Zysk Agory spadł o 58 proc,. przychody i zatrudnienie o 13 proc.
Grupa medialna Agora miała 22,4 mln zł netto w trzech kwartałach2009 roku wobec 53,9 mln zł zysku w analogicznym okresie rokwcześniej. Przychody wyniosły 819 mln zł wobec 941 mln zł rokwcześniej.
Dane Agory za 1-3 kwartał 2009 r. (porównanier/r)
(Poniższe dane finansowe Grupy pochodzą zkomentarza Zarządu i sprawozdania finansowego Grupy Agora za trzecikwartał 2009 r. )
mln zł | 3 kwartał2009 | 3 kwartał 2008 | % zmiany r/r | 1-3 kwartał 2009 | 1-3 kwartał 2008 | % zmiany r/r |
Przychody | 246,8 | 284,7 | (13,3%) | 819 | 941,8 | (13%) |
Zysk netto | 9,6 | 13,7 | (29,9%) | 22,4 | 53,9 | (58,4%) |
EBITDA operacyjna1 | 33,3 | 37,9 | (12,1%) | 101,3 | 154,2 | (34,3%) |
Gotówka z działalnościoperacyjnej | 21 | 65,3 | (67,8%) | 86,8 | 147,5 | (41,2%) |
-Według szacunków Grupy wydatki na całym rynku reklamy wyniosły4,96 mld zł (spadek o 13%).
-Przychody Grupy wyniosły 819 mln zł (spadek o 13%). Sprzedażreklam wyniosła 533,8 mln zł (spadek o 21,3%), sprzedaż wydawnictwwyniosła 145,2 mln zł (spadek o 4,3%), a sprzedaż ProjektówSpecjalnych (w tym kolekcji) 64,6 mln zł (wzrost o 61,5%).
-Sprzedaż reklam w Gazecie Wyborczej wyniosła 252,3 mln zł(spadek o 31,8%), a sprzedaż egzemplarzy wyniosła 113 mln zł(spadek o 2%). Gazeta sprzedawała średnio 376 tys. egz., a jejudział w wydatkach na reklamę w dziennikach wyniósł 38,5% (spadek o3 pkt%). Jeśli wyeliminować wpływ spadku przychodów z ogłoszeńrekrutacyjnych, to udział Gazety w wydatkach reklamowych wdziennikach pozostał na poziomie sprzed roku.
- Sprzedaż reklam w bezpłatnej gazecie Metro wyniosła 23,4 mlnzł (spadek o 15,5%). Ze względu na mniejszą dynamikę spadkuprzychodów reklamowych w Metrze w porównaniu ze spadkiem wydatkówna reklamę w dziennikach (spadek o 26%), bezpłatna gazeta Agoryzwiększyła udział w wydatkach na reklamę dzienników o 0,5 pkt% doprawie 4%.
- Przychody segmentu Internet wyniosły 58,5 mln zł (wzrost o9,8%), w tym 12,3 mln zł z działalności Trader.com (Polska) dlaklientów spoza Grupy Agora. W sierpniu 2009 r. zasięg serwisówGrupy Gazeta.pl osiągnął poziom 58%2.
- Przychody Grupy AMS wyniosły 122,2 mln zł (spadek o 9,2% przyzmniejszeniu wydatków na rynku reklamy zewnętrznej o 13%). AMSzwiększył udział w wydatkach na reklamę zewnętrzną o 2 pkt% dopoziomu 26,6%.
- Przychody ze sprzedaży Czasopism wyniosły 70 mln zł (spadek o16,5%), a EBITDA operacyjna1 wyniosła 13,8 mln zł.
- Przychody segmentu Radio wyniosły 54,2 mln zł (spadek o11,3%), a EBITDA operacyjna1 wyniosła 2,3 mln zł.
- Koszty operacyjne netto Grupy w okresie styczeń-wrzesień 2009r. spadły do poziomu 785,6 mln zł (spadek o 9,9%), a w samymtrzecim kwartale 2009 r. obniżyły się do 234 mln zł (spadek o12,5%). Spadek kosztów w pierwszych trzech kwartałach 2009 r. jestm.in. efektem programu poprawy efektywności operacyjnej wdrażanegow Grupie od grudnia 2008 r., w tym: zmniejszenia wydatków nareprezentację i reklamę (o 31,7%), niższych kosztów wynagrodzeń iświadczeń na rzecz pracowników (spadek o 7,7%, bez niegotówkowychkosztów związanych z płatnościami w formie papierów wartościowych)oraz niższych o 11,1% kosztów usług druku.
- Zgodnie z ogłoszonym w grudniu 2008 r. programem poprawyefektywności operacyjnej, Grupa na bieżąco ogranicza koszty. Jakzapowiadano, z końcem października 2009 r. Agora zakończyłarealizację programu zwolnień grupowych. Liczba wypowiedzeńwręczonych pracownikom Grupy do końca września 2009 r. wyniosła377, a do końca października 2009 r. wzrosła do 393. Zatrudnieniena koniec września 2009 r. wyniosło 3 200 etatów i było o 473 etatymniejsze niż 31 grudnia 2008 r. Pełne efekty podjętych działań postronie kosztowej znajdą odzwierciedlenie w wynikach Grupy w 2010r.
- EBITDA operacyjna1 Grupy wyniosła 101,3 mln zł (spadek o34,3%), a marża EBITDA operacyjna wyniosła 12,4%. Zysk netto Grupyprzypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej wyniósł 23,4mln zł.
- Na koniec września 2009 r. Grupa posiadała środki pieniężne wwysokości 247,8 mln zł, na które składały się gotówka i jejekwiwalenty w wysokości 125 mln zł i 122,8 mln zł zainwestowane wbezpieczne krótkoterminowe papiery wartościowe. Zadłużenie Grupywyniosło 119,6 mln zł (Spółka spłaciła 3 kwartalne raty liniikredytowej wykorzystanej w latach ubiegłych), a linia kredytowaGrupy dostępna do wykorzystania wyniosła 200 mln zł.
Wyniki rynkowe i finansowe przedsięwzięć Grupy Agora wtrzecim kwartale 2009 r. (porównanie r/r):
RYNEK DZIENNIKÓW / GAZETA WYBORCZA
Gazeta Wyborcza była liderem wśród dzienników opiniotwórczych ześrednią dzienną sprzedażą 353 tys. egz. (spadek o 10%). Jej wpływyze sprzedaży egzemplarzy wzrosły o 4,2% do 37,6 mln zł. W wynikuporozumienia pomiędzy Axel Springer Polska Sp. z o.o., wydawcąDziennika Polska Europa Świat, i INFOR PL S.A., wydawcą GazetyPrawnej, Infor Biznes Sp. z o.o. został wydawcą Dziennika Polska,Europa, Świat, a 14 września 2009 r. na rynku ukazał się, powstałyz połączenia obu tytułów, Dziennik Gazeta Prawna. Średnierozpowszechnienie płatne Dziennika Gazety Prawnej w okresie 14-30września 2009 r. wyniosło 126 tys. egz. Rozpowszechnianie płatneDziennika Polska Europa Świat w okresie lipiec-sierpień 2009 r.wyniosło 79,1 tys. egz. (wydawca nie złożył deklaracji zawrzesień), a rozpowszechnienie płatne Gazety Prawnej w okresie 1lipca-11 września 2009 r. wyniosło 62,1 tys. egz. RozpowszechnianieRzeczpospolitej w 3q09 wyniosło 137 tys. egz. (spadek o 10,2%),Faktu - 455 tys. egz. (spadek o 6,1%), a Super Expressu 186 tys.egz. (spadek o 7,7%). Średnia sprzedaż tytułów Polskapressewydawanych pod szyldem Polska (których liczba od marca 2009 r.została zredukowana z 18 do 9) w 3q09 wyniosła 290 tys. egz.3.Zmianie uległy ceny okładkowe dzienników: Dziennik Gazeta Prawnakosztuje 2,6 zł (poniedziałek-czwartek) i 2,9 zł (piątek; tytuł nieukazuje się w soboty). Codzienne wydanie Rzeczpospolitej kosztuje3,4 zł, a gazet zrzeszonych pod szyldem Polska od 1,5 zł do 1,7 zł.Cena okładkowa wydania codziennego Gazety Wyborczej wynosi 2 zł, awydania piątkowego i sobotniego 2,5 zł. Gazeta w prenumeracieteczkowej kosztuje 1,6 zł. W 3q09 Gazeta Wyborcza byłanajpoczytniejszym dziennikiem opiniotwórczym docierając do 4,2 mlnczytelników (14% zasięgu, CCS). Przychody Gazety z reklam wyniosły77,5 mln zł (spadek o 27,2%), a jej udział w wydatkach na reklamę wdziennikach wyniósł prawie 38% (spadek o niespełna 2 pkt% wstosunku do 3q08). Na spadek udziału Gazety w wydatkach na reklamęw dziennikach ma m.in. wpływ znacząco mniejsza liczba ogłoszeńrekrutacyjnych, w których Gazeta jest liderem. Po wyłączeniuogłoszeń branży praca Gazeta nieznacznie umocniła w 3q09 swójudział w wydatkach na ogłoszenia wymiarowe w dziennikach. UdziałFaktu i Dziennika (do 14 września 2009 r.) w wydatkach na reklamę wdziennikach w tym okresie wyniósł odpowiednio 7-8% i 4,5%.
INTERNET
Przychody ze sprzedaży reklam internetowych6 Agory urosły o32,2% do poziomu 11,9 mln zł. Wpływy z ogłoszeń w wortalachwyniosły 5,4 mln zł i spadły o 18,2%, m.in. w efekcie niższychprzychodów z alokacji do działalności internetowej przychodów zesprzedaży oferty dwumedialnej. W sierpniu 2009 r. zasięg serwisówGrupy Gazeta.pl wśród polskich internautów wyniósł 58%, a liczbaużytkowników 9,7 mln osób (wzrost o 38,6%). W omawianym okresieuruchomiono nową stronę główną portalu Gazeta.pl oraz, na bazieumowy podpisanej z Microsoft Inc., uruchomiono nową stronę głównąportalu MSN.pl - Msn.gazeta.pl, który jest rozwijany w ramach GrupyGazeta.pl.
METRO
Wpływy reklamowe Metra wyniosły 7,1 mln zł i obniżyły się o24,5%. Wpływy tytułu z reklam wymiarowych spadły o 23%, tyle, ilewydatki na reklamę w dziennikach, w związku z czym udział Metra wwydatkach na dzienniki utrzymał się na poziomie zeszłego roku (4%).Na rynku stołecznym udział ten Metra wzrósł o prawie 3 pkt% wstosunku do 3q08. Tytuł zajął drugą pozycję (za Gazetą) podwzględem udziałów w wydatkach na ogłoszenia wymiarowe w dziennikachstołecznych. Metro zanotowało w 3q09 bardzo dobre wynikiczytelnictwa docierając do ponad 1,9 mln osób (6,5% zasięgu, CCS).Tytuł zanotował stratę na poziomie EBITDA operacyjna1 w wysokości0,4 mln zł. W omawianym okresie Metro rozwijało ofertę Metro+łączącą działania reklamowe na łamach tego dziennika i innychmediów Grupy. W ofercie tytułu znalazły się m.in. pakiety z GazetąWyborczą, serwisami Agory, stacjami radiowymi i spółką AMS.
PROJEKTY SPECJALNE
Przychody Projektów Specjalnych wzrosły do 12,5 mln zł i wzrosłyo 86,6% (przychody ze sprzedaży do klientów spoza Grupy Agory).Agora wydawała 4 kolekcje i 7 projektów jednorazowych, sprzedającokoło 0,6 mln książek i książek z dołączonymi płytami DVD i CD,m.in. z serii przewodników Miasta Marzeń, kolekcji Religie Świata iserii filmowej książek z DVD Woody Allen.
REKLAMA ZEWNĘTRZNA
Przychody grupy AMS z reklam wyniosły 35,8 mln zł i obniżyły sięo 11,9% przy spadku wszystkich wydatków na reklamę zewnętrzną o21%, dzięki czemu szacowany udział grupy AMS w wydatkach na reklamęzewnętrzną wzrósł do 26% (o 3pkt%). Wyższa dynamika przychodówAMS-u niż dynamika rynkowa została zrealizowana głównie dziękiprzychodom z nośników z segmentu Premium. Koszty operacyjne grupyAMS utrzymały się na poziomie zbliżonym do 3q08 (spadek o 0,3%).Jedyną pozycją kosztową, która zanotowała wzrost w 3q09, był kosztamortyzacji (wzrost o 27,6%) wynikający z intensywnych działańinwestycyjnych prowadzonych w latach ubiegłych.
CZASOPISMA
EBITDA operacyjna Czasopism wyniosła 4,9 mln zł, a przychodywyniosły 22,4 mln zł (spadek o 17,3%). Zmniejszenie wpływów zreklam10 (o 18,4% do 12 mln zł) i ze sprzedaży egzemplarzy (o 14%do 10,4 mln zł) związane jest z ogólnym pogorszeniem koniunkturygospodarczej, a w przypadku spadku z przychodów reklamowych - zograniczeniem budżetów promocyjnych reklamodawców z branżybudowlanej i elektronicznej. Średnie rozpowszechnianie płatnemiesięczników Agory obniżyło się o 14,4%. Udział czasopism Agory wwydatkach reklamowych w magazynach ogólnopolskich wyniósł 6,9%, a wwydatkach reklamowych w miesięcznikach 12% (według danychcennikowych). Koszty operacyjne segmentu spadły o 19,6%.
RADIO
Przychody z reklam radiostacji Agory wyniosły 13,6 mln zł(spadek o 26,1% na rynku, który skurczył się o 20%). Spadekprzychodów segmentu wynika głównie z niższych przychodów z usługpośrednictwa w sprzedaży własnego i obcego czasu antenowego oraz zmniejszej liczby kampanii reklamowych rozliczanych w barterze.Spadek kosztów działalności radiowej (o 26,1%) jest m.in. efektemzmniejszenia kosztów wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników(o 30,6%) oraz ograniczenia kosztów marketingowych (o 41,4%). W3q09 stacje radiowe Agory zanotowały dodatni wynik na poziomieEBITDA operacyjna1 w wysokości 0,9 mln zł.
Perspektywy
KOSZTY W 2009 R.
Program poprawy efektywności operacyjnej ipolityka ścisłej kontroli kosztów (w tym nowego zatrudnienia) będąkontynuowane w całej Grupie w celu dostosowywania jej dotrudniejszego rynkowo okresu związanego ze spowolnieniemgospodarczym. Grupa zamierza kontynuować politykę dyscyplinykosztowej także w odniesieniu do wydatków na reprezentację ireklamę. Należy jednak pamiętać, że poziom tych wydatków zależy oddynamiki rozwoju poszczególnych mediów, a także rynkowej aktywności(w tym sezonowości wydatków reklamowych w 4q09) i projektówkonkurencji. Wysokość kosztów materiałów i energii w dużej mierzezależy od kursu wymiany EUR/PLN, wolumenu produkcji i cen energii.W 4q09 na wysokość tych kosztów wpłyną m.in. kurs wymiany EUR/PLNoraz wyższe niż rok wcześniej ceny energii.
RYNEK REKLAMY W 2009 R.
Kondycja rynku reklamy w 4q09 zależy w istotnej mierze od stanupolskiej gospodarki, w szczególności poziomu inwestycji, skalinapływu środków z Unii Europejskiej oraz poziomu konsumpcji.Opierając się na wartości tych wskaźników w trzech pierwszychkwartałach 2009 r., nie dostrzegamy istotnych elementów poprawy narynku reklamy.
Powyższe dane finansowe Grupy pochodzą z komentarza Zarządu isprawozdania finansowego Grupy Agora za trzeci kwartał 2009 r.
Dołącz do dyskusji: Zysk Agory spadł o 58 proc,. przychody i zatrudnienie o 13 proc.