SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Grupa naTemat: wpływy wzrosły o 14 proc., 513 tys. zł zysku netto. ASZdziennik z lepszymi wynikami od MamaDu

Glob360, właściciel Grupy naTemat, w ub.r. osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 14,4 proc. do 6,18 mln zł oraz 513,3 tys. zł zysku netto. Firma zarabia głównie z przygotowywania i realizacji kampanii marketingowych. Z jej spółek zależnych ASZdziennik zanotował wyższe wpływy od MamaDu i zysk netto.

Według sprawozdania złożonego w KRS w ub.r. firma Glob360 miała 6,18 mln zł przychodów sprzedażowych netto, co wobec 5,4 mln zł rok wcześniej daje wzrost o 14,4 proc. Do spółki należą portal ogólnotematyczny naTemat.pl, gospodarczy INNPoland.pl, MamaDu.pl dla rodziców oraz satyryczny ASZdziennik.pl.

Z badania Gemius/PBI wynika, że w sierpniu ub.r. Grupa naTemat zanotowała ogółem 4,95 mln realnych użytkowników i 30,88 mln odsłon. Natomiast Glob360 w sprawozdaniu podał, że w całym ub.r. naTemat.pl miał ponad 49 mln unikalnych użytkowników i 173 mln sesji, INNPoland.pl - 10,7 mln unikalnych użytkowników i 27 mln sesji, MamaDu.pl - ponad 12 mln unikalnych użytkowników i 31 mln sesji, a ASZdziennik.pl - przeszło 7 mln unikalnych użytkowników i ponad 19 mln sesji.

Wpływy z reklamy natywnej i programatycznej

Firma osiąga przychody przede wszystkim ze sprzedaży oferty reklamowej swoich serwisów. - Jako wydawca360 mamy kompleksową ofertę reklamową, z której korzystają nasi partnerzy. To już nie tylko kampanie reklamowe, ale kompleksowe usługi agencji: od konceptu kreatywnego, przez produkcję (również wideo), po realizację kampanii czy szkolenia z komunikacji. Niektórzy klienci wykorzystują później materiały w swoich własnych kanałach - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Michał Mańkowski, dyrektor operacyjny Grupy naTemat i redaktor naczelny naTemat.pl, a od początku br. także członek zarządu Glob360.

W ub.r. firma zanotowała też 530 tys. przychodów od swoich spółek zależnych (ma 100 proc. udziałów w MamaDu i 75 proc. w ASZdzienniku), podczas gdy rok wcześniej takich wpływów nie włączono do jej rachunku finansowego. Bez ich uwzględnienia jej przychody sprzedażowe wzrosły w skali roku o 4,6 proc. - z 5,4 do 5,65 mln zł.

- Wprowadzaliśmy na polski rynek digitalowy reklamę natywną i to procentuje po latach – to ona wciąż odpowiada za największą część przychodów. Jednocześnie mamy pełną ofertę programmatic, którą optymalizujemy na bieżąco, dzień po dniu, i ma swój znaczący udział w przychodach spółki. Zwłaszcza, że rośnie z miesiąca na miesiąc - opisuje Michał Mańkowski.

- To w połączeniu z regularnymi wzrostami ruchu w naszych serwisach wpływa na wyniki. Widzimy to także w 2019 roku, gdzie dzisiaj te wskaźniki są jeszcze lepsze, a nasze serwisy nigdy w historii nie były tak popularne jak teraz i to w skali miesiąca, jak i roku - podkreśla.

W sprawozdaniu Glob360 wyliczył, że oprócz rozszerzania oferty reklamy programatycznej rozwijał serwisy i reklamy mobilne oraz reklamy i inne treści wideo produkowane we własnym zakresie.

55 osób w zespole, trzy razy więcej na usługi obce

Koszty operacyjne firmy zwiększyły się w skali roku z 5,5 do 5,75 mln zł, czyli o 4,5 proc. Najbardziej wpłynęły na to wzrost wydatków na usługi obce z 1,35 do 3,67 mln zł oraz spadek kosztów określonych jako pozostałe z 2,27 mln zł do 101,2 tys. zł.

Natomiast nakłady na wynagrodzenia poszły w górę o 5,2 proc. - z 1,7 do 1,79 mln zł. - Przez spory okres czasu używaliśmy z przymrużeniem oka hashtaga #50osóbNaŻoliborzu, który dobrze oddawały nasz status, ale żeby być całkowicie zgodnym z prawdą, dziś ten hashtag powinien brzmieć #55osóbNaŻoliborzu, bo tyle współpracowników tworzy Grupę naTemat. A ze względu na planowane projektu w niedalekiej przyszłości może jeszcze się zwiększyć - informuje Michał Mańkowski.

Koszty zużycia materiałów i energii skurczyły się ze 112,3 do 40,3 tys. zł, a amortyzacji - z 31,9 do 22,8 mln zł.

W ub.r. firma nie pozyskała żadnych dotacji, a rok wcześniej miała z nich 596,9 tys. zł.

Rentowność w górę, zysk na kapitał zapasowy

W ujęciu porównawczym Glob360 w 2017 roku zanotował ujemne wyniki rentowności, które w ub.r. poszły w górę mocno powyżej zera. Wynik sprzedażowy wzrósł ze 103,6 tys. zł straty do 428,6 tys. zł zysku, wynik brutto - ze 133,4 tys. zł straty do 604,3 tys. zł zysku, a wynik netto - z 232,4 tys. zł straty do 513,3 tys. zł zysku.

Udziałowcami Glob360 są Tomasz Lis (ma 65 proc. kapitału) i Robert Jędrzejczyk (35 proc.). Zeszłoroczny zysk netto zdecydowali się przeznaczyć na kapitał zapasowy.

W skali roku ten kapitał zwiększył się z 1,7 do 2,06 mln zł (bo w ub.r. dodano do niego 364,5 tys. zł zysku netto z 2017 roku), a kapitał podstawowy bez zmian wynosi 1 mln zł.

W lutym br. do zarządu Glob360 oprócz Michała Mańkowskiego dołączyli szefowa biura reklamy Monika Rutkowska i dyrektor ds. rozwoju i strategii sprzedaży Paulina Plenkiewicz. Prezesem spółki od 2,5 roku jest Monika Bogusz-Jędrzejczyk.

ASZdziennik.pl z wyższymi wpływami od MamaDu i zyskiem netto

Spółka ASZdziennik w ub.r. osiągnęła 766,4 tys. zł wpływów sprzedażowych, po wzroście o 8,1 proc. z 708,6 tys. zł w 2017 roku.

Jej koszty operacyjne wzrosły mocniej - z 555,8 do 708,3 tys. zł (czyli o 27,4 proc.), co przełożyło się na spadek rentowności: zysk sprzedażowy zmalał ze 152,8 do 58,1 tys. zł, zysk brutto - ze 153 do 58,1 tys. zł, a zysk netto - ze 130,1 do 48,8 tys. zł.

W marcu br. prezesem spółki został założyciel ASZdziennika Rafał Madajczak, który od listopada ub.r. pełni też funkcję dyrektora kreatywnego Grupy naTemat.

Z kolei przychody sprzedażowe MamaDu zmalały w skali roku o 16,9 proc. do 455,5 tys. zł, a jej koszty operacyjne zmniejszyły się minimalnie - z 700,7 do 697,5 tys. zł.

W konsekwencji strata sprzedażowa pogłębiła się ze 152,5 do 242,1 tys. zł, a strata brutto i netto - ze 153,4 do 242,1 tys. zł.

Jakie są wyniki innych niezależnych wydawców

Sprawozdania finansowe za ub.r. opublikowało też kilku innych średnich i małych wydawców internetowych, najcześciej mających w portfolio pojedyncze serwisy z różnych obszarów tematycznych. Filmweb osiągnął wzrost przychodów o 6 proc. do 16,23 mln zł oraz 3,52 mln zł zysku netto (wobec 3,87 mln zł rok wcześniej). Serwis poinformował, że przygotowuje wersje zagraniczne.

Przychody spółki wydającej Trójmiasto.pl wzrosły o 4,5 proc. do 13,15 mln zł, a wydatki operacyjne zwiększyły się o 8,6 proc., przez co zysk netto zmalał z 721,6 do 361,4 tys. zł.

Wykop zanotował wzrost przychodów sprzedażowych o 6,4 proc. do 2,39 mln zł. Jednocześnie jego koszty operacyjne poszły w górę o 21,3 proc. do 2,32 mln zł, przez co mocno pogorszyły się wskaźniki rentowności - zysk netto zmalał z 302,8 do 41,7 tys. zł.

Natomiast spółka zarządzająca platformą blogową Salon24.pl osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 62,3 proc. do 995 tys. zł oraz zysku netto z 4 do 275,3 tys. zł. W lutym br. spółka akcyjna Salon24.pl przekształciła się w spółkę komandytową Web Content Hub. Jej jedynym właścicielem jest Bogna Janke.

Dołącz do dyskusji: Grupa naTemat: wpływy wzrosły o 14 proc., 513 tys. zł zysku netto. ASZdziennik z lepszymi wynikami od MamaDu

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Tim
Tak świetne wyniki, że aż nie można znaleźć inwestora.
odpowiedź
User
Michał Mańkowski
Tak świetne wyniki, że aż nie można znaleźć inwestora.
Grupa naTemat nie szuka inwestora.
odpowiedź
User
syn
Tak świetne wyniki, że aż nie można znaleźć inwestora.
Grupa naTemat nie szuka inwestora.

Jak ich znam to pewnie to jest fakenews :)
odpowiedź