Subskrypcje to dziś chleb powszedni wydawców. Sprawdziliśmy, ile kosztują w Europie
Każdy szanujący się wydawca internetowy w Europie wdrożył już model subskrypcyjny. Dużo piszemy o tym, ile kosztują takie oferty w Polsce. A jak jest nad Tamizą, Sekwaną, Tybrem czy Wełtawą? Subskrypcje na Zachodzie nie zawsze są droższe niż w Polsce, nie brakuje ciekawych promocji - za niektóre tytuły możemy zapłacić nawet symboliczne euro miesięcznie.

Rynek subskrypcji cyfrowych z roku na rok rośnie. Prawie co czwarty Polak subskrybuje wiele usług, a 38 proc. deklaruje, że posiada co najmniej jedną lub dwie usługi w subskrypcji (dane Santander Consumer Bank). Trend na subskrypcje mediów jest globalny – jak pokazują badania firmy McKinsey & Company, w 2022 roku przecięty mieszkaniec Europy Zachodniej płacił za dziewięć subskrypcji, a Amerykanin aż za dziesięć. Według UBS Group AG łączna wartość globalnego rynku subskrypcji przebije 1,5 biliona dolarów.
Na wielkim „talerzu” subskrypcji są oczywiście media cyfrowe. Wielu wydawców na całym świecie decyduje się na rozwój tego modelu ze względu na konieczność poszukiwania nowych źródeł przychodów czy kwestię lojalizacji odbiorcy. Tu jednak trendy konsumenckie, przynajmniej w Polsce, nie są już tak optymistyczne jak dla całej opisanej wyżej kategorii usług na abonament.
Na tle innych krajów w Europie, w Polsce wciąż relatywnie niewielu użytkowników, bo tylko 14 proc., chce płacić za media online (raport Reuters Institute for the Study of Journalism). Mimo to, z powodów wymienionych już wcześniej, wielu wydawców ma w swojej ofercie treści za paywallem.
Liderem pod względem liczby płacących subskrybentów (ponad 290 tys. na koniec września 2024) pozostaje „Gazeta Wyborcza”. Treści w modelu subskrypcyjnym oferują także m.in. „Rzeczpospolita”, Ringier Axel Springer Polska (wydawca Onetu), „Puls Biznesu”, „Dziennik Gazeta Prawna”, “Tygodnik Powszechny” czy portal XYZ.
Ile to kosztuje? W przypadku Pakietu Podstawowego “Gazety Wyborczej” cena subskrypcji przez trzy okresy wynosi 9,90 zł, a potem - po 36 zł. Onet Premium to wydatek 9,90 zł za cztery tygodnie (w tej cenie są trzy płatności, potem płaci się 19,90 zł co cztery tygodnie). Dostęp do “Rzeczpospolitej” kosztuje z kolei 39 zł przez pierwsze 30 dni, a potem aż 99 zł miesięcznie. W “Pulsie Biznesu” miesięczna płatność rośnie z 9,90 zł do 99 zł. Tańsze są zawsze oferty np. na cały rok
Zobacz: Skąd w Polsce problem z subskrypcjami mediów? „Wydawcy za mało wiedzą o potrzebach czytelników”
Dostęp do mediów cyfrowych - przegląd WM
Postanowiliśmy przyjrzeć się, ile za dostęp do mediów informacyjnych w sieci płacą Europejczycy z różnych krajów.
Na początek nasi południowi sąsiedzi – Czesi. Najpopularniejszy portal Novinky.cz, internetowy magazyn informacyjny czeskiego dziennika „Právo”, powiązany z wyszukiwarką Seznam.cz7, oferuje dwa poziomy dostępu premium. Tańszy, w opcji z reklamami, to koszt 49 koron (około 8,2 zł miesięcznie) lub bez reklam za 189 koron (około 30 zł) miesięcznie.
Drugi najczęściej odwiedzany w Czechach serwis online Novinky.cz kosztuje 89 koron (oko. 14,8 zł) miesięcznie za dostęp w modelu płatność co miesiąc, 890 koron za dostęp roczny (148,2 zł) lub 1690 koron (281,5 zł) za dostęp aż na dwa lata - w tej samej cenie można kupić dostęp na 12 miesięcy dla dwóch osób.
Niemiecki „Welt” w wersji można czytać już od równowartości 1 euro miesięcznie (4,16 zł po kursie z połowy lutego br.), kolejne trzy miesiące kosztują 5,99 euro (16,7 zł). Później cena jest już stała na poziomie 12,99 euro (nieco ponad 54 zł). Wyższe pakiety z dostępem do newsletterów i klubu dla czytelników kosztują (poza pierwszym miesiącem za 1 euro) 19,99 euro (83,24 zł).
Internetowa wersja „Süddeutsche Zeitung”, jednej z największych i najbardziej wpływowych gazet codziennych w Niemczech, w pakiecie podstawowym kosztuje 14,99 euro miesięcznie (62,4 zł). Pozostałe poziomy subskrypcji to koszt 24,99 euro (104 zł) lub 34,99 euro (145,7 zł). Wszystkie pakiety oferowane są w modelu "rezygnuj kiedy chcesz", a pierwszy miesiąc kosztuje 0,99 euro. Dziennik ma także specjalną ofertę na wybory - do 28 lutego „SZ” kosztuje 329 euro (nieco ponad 1370 zł) za cały rok. Mniej za subskrypcję płacą studenci – od 9,99 euro (41,6 zł) miesięcznie.
Najpopularniejsza we Włoszech gazeta „Corriere della Sera” w internetowej, podstawowej wersji kosztuje 24 euro za cały rok, czyli niecałe 100 zł. Wydawca oferuje także pakiety rozszerzone z prenumeratą papierowego wydania, dostępem do archiwów gazety i dodatkowych materiałów. Ceny w zależności od opcji to 129 euro (537,2 zł) lub 139 euro (578,8 zł).
Dostęp do treści premium włoskiej „La Repubblica” z jednego konta i z jednego urządzania to koszt 12 euro za pierwszy rok, każdy kolejny rok kosztuje 24 euro (tylko w wersji desktop, bez aplikacji). Inne pakiety, z ofertą aplikacji, kosztują 59 euro (245,7 zł) lub 149,99 euro (620,4 zł).
W Hiszpanii dostęp do „El Pais” w podstawowej wersji dla pojedynczego abonenta kosztuje 11 euro miesięcznie (pierwszy miesiąc promocji 1 euro), rozszerzone pakiety kosztują 18 euro (ok. 75 zł) lub 20 euro (ok. 83 zł). Serwis ma także specjalną łączoną ofertę z subskrypcją treści z „The New York Times” za 15 euro (62 zł) miesięcznie lub 144 euro (niecałe 600 zł) rocznie.
Francuski „Le Monde” oferuje miesięczną cyfrową subskrypcję za 9,99 euro (41,6 zł) miesięcznie dla pojedynczego użytkownika, 15,99 euro (66 zł) dla dwóch lub 19,99 euro (83 zł) dla czterech osób. Taniej można kupić dostęp z kontem Google – koszt to odpowiednio 7,99; 10,99 lub 13,99 euro za miesiąc. W ramach subskrypcji użytkownik ma dostęp do wszystkich artykułów, wideo, podcastów i newsletterów „Le Monde”.
Z racji anglojęzycznej oferty bardziej zróżnicowana będzie oferta premium mediów w Wielkiej Brytanii. Ceny subskrypcji „Guardiana” zaczynają się już od 4 funtów miesięcznie (20 zł). Roczny dostęp do wydania internetowego to koszt 120 funtów (600 zł).
Dostęp do „The Times” dla nowych subskrybentów wynosi symboliczny 1 funt miesięcznie (ok. 5 zł) przez pół roku, później 10 funtów (50 zł) za każdy miesiąc. Ten prestiżowy tytuł oferuje też wiele promocji – w aktualnej (luty 2025) dostęp 12-miesięczny można kupić za ledwie 5 funtów (oferta tylko dla nowych użytkowników).
Wniosek? Nie we wszystkich krajach Europy Zachodniej, gdzie zarobki są zdecydowanie wyższe, ceny subskrypcje nie zawsze są zdecydowanie wyższe niż w Polsce. Niskie ceny dostępu znajdziemy np. we Włoszech, atrakcyjne promocje w Wielkiej Brytanii.
Zobacz: Media sięgają „sufitu” nowych subskrypcji cyfrowych?
W ocenie Pawła Nowackiego, niezależnego konsultanta, jeśli chodzi o ceny subskrypcji mediów cyfrowych, sprawa jest dość skomplikowana.
– Jak pokazują badania Reuters Institute, w pierwszym kwartale 2024 roku 78 proc. Polaków, subskrybujących treści cyfrowe, płaciło za nie mniej niż pełna cena. To najwyższy wynik w gronie 20 badanych krajów, nie tylko z Europy. To świadczy o tym, w jakiej skali są oferowane przez polskich wydawców zniżki. W Polsce aż 45 proc. wszystkich internautów byłoby skłonnych płacić za dostęp do treści. Kluczowe jest, by wydawcy planowali strategię tak, by kierować jak najszybciej i jak najłatwiej użytkownika na stronę z zakupem subskrypcji — komentuje dla Wirtualnemedia.pl ekspert.
– Główną składową w cenie subskrypcji w przyszłości po stronie wydawcy będzie to, jak rozległa jest jego wiedza o klientach, za jakie treści chcą i za co są gotowi zapłacić. Rynek przenosi się na stronę decyzji odbiorcy, który ma na stole dziesiątki ofert, więc dlaczego ma kupować coś, co wypełnia tylko 5 proc. jego potrzeb? - pyta retorycznie ekspert.
Dołącz do dyskusji: Subskrypcje to dziś chleb powszedni wydawców. Sprawdziliśmy, ile kosztują w Europie
Ja nie mam klapek na oczach, czy uszach. Chciałbym mieć szerszy podgląd, dlatego przeglądam wiele miejsc i sam wyciągam wnioski. I wybieram darmowy dostęp z wielu miejsc. Tak jest z wiadomościami, muzyką czy radiem internetowym.