Zysk Agory spadł o 43,1 proc.
Grupa medialna Agora miała 12,27 mln zł skonsolidowanego zyskunetto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw.2009 roku wobec 21,55 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka wraporcie w czwartek.
Zysk operacyjny na poziomie grupy wyniósł 14,89 mln zł wobec30,18 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody wyniosły 297,74 mln zł wobec 343,68 mlnzł rok wcześniej.
Jest to wynik kształtujący się w górnych granicach przewidywańrynkowych których średnia wynosiła 9,3 mln zł. Analitycyspodziewali się w tym okresie wyniku netto w wysokości od 6,4 do12,9 mln zł.
Narastająco w I-II kw. 2009 roku grupa miała 13,35 mln zł zyskuwobec 40,21 mln zł zysku rok wcześniej przy obrotach odpowiednio572,18 mln zł wobec 657,10 mln zł.
W ujęciu jednostkowym, narastająco w I-II kw. 2009 roku spółkamiała 17,47 mln zł zysku netto wobec 35,44 mln zł zysku rokwcześniej.
Dane za 1-2 kwartał 2009 r. (porównanie r/r) -komunit giełdowy Agory
- Według szacunków Grupy wydatki na całym rynku reklamywyniosły 3,5 mld zł (spadek o 13%).
- Przychody Grupy wyniosły 572,2 mln zł (spadek o12,9%). Sprzedaż reklam wyniosła 372,9 mln zł (spadek o 21,2%),sprzedaż wydawnictw wyniosła 97 mln zł (spadek o 5,6%), a sprzedażProjektów Specjalnych (w tym kolekcji) 52,1 mln zł (wzrost o56,5%).
-Sprzedaż reklam w Gazecie Wyborczej wyniosła 174,8 mlnzł (spadek o 33,7%), a sprzedaż egzemplarzy wyniosła 75,4mln zł (spadek o 4,8%). Gazeta sprzedawała średnio 388 tys. egz., ajej udział w wydatkach na reklamę
w dziennikach wyniósł prawie 39% (spadek o blisko 4 pkt%). Jeśliwyeliminować wpływ spadku przychodów z ogłoszeń rekrutacyjnych, toudział Gazety w wydatkach reklamowych w dziennikach nie zmienił sięw stosunku do pierwszego półrocza 2008 r.
-Sprzedaż reklam w bezpłatnej gazecie Metro wyniosła 16,3mln zł (spadek o 10,9%). Ze względu na mniejszą dynamikęspadku przychodów reklamowych w Metrze w porównaniu ze spadkiemwydatków na reklamę w dziennikach (spadek o 28%), bezpłatna gazetaAgory zwiększyła udział w wydatkach na reklamę dzienników o prawie1 pkt% do 4%.
-Przychody segmentu Internet wyniosły 38,6 mln zł(wzrost o 13,9%), w tym 8,3 mln zł z działalności Trader.com(Polska). W maju 2009 r. zasięg serwisów grupy Gazeta.pl wzrósł dopoziomu 59,5%.
-Przychody Grupy AMS wyniosły 86,4 mln zł (spadeko 7,5%, przy zmniejszeniu wydatków na rynku reklamy zewnętrznej o9%). AMS zwiększył udział w wydatkach na reklamę zewnętrzną o 1,4pkt% do poziomu 26,8%.
-Przychody ze sprzedaży Czasopism wyniosły 47,6 mlnzł (spadek o 16%), a EBITDA operacyjna1 wyniosła 8,9 mlnzł.
-Przychody segmentu Radio wyniosły 40,4 mln zł(spadek o 4,9%), a EBITDA operacyjna1 wyniosła 1,4 mln zł.
-Koszty operacyjne netto Grupy w pierwszym półroczu 2009r. spadły do poziomu 551,6 mln zł (spadek o 8,7%), a wsamym drugim kwartale 2009 r. obniżyły się do 282,9 mln zł (spadeko 9,8%). Spadek kosztów jest m.in. efektem programu poprawyefektywności operacyjnej wdrażanego w Grupie od grudnia 2008 r., wtym: zmniejszenia wydatków na promocję i reklamę (o 32,6% wstosunku do 1h2008), niższych kosztów wynagrodzeń i świadczeń narzecz pracowników (spadek o 3,2% w stosunku do 1h2008, bezniegotówkowych kosztów związanych z płatnościami w formie papierówwartościowych) oraz niższych o 9,1% kosztów usług druku.
-Zgodnie z ogłoszonym w grudniu 2008 r. programem poprawyefektywności operacyjnej, Grupa na bieżąco ograniczakoszty, w tym koszty wynagrodzeń. Zatrudnienie etatowe w Grupie nakoniec 2q2009 wyniosło 3 317 etatów (spadek o 188 etatów w stosunkudo stanu na koniec 1q2009 oraz o 356 etatów w stosunku do stanu nakoniec 4q2008). W pierwszym półroczu 2009 r. liczba wypowiedzeńwręczonych pracownikom Grupy wyniosła 337. Proces redukcjizatrudnienia realizowany w Grupie od 1 stycznia 2009 r. zostałwydłużony do 31 października 2009 r. i obejmie w sumie około 400osób (około 10,4% zatrudnionych w Grupie na dzień 30 listopada 2008r.). W związku ze zwiększeniem w maju 2009 r. liczby osób objętychzwolnieniami, Spółka zawiązała dodatkową rezerwę w wysokości 2,3mln zł, która obciążyła jej wynik za 2q2009. W drugiej połowie 2009r. powinny być widoczne kolejne efekty prowadzonego w Grupie planupoprawy efektywności operacyjnej, a jego pełne efekty będzie możnaocenić w 2010 r.
-EBITDA operacyjna1 Grupy wyniosła 68 mln zł (spadek o41,5%), a marża EBITDA operacyjna wyniosła 11,9%. W drugimkwartale 2009 r. EBITDA operacyjna1 Grupy wyniosła 38,7 mln zł(wzrost o 9,4 mln zł w stosunku do 1q2009), a marża EBITDAoperacyjna wyniosła 13% (wzrost o 2,3pkt% w stosunku do 1q2009). Wpierwszym półroczu 2009 r. zysk netto Grupy przypadający naakcjonariuszy jednostki dominującej wyniósł 13,3 mln zł.
-Na koniec czerwca 2009 r. Grupa posiadała środki pieniężne wwysokości 246,6 mln zł, na które składały się gotówka i jejekwiwalenty w wysokości 155,1 mln zł oraz 91,5 mln zł zainwestowanew bezpieczne krótkoterminowe papiery wartościowe. Zadłużenie Grupywyniosło 131,8 mln zł, a linia kredytowa Grupy dostępna do dalszegowykorzystania wynosiła 200 mln zł.
Wyniki rynkowe i finansowe przedsięwzięć Grupy Agoraw drugim kwartale 2009 r. (porównanie r/r):
RYNEK DZIENNIKÓW / GAZETA WYBORCZA
Gazeta Wyborcza była liderem wśród dzienników opiniotwórczych ześrednią dzienną sprzedażą 379 tys. egz. (spadek o 6,7%). Jej wpływyze sprzedaży egzemplarzy obniżyły się o 2,9%. Średnierozpowszechnianie płatne Dziennika spadło o 4% do 140 tys. egz.,rozpowszechnianie Rzeczpospolitej wyniosło 143 tys. egz. (spadek o12%), a Faktu - 462 tys. egz. (spadek o 6%). Super Express obniżyłsprzedaż o 6% do 189 tys. egz. Od marca 2009 r. zredukowana zostałaz 18 do 9 liczba tytułów wydawanych pod szyldem Polska. Średniasprzedaż wszystkich tytułów Polskapresse wydawanych pod szyldemPolska w 2q2009 r. wyniosła 304 tys. egz.3. 1 czerwca 2009 r. AxelSpringer Polska Sp. z o.o. (wydawca gazety Dziennik Polska EuropaŚwiat) i INFOR PL S.A. (wydawca Gazety Prawnej) podpisałyporozumienie, w wyniku którego Axel Springer Polska Sp. z o.o.obejmie 49% udziałów w INFOR Biznes Sp. z o.o., do której wniesiem.in. swój tytuł Dziennik Polska Europa Świat. Z połączenia GazetyPrawnej i Dziennika, wedle deklaracji wydawców, powstanie jesieniąnowa gazeta. Zmieniły się też ceny okładkowe dzienników: w wynikupodwyżek zwykłe wydanie Dziennika kosztuje obecnie 2 zł, a wydaniepiątkowe i sobotnie 2,5 zł. Codzienne wydanie gazet zrzeszonych podszyldem Polska kosztuje od 1,4 zł do 1,7 zł, a Rzeczpospolitej 3,4zł. Cena Gazety zmieniła się dwukrotnie: obecnie cena okładkowawydania codziennego Gazety wynosi 2 zł, a wydania piątkowego isobotniego 2,5 zł. Cena Gazety w prenumeracie teczkowej wynosi 1,6zł. Pomimo zmiany ceny, Gazeta kosztuje tyle co Dziennik i jestnadal istotnie tańsza od Rzeczpospolitej, która kosztuje 3,4 złoraz od Gazety Prawnej, która kosztuje 3,5 zł. W drugim kwartale2009 r. ok. 44% rozpowszechniania płatnego Dziennika i 19%rozpowszechniania płatnego Rzeczpospolitej rozchodziło się w innychpłatnych formach rozpowszechniania (m.in. sprzedaży barterowej lubw innej formie, która nie jest sprzedażą egzemplarzową aniprenumeratą). Inne płatne formy rozpowszechniania stanowiły w tymokresie jedynie ok. 11% całkowitego rozpowszechniania płatnegoGazety. W drugim kwartale 2009 r. Gazeta Wyborcza byłanajpoczytniejszym dziennikiem opiniotwórczym docierając do blisko4,3 mln czytelników (14,2% zasięgu, CCS). Czytało ją około 4 razywięcej czytelników niż Rzeczpospolitą czy Dziennik. PrzychodyGazety z reklam4 wyniosły 88,7 mln zł (spadek o 36,4%), a jejudział w wydatkach na reklamę w dziennikach wyniósł 38% (spadek o3,5 pkt% w stosunku do 2q2008). Na spadek udziału Gazety wwydatkach na reklamę w dziennikach ma wpływ przede wszystkimznacząco zmniejszająca się liczba ogłoszeń rekrutacyjnych, wktórych Gazeta jest liderem. Udział Faktu i Dziennika w wydatkachna reklamę w dziennikach wyniósł po ok. 7%.
INTERNET
Wpływy z ogłoszeń w wortalach6 Agory wzrosły o 20% do 5,4 mln zł, awpływy ze sprzedaży reklam internetowych Agory wyniosły 11 mln zł(spadek o 19,1%). Istotny wpływ na obniżenie przychodów reklamowychmiało znaczne ograniczenie w 2q2009 kampanii rozliczanych wbarterze. Wpływy reklamowe rozliczane w gotówce spadły w tym czasieo 5%. W maju 2009 r. zasięg serwisów grupy Gazeta.pl wśród polskichinternautów wyniósł 59,5%, a liczba użytkowników wzrosła do 9,9 mlnosób (wzrost o 47,8%)2. W omawianym okresie Spółka podpisała umowęz Microsoft Inc., która przewiduje prowadzenie przez Agorę portaluMsn.Gazeta.pl oraz sprzedaż i rozwijanie oferty reklamowej. Agoranawiązała też współpracę z At Media, której efektem jest wspólneoferowanie reklamodawcom możliwości reklamy w serwisachinternetowych z portfolio Agory i stacjach telewizyjnychreprezentowanych przez At Media Sp. z o.o.
METRO
Wpływy reklamowe Metra wyniosły 7,9 mln zł i obniżyły się o 17,7%,w tym wpływy z reklam wymiarowych spadły o 19%, przy spadku całegorynku dzienników o prawie 31%. Tym samym Metro zwiększyło udział wwydatkach na dzienniki o 0,5 pkt% do ponad 3,5%. Na rynkustołecznym udział Metra wyniósł ponad 11% i wzrósł o 4 pkt% wstosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Metro zanotowało w2q2009 stratę na poziomie EBITDA operacyjna1 w wysokości 0,7 mlnzł. W omawianym okresie tytuł docierał do prawie 2,3 mln osób (7,6%zasięgu, CCS) i miał 2 razy więcej czytelników niż Rzeczpospolitaczy Dziennik. Metro poszerzało swoją ofertę dla klientów irozwinęło ofertę w internecie, m.in. o serwis usługi dlareklamodawców mTarget. Bezpłatny dziennik Agory został uhonorowanywyróżnieniem jury na międzynarodowym konkursie World Young ReaderPrize organizowanym przez WAN-IFRA (World Association of Newspapersand News Publishers) za akcję Okrągły Stół 2009, a w czerwcuuzyskał po raz drugi tytuł Marki Wysokiej Reputacji NiezależnegoRankingu Reputacji Marek w Polsce Premium Brand.
PROJEKTY SPECJALNE
Przychody Projektów Specjalnych wzrosły do 29,4 mln zł (wzrost o169,7%). Agora wydała 3 kolekcje i 8 projektów jednorazowych,sprzedając około 1,8 mln książek i książek z dołączonymi płytamiDVD i CD, m.in. z 16-tomej serii Dzieła Stanisława Lema, 20-tomowejkolekcji Wielkie Opery, serii przewodników Miasta marzeń czykolekcji Święte Księgi i Religie Świata.
REKLAMA ZEWNĘTRZNA
Przychody AMS z reklam wyniosły 47 mln zł i obniżyły się o 11,2%,natomiast spadek przychodów ze sprzedaży powierzchni reklamowychdla klientów zewnętrznych po raz kolejny był mniejszy niż spadekwydatków na rynku reklamy zewnętrznej (o 10%). Szacowany udział AMSw wydatkach na reklamę zewnętrzną wzrósł do poziomu 26,1% (o0,6pkt%). Spadek przychodów spółki ze sprzedaży reklam byłrezultatem m.in. zmniejszenia ilości świadczonych usługpoligraficznych związanych z realizowanymi kampaniami reklamowymi.Spadek kosztów operacyjnych grupy AMS w omawianym okresie (o 0,7%)odzwierciedla głównie spadek kosztów realizacji kampanii związany zmniejszą ilością usług poligraficznych dla klientów zewnętrznych,redukcję kosztów wynagrodzeń związaną z działaniamirestrukturyzacyjnymi prowadzonymi we wszystkich spółkach z Grupyoraz wyhamowanie wzrostu kosztów utrzymania systemu, uzyskane przyrosnącej liczbie nośników Premium i Superpremium, dziękioptymalizacji wykorzystania systemów nośników reklamowychAMS.
CZASOPISMA
EBITDA operacyjna1 Czasopism wyniosła 5,8 mln zł, a przychodywyniosły 24,2 mln zł (spadek o 20,9%). Zmniejszenie wpływów zreklam (o 27% do 14,3 mln zł) i ze sprzedaży egzemplarzy (o 11,7%do 9,8 mln zł) związane jest z ogólnym pogorszeniem koniunkturygospodarczej. Średnie rozpowszechnianie płatne miesięczników Agoryobniżyło się o 10,4%. Udział Agory w wydatkach reklamowych wmagazynach ogólnopolskich wyniósł ponad 7%, a w wydatkachreklamowych w miesięcznikach 12,9% (według danych cennikowych).Koszty operacyjne segmentu, uwzględniające również koszty AgoraPress Ltd., obniżyły się o 16,6%.
RADIO
Przychody z reklam radiostacji Agory wyniosły 21,2 mln zł (spadek o11,3% na rynku, który skurczył się o 18%). Stacje zanotowały stratęna poziomie EBITDA operacyjna1 w wysokości 0,2 mln zł. W drugimkwartale 2009 r. na wynik segmentu Radio, zarówno po stronieprzychodów jak i kosztów, znacząco wpłynęły rozliczenia barterowezwiązane z organizacją pierwszej edycji Smooth Festiwal ZłotePrzeboje w Bydgoszczy. Udział lokalnych stacji muzycznych Agory wrynku słuchalności wyniósł w tym okresie 6,6% (spadek o 1,8pkt%).Radio TOK FM osiągnęło 6,2% udziału w słuchalności stacji radiowychw Warszawie w swojej grupie celowej (6,9% w 2q2008), a wewszystkich miastach nadawania TOK FM wskaźnik ten wyniósł 4% (4,3%w 2q2008).
PERSPEKTYWY
KOSZTY W 2009 R.
W związku z zapowiedzianym w maju 2009 r., dodatkowym zmniejszeniemzatrudnienia w Grupie w stosunku do tego ogłoszonego w grudniu 2008r., Spółka utworzyła dodatkową rezerwę na koszt realizacji tychzwolnień w wysokości 2,3 mln zł, której koszty obciążyłyskonsolidowany wynik Grupy za drugi kwartał 2009 r.
Poziom kosztów marketingu i promocji w kolejnych kwartałach jestuzależniony od dynamiki rozwoju poszczególnych mediów, a takżerynkowej aktywności i projektów konkurencji planowanych na jesień2009 r.
Wysokość kosztów materiałów i energii w kolejnych kwartałach wdużej mierze zależy od kursu wymiany euro do złotego, wolumenuprodukcji i cen energii.
RYNEK REKLAMY W 2009 R.
W pierwszym półroczu 2009 r. skutki spowolnienia gospodarczegodotkliwie odbiły się na wpływach reklamowych wszystkich segmentówrynku reklamy. Kondycja rynku reklamy w drugim półroczu 2009 r. iszacunki dla kolejnych lat zależą w istotnej mierze od prognoz PKBdla Polski. Pomimo pozytywnych sygnałów dotyczących wartości PKBdla Polski w 2009 r., prognozy dotyczące wartości rynku reklamypozostają nadal rozbieżne. Dlatego też Spółka nie jest w staniewiarygodnie oszacować, jak będzie rozwijała się sytuacja na rynkureklamy w 2009 r. Biorąc pod uwagę dużą wrażliwość rynku reklamy nazmiany wartości PKB, jak i wysoką zmienność korelacji między tymidwoma wskaźnikami oraz jej nieprzewidywalność w czasach kryzysu,jakiekolwiek szacunki wartości rynku reklamy byłyby obarczone dużymryzykiem błędu. W opinii Spółki nadal nie daje się zauważyćsymptomów ożywienia na rynku reklamy w Polsce.
UWAGA: Powyższe dane finansowe Grupy pochodzą z KomentarzaZarządu i sprawozdania finansowego Grupy Agora za drugi kwartał2009 r. W związku z wejściem w życie standardu MSSF 8 Segmentyoperacyjne, Grupa dostosowała prezentację segmentów działalności wKomentarzu Zarządu i sprawozdaniu finansowym do wymogów tegostandardu. W związku z tą zmianą dane wg poszczególnych gałęzidziałalności prezentowane w raportach kwartalnych za poprzednieokresy mogą nie być w pełni porównywalne z obecnie prezentowanympodejściem zarządczym.
Dołącz do dyskusji: Zysk Agory spadł o 43,1 proc.