Trendy żywieniowe: najbardziej zyskują olej konopny i z czarnuszki (infografika)
W wyszukiwarce Google niektóre produkty i potrawy zyskują popularność systematycznie na przestrzeni kilku ostatnich lat.
Porównując dane rok do roku (2014 vs. 2015) okazuje się, że największe wzrosty notują m.in. olej konopny (+93%), olej z czarnuszki (+87%), sól himalajska (+80%), jagody goji (+78%), płatki jaglane (+71%), pad thai (+70%), ciasto szpinakowe (+69%), pestki moreli (+68%), olej kokosowy (+64%) oraz ramen (+60%).
W wyszukiwarce dają się również zaobserwować powracające trendy sezonowe, które czasami mogą pojawić się po raz kolejny, ale ze zdwojoną siłą. Produkty i dania tego typu najbardziej zyskujące popularność w analogicznym okresie to np. pierniczki świąteczne (+129%), kasza bulgur (+111%), leczo z cukinii (+108%), chlebek bananowy (+90%), koktajle (+71%), lody (+69%), orzechy nerkowca (+64%), chłodnik (+63%), nalewka z pigwy (+60%) oraz kawa mrożona (+53%).
Niektóre produkty czy przepisy niespodziewanie stają się wyjątkowo modne. Intensywne i nagłe zainteresowanie może jednak nie potrwać długo. W omawianym przedziale czasowym najszybsze wzrosty odnotowały sałatka z tortellini (+428%), kasza orkiszowa (+410%), pączki domowe (+324%), tamago (+249%), malinowa chmurka (+173%), mąka kokosowa (+145%), mleko kokosowe (+100%), ocet jabłkowy właściwości (+99%) i zielone koktajle (+83%).
W ostatnim roku spadło zainteresowanie internautów takimi składnikami i potrawami, jak jagody acai (-63%), stevia (-34%), zielona kawa (-32%), sałatka z brokułami (-30%), dieta kopenhaska (-26%), dorada (-25%), kawa zielona (-25%), kwas chlebowy (-23%), czy sałatka z rukoli (-21%).
Niektóre trendy żywieniowe tracą popularność sezonowo i można spodziewać się podobnej tendencji corocznie w tym samym okresie. Często jest to związane z sezonową dostępnością niektórych warzyw, owoców i grzybów, czy różnymi okazjami, jak święta. Przykładem takich produktów są grzyby marynowane (-45%), dynia w occie (-37%), dżem z dyni (-32%), panini (-31%), gęś pieczona (-28%), ryba po japońsku (-28%), sos kurkowy (-23%), ciasteczka maślane (-23%) oraz podgrzybek (-22%).
Wśród zapytań, które Polacy wpisywali w wyszukiwarkę, można zauważyć również przemijające mody żywieniowe. Dotyczy to produktów i potraw, które osiągnęły już maksimum swojej popularności i nagle zaczynają ją tracić. Jak wskazuje analiza, są to cannelloni, focaccia, smoczy owoc, cydr, zapiekanka z ziemniakami, chaczapuri, kopi luwak, ciasto filo, ciasto z mikrofali czy sznaps.
Czego Polacy szukają w obrębie najpopularniejszych kategorii żywieniowych? W przypadku olejów, wyszukiwania zarówno dla zastosowań kulinarnych, jak i kosmetycznych, od 2010 r. stanowią silny trend charakteryzujący się wzrostami nawet o 30% r/r. Poza wspomnianym już olejem kokosowym, największą popularnością cieszy się również olej z czarnuszki ze wzrostem wyszukiwań na poziomie 87%. Innymi cieszącymi się aktualnie najszybszymi wzrostami są m.in. olej z ostropestu (+50%), olejek różany (+23%), olej rydzowy (+22%) oraz olej z rokitnika (+32%).
Olej kokosowy na trwałe zajął już miejsce oleju arganowego - jego popularność w wyszukiwarce wysunęła się na prowadzenie w sierpniu 2014 r. i stale utrzymuje tę tendencję. Olej kokosowy cieszy się największą bezwzględną liczbą wyszukiwań wśród wszystkich haseł żywieniowych notujących obecnie największe wzrosty zainteresowania. Polacy starają się również dowiedzieć jak najwięcej o jego właściwościach zarówno w zakresie żywienia, jak i pielęgnacji urody. Świadczą o tym hasła pojawiające się przy okazji zapytań o olej kokosowy, takie jak właściwości, cena, na włosy, zastosowanie, biedronka, gdzie kupić, do smażenia, na twarz, odchudzanie, opinie, włosy, przepisy, do włosów, rafinowany czy nierafinowany, rossmann, nierafinowany, tłoczony na zimno.
Wyszukiwania dla kasz zaczęły znacznie wzrastać w 2013 r. i osiągają obecnie największe wartości. Jest to trend sezonowy, który zazwyczaj trwa od jesieni do wczesnej wiosny. Najpopularniejsze kasze wśród Polaków to ciągle jaglana (+1%) i gryczana (+13%). Top wyszukiwania związane z kaszą to aktualnie kasza bulgur (+111%), kasza pęczak (+43%), kaszotto (+168%), ciasto z kaszy jaglanej (+55%), rafaello z kaszy jaglanej (+719%), kasza orkiszowa (+410%), sałatka z kaszą jaglaną (+42%), kasza owsiana (+88%).
Polaków interesują również wszelkie możliwe zastosowania kaszy jaglanej. W sieci szukają wielu oryginalnych przepisów z jej wykorzystaniem. Najczęściej pojawiające się hasła to płatki jaglane, kotlety z kaszy jaglanej, jaglany detoks, kasza jaglana z warzywami, ciasto z kaszy jaglanej, rafaello z kaszy jaglanej, jaglanka, placki z kaszy jaglanej, kasza jaglana na słodko, sałatka z kaszą jaglaną, budyń jaglany, mąka jaglana, brownie z kaszy jaglanej, sernik z kaszy jaglanej, zapiekanka z kaszy jaglanej.
Polacy coraz większą wagę przywiązują do zdrowego żywienia, dbania o własne samopoczucie i kondycję oraz zbilansowaną dietę. Wyszukiwania dotyczące zdrowego jedzenia (+56%), zdrowego obiadu (+55%) czy zdrowych przekąsek (+43%) stanowią najwyraźniejszy trend zapytań związanych z jedzeniem w ogóle. Spośród zdrowej żywności najszybciej popularność zyskują obecnie przekąski: jagody goji (+78%), pestki moreli (+68%), orzechy nerkowca (+64%), czy orzechy brazylijskie (+43%); przyprawy: sól himalajska (+80%), acerola (+40%), graviola (+56%), ocet jabłkowy przepis (+51%); zdrowe zamienniki kalorycznych przekąsek i składników: bataty pieczone (+93%), masło klarowane (+43%), chipsy z jarmużu (+116%), mleko bez laktozy (+52%) oraz napoje: mleko kokosowe (+100%), koktajl z kiwi (+84%), woda kokosowa (+99%) i yerba (+60%).
Polacy stale interesują się również pomysłami na diety. Obecnie najbardziej popularne są dieta oxy (+50%), dieta paleo (+85%), dieta redukcyjna (+52%), dieta dąbrowskiej (+34%), czy dieta lekkostrawna (+27%). Z kolei popularność najszybciej zyskują dieta ketogeniczna (+95%) i dieta atkinsa (+99%).
Polscy internauci stale starają się poszerzać swoje kulinarne horyzonty i poszukują inspiracji na potrawy ze wszystkich zakątków świata. Najpopularniejsze dania i napoje z Europy to chorizo (+45%), fondant (+74%), aperol (+71%); z USA: pastrami (+111%); z Ameryki Południowej: ceviche (+73%), taco (+61%) i churros (+54%); ze Środkowego Wschodu: szakszuka (+157%) i pasta tahini (+72%); z Dalekiego Wschodu: tamago (+249%), pad thai (+70%), ramen (+60%), sos teriyaki (+59%), zupa tajska (+53%), kimchi (+49%) i makaron ryżowy (+40%).
Poza trendami związanymi ze zdrowym odżywianiem i zagranicznymi inspiracjami, potrawy tradycyjne kuchni polskiej nadal dominują wśród kulinarnych zainteresowań Polaków. Internauci poszukują klasycznych dań, które pamiętają jeszcze z domów rodzinnych, jak np. chłodnik (+63%), racuchy drożdżowe (+85%), omlet na słodko (+49%), nalewka z wiśni (+60%), buraczki zasmażane (+53%), botwina (+47%), czy nalewka z pigwy (+60%). Polacy interesują się też przepisami na tradycyjne potrawy z okazji świąt, szczególnie tych Bożego Narodzenia, a najczęściej są to pierniczki świąteczne (+129%), barszcz wigilijny (+131%), makowiec zawijany (+94%), łazanki z kapustą (+143%), pascha wielkanocna (+413%), czy pączki domowe (+324%). Do mody wracają także tradycyjne i raczej zapomniane składniki potraw czy sposoby ich przygotowania. Wskazują na to zyskujące na popularności hasła jak skorzonera (+44%), smardze (+222%), zakwas z buraków (+176%), pieczone buraki (+56%), czy zakwas na żur (+179%).
Internauci coraz częściej korzystają także z YouTube jako kulinarnego przewodnika, z którego czerpią inspirację do różnego rodzaju potraw. Jedne z najpopularniejszych polskich kanałów kulinarnych to Smaczne Przepisy TV, Kuchnia Renaty, Ugotowani.tv, Szusz Gotuje, Kotlet.tv, czy KochamGotować.
Dołącz do dyskusji: Trendy żywieniowe: najbardziej zyskują olej konopny i z czarnuszki (infografika)