SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

„Gazeta Wyborcza” prawie w połowie cyfrowa. Subskrypcje nie wypełniają dołka w druku

Już ok. 45 proc. przychodów „Gazety Wyborczej” (Agora) jest wypracowywanych w internecie, mimo że liczba subskrybentów cyfrowych dziennika zatrzymała się nieco poniżej pułapu 300 tys. Wpływy i rentowność pionu prasowego Agory zmalały, mimo wzrostu przychodów z reklam.

Segment prasy drukowanej i cyfrowej grupy Agora w trzecim kwartale 2024 roku osiągnął 51,9 mln zł przychodów sprzedażowych, o 8 proc. mniej niż przed rokiem. Wpływy ze sprzedaży wydawnictw, czyli „Gazety Wyborczej” i kilku czasopism, zmalały r/r o 7,2 proc. do 24,4 mln zł.

„GW” od lat notuje spore spadki sprzedaży egzemplarzowej, podobnie jak zdecydowana większość dzienników. Według danych Polskich Badań Czytelnictwa w trzecim kwartale 2024 roku średnia sprzedaż ogółem „Wyborczej” wynosiła 31 058 egz., o 16,68 proc. mniej niż rok wcześniej.

CZYTAJ TEŻ: „Wyborcza” wycofuje się z X. „Promuje hejt i dezinformację”

Od kilkunastu lat „Gazeta Wyborcza” oferuje też prenumeratę cyfrową. Pod koniec 2022 roku liczba jej użytkowników przekroczyła 300 tys., po czym nastąpiły niewielkie spadki. Na koniec września br. „GW” miała prawie 291 tys. aktywnych subskrypcji cyfrowych.

„Gazeta Wyborcza”: mniej ze sprzedaży, więcej z reklam

W pierwszych trzech kwartałach przychody ze sprzedaży „Wyborczej” i czasopism Agory zmalały r/r o 3,1 proc. do 75,6 mln zł. - Rzutowały na to przede wszystkim spadające przychody ze sprzedaży papierowego wydania „Gazety Wyborczej” przy jednocześnie rosnących wpływach ze sprzedaży cyfrowych dostępów do treści Wyborcza.pl - zaznaczono w raporcie Agory.

Z kolei wpływy reklamowe pionu prasowego nieznacznie wzrosły: o 0,5 proc. do 41,6 mln zł w pierwszych trzech kwartałach, z czego o 1,3 proc. do 15,5 mln zł w samym trzecim kwartale.

W przypadku „Gazety Wyborczej” przychody cyfrowe, z reklam i subskrypcji, wyniosły prawie 54,5 mln zł. Stanowiły już 45,8 proc. całkowitych wpływów dziennika, o 2,2 pkt proc. więcej niż przed rokiem. W trzecim kwartale ten udział był nieco niższy - 42,8 proc., po wzroście r/r o 1,6 pkt proc.

CZYTAJ TEŻ: Agora oszczędzi na podatkach. Zielone światło od skarbówki

Do negatywnej dynamiki przychodów segmentu prasowego Agory przyczyniły się także wyniki drukarni. W trzecim kwartale wpływy z usług poligraficznych poszły w dół o 44,3 proc. - z 8,8 do 4,9 mln zł, a w ujęciu trzech kwartałów - o 25,1 proc. do 20,9 mln zł.

Mimo zwolnień zmalał zysk

Wydatki operacyjne pionu prasowego zmalały słabiej od przychodów. W trzech kwartałach zmniejszyły się r/r o 1,9 proc. do 162 mln zł, zaś tylko od lipca do września - o 7,2 proc.

Najmocniej wpłynął na to spadek kosztów zużycia materiałów i energii oraz wartości sprzedanych towarów i materiałów - w ujęciu trzech kwartałów o 29,2 proc. do 24,3 mln zł. - Spadek ten związany był głównie z niższymi kosztami papieru poprzez niższą cenę oraz niższe zużycie (co wynika ze spadających wolumenów produkcji). Niższe koszty pozostałych materiałów bezpośrednio produkcyjnych wynikają z zamknięcia technologii heatset - wyliczyła Agora w sprawozdaniu.

Z kolei wydatki na usługi obce zwiększyły się o 7,1 proc. do 48,1 mln zł w trzech kwartałach. Jako przyczynę wskazano wyższe koszty IT i organizacji festiwali. Udało się natomiast obniżyć wydatki pracownicze segmentu - o 3,9 proc. do 65,9 mln zł. - Najwyższy spadek odnotowano na wynagrodzeniach zasadniczych i zmiennych elementach tego komponentu w związku z niższym zatrudnieniem w porównaniu z analogicznym okresem w 2023 r. oraz na zleceniach - opisano w raporcie.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

W lutym i marcu br. Agora w ramach zwolnień grupowych pożegnała się z ok. 150 osobami z „Gazety Wyborczej”, a także 30 z pionu Gazeta.pl. Rozstano się z prawie wszystkimi pracownikami działu korekty, ok. 20 pracownikami warszawskiej drukarni, a także wieloma dziennikarzami, m.in. większością osób z zespołu BIQdata.pl, Katarzyną Wężyk, Anną J. Dudek, Donatą Subbotko i Jackiem Szczerbą. W segmencie prasowym zwolnienia oznaczały dodatkowe 8,7 mln zł kosztów w pierwszym kwartale.

Owe koszty pogłębiły negatywną rentowność pionu w pierwszych trzech kwartałach: strata EBITDA wzrosła z 1,3 do 7,7 mln zł, a strata operacyjna - z 7,6 do 11,5 mln zł. Tylko w trzecim kwartale rentowność była dużo wyższa, ale też z tendencją spadkową: zysk EBITDA zmalał z 2,4 do 0,8 mln zł, marża EBITDA - z 4,3 do 1,5 proc., a wynik operacyjny - z 0,5 mln zł zysku do zera.

W trzecim kwartale 2024 r. grupa Agora osiągnęła 334,5 mln zł przychodów sprzedażowych, o 4,9 proc. mniej niż przed rokiem. Najmocniej wpłynęły na to spadki w kinach Helios: wpływy z biletów zmalały r/r o 21,2 proc. do 56,4 mln zł, a ze sprzedaży barowej - o 10,3 proc. do 35,8 mln zł.

Przy dużo niższym spadku kosztów operacyjnych zysk EBITDA zmalał z 56,9 do 43,7 mln zł, marża EBITDA - z 16,2 do 13,1 proc., a wynik operacyjny - z 14,3 mln zł zysku do 0,4 mln zł straty. Firmie udało się natomiast zmniejszyć stratę netto z 13 do 11,3 mln zł, ponieważ jej koszty finansowe skurczyły się z 31,9 do 10,7 mln zł, przede wszystkim dzięki poprawie wyniku z różnych kursów walutowych z -21 do 3,2 mln zł.

Dołącz do dyskusji: „Gazeta Wyborcza” prawie w połowie cyfrowa. Subskrypcje nie wypełniają dołka w druku

18 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
tip
no cóż, przez lata tlumaczyliście bezrobotnym jak żyć, teraz czas wcielić te rady samemu sobie;)
43 8
odpowiedź
User
pjk
znajomy nauczyciel w Warszawie dostał kod na rok bezplatnej subskrypcji giewu. I pewnie tysiace innych nauczycieli. Tak samorzad wspiera te statystyki;)
41 9
odpowiedź
User
Wojtek Tumidajski
Ktoś czyta te wymyślone newsy dla Januszy? Razi ich prorosyjski kurs. Promowali Putina. Z całym szacunkiem, ale wybieram inne media.
35 9
odpowiedź