Co Polacy oglądali w telewizji w 2006 roku
Polski widz w 2006 roku najchętniej oglądał seriale, filmy, rozrywkę i informację. Na reklamę telewizyjną wydano 7,83 mld zł.
Statystyczny Polak na oglądanie telewizji poświęcił w ubiegłym roku średnio 3 godziny 19 minut dziennie. To o 3 minuty więcej, niż w 2005 roku. Najwięcej w ubiegłym roku zarobił TVN – w sumie ponad 2,05 mld zł, czyli o 46% więcej, niż w 2005 roku. Łącznie na reklamę telewizyjną reklamodawcy przeznaczyli 7,83 mld zł. Ponad połowę czasu (51%) spędzonego przed telewizorami Polacy poświęcili na oglądanie seriali, filmów i programów rozrywkowych. Najchętniej wybieraną stacją tematyczną w 2006 roku był TVN24, którego udziały w oglądalności wzrosły w porównaniu do 2005 roku o niecałe 0,5 pkt. proc. i wyniosły 1,89% wynika z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP.
Liderem rynku pozostaje TVP1, którego udziały wzrosły o 0,7 pkt. proc. w porównaniu z rokiem 2005. Równie silny wzrost udziałów (o 0,7 pkt. proc.) zanotował TVN, zmniejszając tym samym dystans do trzeciej stacji – Polsatu. W ubiegłym roku widzowie mniej chętnie wybierali TVP2 (spadek udziałów o 1,1 pkt. proc.) i Polsat (spadek o 0,8 pkt. proc.).
Wszyscy 4+ | ||||
Lp. | 2005 | 2006 | ||
1 | TVP1 | 24,02 | TVP1 | 24,69 |
2 | TVP2 | 21,41 | TVP2 | 20,28 |
3 | Polsat | 16,89 | Polsat | 16,13 |
4 | TVN | 14,65 | TVN | 15,39 |
5 | TVP3 | 4,75 | TVP3 | 5,20 |
6 | TV4 | 2,57 | TV4 | 2,18 |
7 | TVN Siedem | 1,49 | TVN 24 | 1,89 |
8 | TVN 24 | 1,41 | TVN Siedem | 1,24 |
9 | TVP Polonia | 1,04 | TVP Polonia | 0,79 |
10 | Cartoon Network | 0,65 | Cartoon Network | 0,67 |
11 | Eurosport | 0,55 | Mini Mini | 0,61 |
12 | Discovery | 0,51 | Polsat 2 International | 0,54 |
13 | Tele 5 | 0,50 | VIVA Polska | 0,48 |
14 | Jetix/Fox Kids do 31-12-2004 | 0,47 | Jetix/Fox Kids do 31-12-2004 | 0,47 |
15 | TV Puls | 0,47 | Tele 5 | 0,46 |
Stacją, którą najchętniej wybierają mieszkańcy dużych miast pozostaje TVN (39%). Jednocześnie jest to stacja o najmniejszym wśród swoich widzów odsetku osób mieszkających na wsi (28,7%). Mieszkańcy wsi i małych miast (do 100 tys. mieszkańców) oglądają przede wszystkim TVP1, TVP2 i Polsat.
Pod względem wieku najmłodszą widownię (do 34 lat) ma Polsat (40,2%). Spośród osób oglądających TVP1 i TVP2 spory udział mają widzowie najstarsi (55 i więcej lat) – stanowią oni odpowiednio 43,1% oraz 39,5% widzów tych stacji.
Osoby z wykształceniem co najmniej średnim stanowią spory odsetek widowni TVP1, TVP2 i TVN. 31,2% widzów Polsatu ma wykształcenie podstawowe, co jest konsekwencją między innymi „młodego” wieku widza tej stacji.
Niekwestionowanym liderem na rynku stacji tematycznych pozostaje TVN24, które z udziałami na poziomie 1,89% poprawiło swoje wyniki o 34%. Niezmiennie silne są także stacje dziecięce (Cartoon Network, MiniMini, Jetix, ZigZap), które zwiększają swój udział.
Spośród 10 najchętniej wybieranych stacji tematycznych w udziałach stracił Discovery (spadek o 0,1 pkt. proc.) oraz Eurosport (spadek o 0,1 pkt. proc.).
Udziały top-10 stacji tematycznych w 2006 roku (w nawiasie dane za rok 2005)
Wszyscy 4+ | ||||
Lp. | 2005 | 2006 | ||
1 | TVN 24 | 1,41 | TVN 24 | 1,89 |
2 | Cartoon Network | 0,65 | Cartoon Network | 0,67 |
3 | Eurosport | 0,55 | Mini Mini | 0,61 |
4 | Discovery | 0,51 | VIVA Polska | 0,48 |
5 | Jetix/Fox Kids do 31-12-2004 | 0,47 | Jetix/Fox Kids do 31-12-2004 | 0,47 |
6 | Mini Mini | 0,44 | Eurosport | 0,45 |
7 | VIVA Polska | 0,41 | Discovery | 0,41 |
8 | Hallmark | 0,34 | AXN | 0,36 |
9 | MTV Polska | 0,32 | Polsat Sport | 0,35 |
10 | Ale Kino | 0,31 | ZigZap/MiniMax do 15-10-2004 | 0,33 |
11 | ZigZap/MiniMax do 15-10-2004 | 0,31 | TVN Style | 0,29 |
12 | National Geographic Channel | 0,29 | National Geographic Channel | 0,27 |
13 | Polsat Sport | 0,29 | TVN Turbo | 0,27 |
14 | Viva Plus | 0,29 | Ale Kino | 0,25 |
15 | TVN Turbo | 0,27 | Hallmark | 0,25 |
Polski widz w 2006 roku najchętniej oglądał seriale (20,1% z czasu poświęconego na oglądanie w ogóle), filmy (19,2%), rozrywkę (11,6%) i informację (10,6%).
Stosunkowo małą popularnością cieszyły się programy publicystyczne i poradniczo-edukacyjne, ale wynika to z faktu, że nadawcy relatywnie mniej czasu antenowego poświęcali tym formatom.
„M jak miłość” na TVP 2 z wynikiem 11,25 mln widzów, z dnia 7 marca to najpopularniejszy program telewizyjny minionego roku. Na drugim miejscu znalazł się mecz Niemcy-Polska (10,73 mln), a na trzecim Polska-Ekwador (9,53 mln) podczas ubiegłorocznych MŚ w piłce nożnej – oba również na TVP 2.
1 | M JAK MIŁOŚĆ | TVP2 | 2006-03-07 | 11 250,10 | 66,92 |
2 | MŚ 2006:NIEMCY- POLSKA | TVP2 | 2006-06-14 | 10 725,26 | 73,74 |
3 | MŚ 2006:POLSKA- EKWADOR | TVP2 | 2006-06-09 | 9 526,18 | 67,98 |
4 | TURYN SKOKI NARCIARSKIE M. | TVP1 | 2006-02-12 | 8 493,27 | 57,44 |
5 | TELEKAMERY TELETYGODNIA 2006 | TVP2 | 2006-01-23 | 8 383,67 | 54,31 |
6 | BENEDYKT XVI W POLSCE- CEREMONIA POŻEGNANIA | TVP1 | 2006-05-28 | 8 250,15 | 52,03 |
7 | MŚ 2006:WŁOCHY- FRANCJA | TVP1 | 2006-07-09 | 7 920,21 | 65,44 |
8 | NA DOBRE I NA ZŁE | TVP2 | 2006-01-22 | 7 882,74 | 58,51 |
9 | WIADOMOŚCI 19:30 | TVP1 | 2006-05-28 | 7 449,58 | 52,37 |
10 | SKOKI NAR. PŚ ZAKOPANE | TVP1 | 2006-01-28 | 7 343,12 | 59,10 |
Serialowym liderem pozostaje „M jak miłość”. Każdy premierowy odcinek tego serialu w 2006 roku oglądało nieco ponad 9 mln Polaków (25,4%) oraz 61,3% spośród tych, którzy w czasie jego emisji oglądali telewizję. Sporym zainteresowaniem cieszyło się także niedzielne „Na dobre i na złe” (6,3 mln widzów) oraz druga seria „Zagubionych” (3,7 mln), popularna także w innych krajach.
Pięć najlepiej oglądanych seriali (średni udział w rynku)
1. M jak miłość - 25,4%
2. Na dobre i na złe - 17,7%
3. Kamienie śmierci - 14,5%
4. Ranczo - 12,9%
5. Zagubieni 2 - 10,4%
Telewizja Polska dominuje także w przypadku programów rozrywkowych – „Szansa na sukces” lub „Jaka to melodia?” przyciągają odpowiednio 4 mln oraz 3,2 mln widzów.
Sporą popularnością cieszył się także „Taniec z gwiazdami” w TVN – średnia oglądalność tego programu w 2006 roku wyniosła 3,7 mln widzów. Aż 27,1% widzów, którzy w czasie emisji tego programu mieli włączone telewizory, wybierało TVN.
Pięć najlepiej oglądanych cyklicznych programów rozrywkowych (średni udział w rynku)
1. Szansa na sukces – 11,3%
2. Taniec z gwiazdami – 10,3%
3. Jaka to melodia? - 8,9%
4. Marzenia Marcina Dańca – 8,5%
5. Europa da się lubić – 8,4%
Najpopularniejszym programem informacyjnym pozostają „Wiadomości” – ich średnia widownia wyniosła 4,6 mln (13%).
Wszyscy 4+ | ||||
2005 | 2006 | |||
Oglądalność (tys.) | Udziały (proc.) | Oglądalność (tys.) | Udziały (proc.) | |
WIADOMOŚCI 19:30 | 4 535,11 | 39,22 | 4 622,88 | 40,29 |
TELEEXPRESS | 3 651,05 | 47,87 | 3 750,52 | 47,61 |
TVN FAKTY 19:00 | 2 679,31 | 25,92 | 2 837,72 | 27,28 |
WYDARZENIA | 2 168,73 | 21,85 | 2 154,60 | 21,30 |
PANORAMA 22:00 / 22:30 | 2 230,23 | 21,50 | 2 021,02 | 20,36 |
PANORAMA 18:30 | 1 875,75 | 20,76 | 1 793,12 | 19,56 |
W 2006 roku na reklamę telewizyjną wydano 7,83 mld zł (dane na podstawie oficjalnych cenników, nie uwzględniające rabatów sięgających ponad 50 proc.). To o 22,4% więcej, niż rok wcześniej i o 13,8% więcej, niż w 2004 roku. Wyraźny spadek wpływów reklamowych o niespełna 0,5 mld zł w 2005 roku jest konsekwencją „ciszy reklamowej” w kwietniu’05 z powodu śmierci Jana Pawła II.
Widoczny wzrost wydatków w 2006 roku (w porównaniu z rokiem 2005) jest konsekwencją przede wszystkich zwiększonych nakładów na reklamę telewizyjną w okresie wiosennym i jesiennym. Sezonowość oglądania telewizji odbija się także na wysokości wpływów reklamowych, które w wakacje pozostają na zbliżonym poziomie.
Najwięcej na reklamę swoich produktów w telewizji wydali Unilever – Bestfoods oraz Procter&Gamble. 10 największych reklamodawców odpowiada za 27% wszystkich wydatków poniesionych w 2006 roku na reklamę telewizyjną.
Wydatki reklamowe - TOP15 reklamodawców
2006 | |
UNILEVER - BESTFOODS | 355 465 997 zł |
PROCTER & GAMBLE | 276 779 271 zł |
NESTLE POLSKA SP. Z O.O. | 250 307 073 zł |
POLSKA TELEFONIA CYFROWA | 209 611 872 zł |
L`OREAL POLSKA | 198 879 852 zł |
DANONE | 168 893 873 zł |
POLKOMTEL S.A. | 166 729 596 zł |
US PHARMACIA | 164 166 932 zł |
HENKEL | 158 775 759 zł |
PTK CENTERTEL | 137 928 913 zł |
FERRERO | 136 325 840 zł |
GRUPA ŻYWIEC S.A. | 127 870 185 zł |
NIVEA POLSKA S.A. | 119 734 153 zł |
TELEKOMUNIKACJA POLSKA S.A. | 115 499 657 zł |
RECKITT BENCKISER | 108 859 967 zł |
2005 | |
UNILEVER - BESTFOODS | 277 508 297 zł |
PROCTER & GAMBLE | 274 331 621 zł |
NESTLE POLSKA SP. Z O.O. | 180 349 063 zł |
PTK CENTERTEL | 171 327 841 zł |
POLSKA TELEFONIA CYFROWA | 146 606 468 zł |
L`OREAL POLSKA | 143 373 908 zł |
POLKOMTEL S.A. | 142 831 589 zł |
US PHARMACIA | 133 248 631 zł |
DANONE | 126 501 681 zł |
HENKEL | 115 777 949 zł |
TELEKOMUNIKACJA POLSKA S.A. | 115 265 136 zł |
GRUPA ŻYWIEC S.A. | 112 956 694 zł |
KOMPANIA PIWOWARSKA S.A. | 107 002 892 zł |
FERRERO | 99 830 453 zł |
RECKITT BENCKISER | 91 320 723 zł |
Najwięcej w reklamę telewizyjną inwestowali producenci żywności (30% wszystkich wydatków) oraz produktów do higieny i pielęgnacji ciała (14%). Co 10 złotówka wydana w ubiegłym roku na reklamę telewizyjną pochodziła od producentów z sektorów: motoryzacyjnego, wyposażenia domu i biura, środków inwestycyjnych, odzieży i innych.
Największą część wydatków reklamowych przyciągnął TVN, który – wyprzedzając Polsat - stał się liderem rynku. W porównaniu z 2005 roku zwiększył swoje przychody o 46%.
Spośród pierwszych 10 stacji najbardziej spektakularny wzrost zanotował TVN24, gromadząc o 73% więcej, niż w 2005 roku. Mniejsze przychody zanotował TV4 (spadek o 13%) oraz TVN Siedem (spadek o 14%).
2006 | ZMIANA | |
TVN | 2 054 782 090 zł | 45,9% |
Polsat | 1 912 078 391 zł | 11,9% |
TVP1 | 1 246 254 248 zł | 14,5% |
TVP2 | 1 040 486 740 zł | 23,5% |
TV4 | 167 703 712 zł | -12,5% |
MTV Polska | 165 565 844 zł | 45,0% |
Tele 5 | 143 193 844 zł | 15,1% |
TVN 24 | 127 007 553 zł | 73,1% |
TVN Siedem | 114 909 559 zł | -14,0% |
Discovery | 82 826 005 zł | 15,9% |
Jetix | 81 969 567 zł | 31,0% |
VIVA Polska | 80 860 241 zł | 10,9% |
TVP3 | 67 391 754 zł | -5,8% |
Cartoon Network | 60 392 480 zł | 49,2% |
National Geographic Channel | 56 399 525 zł | 55,3% |
Hallmark | 49 277 238 zł | 7,0% |
ZigZap | 45 754 388 zł | 54,1% |
TVN Turbo | 45 242 188 zł | 11,9% |
TVN Style | 34 118 183 zł | 139,3% |
2005 | |
TVN | 1 408 830 868 zł |
Polsat | 1 708 605 703 zł |
TVP1 | 1 175 581 775 zł |
TVP2 | 842 721 922 zł |
TV4 | 191 756 189 zł |
MTV Polska | 114 214 701 zł |
Tele 5 | 124 419 194 zł |
TVN 24 | 73 378 379 zł |
TVN Siedem | 133 598 398 zł |
Discovery | 71 446 370 zł |
Jetix | 62 583 975 zł |
VIVA Polska | 72 935 685 zł |
TVP3 | 71 508 792 zł |
Cartoon Network | 40 486 230 zł |
National Geographic Channel | 36 315 453 zł |
Hallmark | 46 039 883 zł |
ZigZap | 29 693 619 zł |
TVN Turbo | 40 424 587 zł |
TVN Style | 14 257 261 zł |
Zone Club | 28 161 413 zł |
Najchętniej oglądaną reklamą była reklama Heyah. Liczba emisji: 13 984, łączne wydatki: 47,7 mln zł, GRP: 12 988,65. Na drugim TP S.A usługa Neostrada, na trzecim Plus GSM, na czwartym Danone - Actimel, na piątym Era Tak Tak.
Dołącz do dyskusji: Co Polacy oglądali w telewizji w 2006 roku