu umierających na raka pacjentów pod "rurę", czyli respirator, o podawaniu leków na ciśnienie staruszkom w agonii, żeby umarli komuś innemu na dyżurze, ale też o rodzinach, które patrzą lekarzowi wciąż na ręce, nie dopuszczając w ogóle do siebie perspektywy śmierci bliskiego. Wszystkie te historie zanurzone są w sosie ideologiczno-prawnym: w Polsce lekarz już na studiach straszony jest prokuratorem i ten strach kładzie się cieniem na jego działaniach u kresu życia pacjenta.
Tak wyglądało podium:
1. Anna Kiedrzynek / “Pół godzinki dla rodzinki. Lekarz: Uciskam lekko. Reanimowanie człowieka w agonii to tortury” / “Gazeta Wyborcza. Duży Format”: 210 punktów
2. Iga Dzieciuchowicz / "W głowie miga im tysiąc powiadomień, a trzeba włączyć pranie. „Czuję się jak postać z kreskówki” / TVN24.pl: 194 punkty
3. Dorota Niećko, Agata Gumółka, Karol Gruszka, Szymon Starnawski / "Fest Srogi Familok – niezwykła opowieść o śląskiej tożsamości zamkniętej w murach" / Architektura Murator: 141 punktów
Nagrodę wręczał członek Kapituły dziekan dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego prof. Dariusz Kuźmina.
3. Publikacja roku (biznes, gospodarka, technologia)
Zwycięzcą został Michał Fuja z Superwizjera za materiał pt. “Co się stało z królem kryptowalut”.
2,5 roku po zaginięciu Sylwestra Suszka, czyli najbardziej rozpoznawalnej osoby w polskiej branży kryptowalutowej, prokuraturze nadal nie udało się ustalić, co właściwie stało się z rzutkim biznesmenem. Reportaż odkrywa nieznane dotąd fakty dotyczące jego współpracy z grupami przestępczymi, ujawnia zagrożenia, na jakie był narażony i wskazuje kto, bez wiedzy i zgody rodziny, przejmuje olbrzymi majątek polskiego króla kryptowalut. Reportaż stara się odpowiedzieć na pytanie kim był Sylwester Suszek. Czy był geniuszem biznesu, który wpadł w złe towarzystwo, czy raczej człowiekiem od początku cynicznie wykorzystywanym przez grupy przestępcze?
Tak wyglądało podium:
1. Michał Fuja / “Co się stało z królem kryptowalut” / Superwizjer: 206 punktów
2. Karolina Wysota / Cykl publikacji o Januszu Palikocie / Money.pl: 187 punktów
3. Marta Zinkiewicz / "Szkoliłam sztuczną inteligencję. To najgorszy czas w moim życiu" / Oko.press, Magzyn 26 piętro: 164 punkty
Nagrodę wręczała Kinga Dołęga, prezes firmy KinAds Media, która była partnerem tej kategorii.
– Jako Kinads Media mamy ogromną przyjemność wspierać tegoroczną edycję konkursu Wirtuale, obejmując patronatem kategorię „Publikacja roku (biznes, gospodarka, technologie)”. To właśnie w tych obszarach powstają treści, które mają realny wpływ na rynek, inspirują do działania i pomagają lepiej rozumieć otaczający nas świat – podobnie jak dobre kino, które skłania do refleksji i dostarcza silnych emocji. Od lat pokazujemy, że reklama w kinie to nie tylko przekaz, ale przestrzeń do opowiadania historii i budowania autentycznych relacji z widzem. Cieszymy się, że możemy współtworzyć wydarzenie, które nagradza twórców dostarczających wartościowe treści i kształtujących przestrzeń medialną. Biznes, gospodarka i technologie to dynamiczne obszary, w których innowacja i komunikacja odgrywają kluczową rolę. Wyróżnianie najlepszych publikacji to ważny krok w stronę świadomego, rzetelnego i angażującego świata mediów – mówi Kinga Dołęga, Prezes KinAds Media
4. Publikacja roku (kultura, rozrywka, sport)
Zwycięzcą został Dawid Szymczak ze Sport.pl za materiał pt. "Opowiedzieli, co trener robił ich dzieciom. Skandal w warszawskim klubie"
To poruszający i udokumentowany reportaż o Wojciechu K., prezesie i trenerze młodzieżowego zespołu Progres Warszawa, który skandalicznie traktował młodych piłkarzy. Autor na konkretnym przykładzie podjął ważny społecznie temat wychowania poprzez sport i relacji trener-zawodnik. Wypunktował mnóstwo nieprawidłowości, poparł je dowodami. Opisał bezradność rodziców i niemoc odpowiednich organów. Reportaż wywołał reakcję Ministra Sportu, który zobowiązał PZPN do wyjaśnień, Rzecznik Praw Dziecka zawiadomił prokuraturę, a Komisja Dyscyplinarna PZPN wszczęła postępowanie wyjaśniające.
Tak wyglądało podium:
1. Dawid Szymczak / "Opowiedzieli, co trener robił ich dzieciom. Skandal w warszawskim klubie" / Sport.pl: 243 punkty
2. Dariusz Faron / “Włodzimierz Szaranowicz: chcę z życia już tylko esencję” / Wirtualna Polska: 187 punktów
3. Wojciech Szot / “Weszłam, bo tu jest Botticelli. Ale na mój gust to on nie działa". Jak się nie męczyć w muzeum - wywiad z Grażyną Bastek" / “Gazeta Wyborcza”: 164 punkty
Nagrodę wręczał Patrycjusz Wyżga, dziennikarz Wirtualnej Polski i Radia 357.
5. Publikacja roku (polityka, wydarzenia)
Zwycięzcą została Anna Gielewska z Frontstory.pl za materiał “Magnes z Putinem”. Historia rosyjskiego szpiega Pablo Gonzáleza / Frontstory.pl, który powstał przy współpracy z Anastasią Morozovą, Danielem Flisem, Wojciechem Cieślą i Michaelem Weissem.
Zwycięstwo wyjątkowe, bo ze wszystkich kategorii było najczęściej wskazywane jako numer 1, aż 39 członków Kapituły zdecydowało w ten sposób. Śledztwo odbiło się szerokim echem nie tylko w Polsce, ale i za granicą - było szeroko cytowane. Podniosło świadomość zagrożeń związanych z rosyjskimi operacjami wpływu wymierzonymi w media. Prokuratura Krajowa wydała oświadczenie, w którym poinformowała o wniesieniu aktu oskarżenia przeciwko Pawłowi Rubcowowi i podała prawdziwe inicjały jego partnerki, polskiej dziennikarki oskarżonej o współudział w szpiegostwie. Śledztwo odsłoniło mechanizmy międzynarodowych kampanii wpływu w sieci i uruchomiło dyskusję w zachodnich organizacjach dziennikarskich.
Tak wyglądało podium:
1. Anna Gielewska, współpraca: A. Morozova, D. Flis, W. Cieśla, M. Weiss / “Magnes z Putinem”. Historia rosyjskiego szpiega Pablo Gonzáleza / Frontstory.pl: 263 punkty
2. Szymon Opryszek / “Czy Europie grozi kryzys fentanylowy?” / Oko.press: 181 punktów
3. Bertold Kittel / "Król amfetaminy. Breaking Bad po polsku" / Superwizjer: 149 punktów
Nagrodę wręczał Marcin Szczupak, prezes firmy Mediaboard, która była partnerem tej kategorii.
– W Mediaboard żyjemy mediami – codziennie śledzimy trendy, analizujemy zmiany i wyciągamy wnioski. Ale przede wszystkim dostrzegamy tych, którzy te zmiany napędzają. Wirtuale to nie tylko nagrody – to manifest jakości, rzetelności i innowacji w polskich mediach. W świecie, gdzie liczy się tempo, my stawiamy na wartość. Na treści, które zostają z odbiorcami na dłużej i historie, które naprawdę mają znaczenie. Dlatego nie mogło nas zabraknąć w tym projekcie. Rynek medialny potrzebuje wyróżnień takich jak Wirtuale – bo to one podkreślają, że media mogą być inne: bardziej odważne, kreatywne i autentyczne. To one doceniają tych, którzy nie boją się iść pod prąd, wyznaczać kierunki i zmieniać rzeczywistość – mówi Marcin Szczupak, CEO Mediaboard Polska
6. Technologia roku
Zwycięzcą zostało Oko.press i ich projekt Audio AI. Kategoria nieoczywista, ale już bardziej oczywiste jest to, że w dzisiejszych czasach zwycięzca musiał zrobić coś ze sztuczną inteligencją. Jedni czytają swoje teksty syntezatorami mowy, inni robią to osobiście głosami autorów i autorek. A Oko.press łączy te dwa podejścia i przy współpracy z Elevenlabs "czyta" wybrane teksty głosem dziennikarzy i dziennikarek wygenerowanym przez AI. Sprawdźcie sami, jak fajnie to brzmi.
Tak wyglądało podium:
1. Oko.press i Audio AI, czyli czytanie tekstów głosem dziennikarzy i dziennikarek: 236 punktów
2. Mediapanel za zmianę w liczeniu przeklików przez strony główne: 205 punktów
3. Interia.pl i skrót wydarzeń na mobilnej stronie głównej: 135 punktów
Nagrodę wręczał Marek Naruszewicz, prezes firmy adQuery, która była partnerem tej kategorii, a odebrał ją Mikołaj Maluchnik, brand manager Oko.press.
– adQuery jako wiodący adtech zawsze wspiera konkursy, które wyróżniają najbardziej innowacyjne i efektywne technologie oraz narzędzia, które wspierają rozwój branży medialnej i reklamowej. To rozwiązania, które poprawiają automatyzację procesów, zwiększają efektywność operacyjną oraz dostarczają unikalne funkcjonalności, które pomagają w osiąganiu lepszych rezultatów biznesowych i adaptacji do dynamicznie zmieniającego się rynku. Jako CEO adQuery jestem bardzo szczęśliwy, że możemy być patronem kategorii Technologia w tak ważnym konkursie, jakim są Wirtuale. Dlatego z ogromną przyjemnością wręczyłem statuetkę wybranej przez kapitułę firmie – mówi Marek Naruszewicz, CEO adQuery.
7. Social roku
Zwycięzcą został Miejski Reporter, który od lat jest jednym z głównych źródeł lokalnych informacji dla mieszkańców Warszawy. Tak naprawdę "miejskich reporterów" dziś jest dwóch, ale cel wciąż jest ten sam: być blisko tego, co dzieje się w stolicy. I ekspresowo dostarczać tych informacji warszawiakom.
Tak wyglądało podium:
1. Miejski Reporter (Dariusz Borowicz i Łukasz Rytel): 194 punkty
2. Kamila Kalińczak (ĄĘ): 182 punkty
3. ASZdziennik: 157 punktów
Nagrodę wręczała Justyna Rysiak, Sustainability Lead McDonald’s Polska, który był partnerem tej kategorii. Odebrał ją Dariusz Borowicz i Łukasz Rytel.
– Media społecznościowe to dziś znacznie więcej niż rozrywka – to przestrzeń pełna inspiracji, wymiany myśli i dzielenia się wiedzą. W McDonald’s dobrze to wiemy, dlatego czerpiemy z nich pełnymi garściami, budując relacje z naszymi gośćmi. Objęliśmy patronatem kategorię „Social roku”, by docenić twórców, którzy wyjątkowo umiejętnie angażują społeczność, tworzą unikalne treści i sprawiają, że media są bliżej ludzi niż kiedykolwiek wcześniej – mówi Justyna Rysiak z McDonald’s Polska.
8. Wideo internetowe roku
Zwycięzcami zostali Tomasz Słomczyński i Piotr Szymanek z TVN24.pl za cykl rozmów z Ukrainkami, które przeżyły rosyjską niewolę.
Bohaterki materiału były aresztowane z błahych powodów, bez procesów przetrzymywane latami w więzieniach, brutalnie przesłuchiwane. Ale ocalały. Chcą, by ich historie usłyszał świat. Otwarcie przed kamerą mówią o piekle, którego doświadczyły ze strony okupanta. Gwałty, rażenie prądem, topienie czy głodzenie to tylko część tortur, jakie stosują Rosjanie na Ukraińcach. Podczas wywiadów w sali obecne były dwie psychotraumatolożki. Każda rozmowa kończyła się wspólnymi sesjami terapeutycznymi – zarówno dla bohaterek, jak i ekipy, ponieważ historie, które zostały opowiedziane, są porażające.
Tak wyglądało podium:
1. Tomasz Słomczyński i Piotr Szymanek / Cykl rozmów z Ukrainkami, które przeżyły rosyjską niewolę / TVN24.pl: 237 punktów
2. Tomasz Rożek, Krzysztof Kurdyła / “Czy doszliśmy do kresu fizyki? - Film Dokumentalny o CERN” / Nauka lubię to: 226 punktów
3. Kuba Jankowski / “Jak polował polski oszust z Tindera” / Balans, Wirtualna Polska: 150 punktów
Nagrodę wręczał Łukasz Krzeski, Kierownik Działu Komunikacji Korporacyjnej, Operatora sieci Plus, który był partnerem tej kategorii.
– Zdecydowaliśmy się na objęcie patronatem kategorii Wideo Internetowe Roku, ponieważ dzięki powszechności szybkiego internetu materiały video stały się obecnie jednym z najbardziej istotnych źródeł, z których Polacy czerpią wiedzę o świecie. Częstym zarzutem wobec filmów i filmików tego typu jest to, że mają one niską wartość, a nawet „ogłupiają” odbiorców. Dlatego, bardzo ważne jest, aby pokazywać, że wideo w internecie może w atrakcyjny sposób mówić o ważnych tematach. Z jednej strony poziom nominowanych materiałów stawia je na równi z bardziej tradycyjnymi formami dziennikarstwa wysokich lotów, a z drugiej dostępność w sieci zapewnia im gigantyczne dotarcie. Dzięki temu misyjna rola dziennikarstwa realizowana jest z sukcesem – mówi Łukasz Krzeski, Kierownik Działu Komunikacji Korporacyjnej, Polkomtel Sp. z o.o.
9. Podcast roku
Walka była zacięta, bo o zwycięstwie zadecydowało zaledwie 11 punktów. Zwyciężczynią została Karolina Głowacka i jej Radio Naukowe. Radio Naukowe to mądre rozmowy o naszym świecie i nas samych. Karolina Głowacka w przystępny i ciekawy sposób rozmawia z naukowcami i naukowczyniami. Tematem rozmów są aktualne badania naukowe i wyzwania na przyszłość.
Tak wyglądało podium:
1. Karolina Głowacka / Radio Naukowe: 226 punktów
2. Arleta Bojke / Koniec Świata: 215 punktów
3. Marcin Giełzak, Jakub Dymek / Dwie Lewe Ręce: 193 punkty
Nagrodę wręczała Ewa Świstuniuk, prezeska Radia 357.
10. Serwis tematyczny roku
Zwycięzcą jest serwis Lubimyczytac.pl. To najbardziej dominujące zwycięstwo ze wszystkich kategorii, serwis Lubimyczytac.pl wyprzedził drugie miejsce i ponad 100 punktów. Jeśli ktoś szuka czegokolwiek o książce w internecie, musi na nich trafić. Serwis ma miesięcznie 3 mln użytkowników, z czego niemal połowa to zarejestrowani członkowie społeczności, którzy go współtworzą. Internauci tylko w roku 2024 ocenili ponad 200 tysięcy książek, wystawili 2 698 348 ocen i napisali 493 002 opinii. W ubiegłym roku twórcy strony stworzyli także aplikację, którą pobrało już 100 tys. osób. I to wszystko w kraj, w którym podobno nie lubimy czytać.
Tak wyglądało podium:
1. Lubimyczytac.pl 288
2. Meczyki.pl 186
3. Rynekzdrowia.pl 143 punkty
Nagrodę wręczał Jakub Dzik, prezes firmy Impel Group, która była partnerem tej kategorii.
11. Kategoria specjalna: walka z dezinformacją
Laureat kategorii specjalnej konkursu Wirtuale „Walka z dezinformacją” reprezentuje jedną z najważniejszych organizacji fact-checkingowych w Polsce. Z pasją, zaangażowaniem i wytrwałością demaskuje fałszywe narracje i nawet z pozoru niszowe teorie spiskowe w internecie. Kreatywnie wykorzystuje przy tym różnorodne kanały dotarcia do użytkowników rozproszonych w digitalowej przestrzeni. Laureatem nagrody Wirtualne w kategorii „Walka z dezinformacją” jest Mateusz Cholewa, koordynator merytoryczny i starszy analityk w Stowarzyszeniu Demagog.
Nagrodę wręczała Justyna Dąbrowska-Cydzik, redaktor prowadząca Wirtualnemedia.pl, Paweł Prus, prezes Instytutu Zamenhofa i Marcin Mazur, senior PR officer w firmie DAGMA Bezpieczeństwo IT, która była partnerem tej kategorii.
– Codziennie mierzymy się z nowymi formami manipulacji, zwłaszcza tymi obecnymi w sieci – fake newsami, cyberatakami oraz kampaniami dezinformacyjnymi. Niezależność mediów i rola dziennikarzy, którzy pomagają społeczeństwu odróżnić prawdę od kłamstwa, jest dziś ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Jako ESET i DAGMA Bezpieczeństwo IT nie tylko zajmujemy się dostarczaniem technologii i wiedzy z zakresu cyberbezpieczeństwa, ale równie mocno stawiamy na budowanie świadomości społecznej w kontekście cyfrowych zagrożeń. Dlatego bycie Partnerem kategorii specjalnej „Walka z dezinformacją” w konkursie Wirtuale 2025 ma dla nas szczególne znaczenie. Łączy nas wspólny cel. Wielkie gratulacje dla zwycięzcy i ukłony wobec wszystkich ludzi mediów, którzy każdego dnia pomagają Polakom lepiej zrozumieć otaczający świat – mówi Marcin Mazur, Senior PR Officer, DAGMA Bezpieczeństwo IT.
12. Osobowość roku
Kategoria wyjątkowa, bo to czytelnicy Wirtualnych Mediów zdecydowali, kto zostanie osobowością roku. Walka była zacięta, oddano ponad 7 tysięcy głosów, a pozycja na pierwszym miejscu zmieniała się wielokrotnie. Finalnie jednak zwycięstwo przypadło duetowi z TVP Info, to Katarzyna Kasia i Grzegorz Markowski. Po latach współpracy ze „Szkłem kontaktowym” TVN24 przeszli do TVP Info, by stworzyć konkurencyjny program „Kwiatki polskie” Pozycja ta wpisuje się w szerszy wątek odbudowy kanału informacyjnego TVP. „Kwiatki” to już rozpoznawalna marka, a wokół programu zgromadziła się społeczność. W audycji goszczą przedstawiciele różnych stron sceny politycznej.
1. Katarzyna Kasia i Grzegorz Markowski (TVP Info) - 3285 głosów (44%)
2. Radomir Wit (TVN24) - 2016 głosów (27%)
3. Beata Borucka (Silver TV) - 1829 głosów (24,5%)
13. Wydarzenie roku
Decyzją redakcji portalu Wirtualne Media nagrodę Wirtuala w kategorii Wydarzenie medialne 2024 roku otrzymuje projekt, który namieszał na rynku jeszcze zanim na dobre oficjalnie wystartował. Kanał Zero, bo o nim mowa, to inicjatywa, której rozmach i efekty nie mogą nie robić wrażenia. Broni się i biznesowo, i oglądalnościowo, a w rok na YouTube zrobił to, czego wydawcy nie mogą osiągnąć latami. Kanał Zero to przykład przełomowej inicjatywy na rynku mediów, która stanowi dziś istotny punkt odniesienia dla całej branży. Sukces Kanału Zero udowodnił, że nowe platformy mogą skutecznie konkurować z tradycyjnymi mediami zarówno o twórców, jak i odbiorców treści.
Nagrodę wręczał redaktor naczelny Wirtualnych Mediów Patryk Pallus, a odebrał ją Krzysztof Stanowski.
14. Medium roku
Walka w tej kategorii była naprawdę zacięta. To jedyna kategoria, w której doszło do... remisu pod względem zdobytych punktów, więc o ostatecznej kolejności decydowało to, kto więcej razy był wskazywany przez Kapitułę jako zwycięzca.
Na szczęście remis nie dotyczył miejsca numer 1, gdzie nie było żadnych wątpliwości. Zespół Frontstory.pl udowadnia, że nie trzeba być największym, żeby mieć wielki wpływ. Niszowy serwis z dziennikarstwem śledczym ma na swoim koncie parę głośnych publikacji. Swoją konsekwencją osadzili się na polskim rynku medialnym, a w swoich publikacjach potrafią łączyć autorów różnych redakcji.

1. Frontstory.pl: 226 punktów (30 razy wskazywany jako nr 1)
2. Kanał Zero: 186 (25 razy wskazywany jako nr 1)
3. Interia.pl: 186 punktów (14 razy wskazywana jako nr 1)
Nagrodę wręczał redaktor naczelny Wirtualnych Mediów Patryk Pallus i członek zarządu Michał Mańkowski, a odebrał ją Wojciech Cieśla i Anna Gielewska z Frontstory.
Dołącz do dyskusji: Oto zwycięzcy pierwszej edycji Wirtuali. Naszego konkursu dla mediów