SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Co Polacy oglądali w telewizji w 2006 roku

Polski widz w 2006 roku najchętniej oglądał seriale, filmy, rozrywkę i informację. Na reklamę telewizyjną wydano 7,83 mld zł.

Statystyczny Polak na oglądanie telewizji poświęcił w ubiegłym roku średnio 3 godziny 19 minut dziennie. To o 3 minuty więcej, niż w 2005 roku. Najwięcej w ubiegłym roku zarobił TVN – w sumie ponad 2,05 mld zł, czyli o 46% więcej, niż w 2005 roku. Łącznie na reklamę telewizyjną reklamodawcy przeznaczyli 7,83 mld zł. Ponad połowę czasu (51%) spędzonego przed telewizorami Polacy poświęcili na oglądanie seriali, filmów i programów rozrywkowych. Najchętniej wybieraną stacją tematyczną w 2006 roku był TVN24, którego udziały w oglądalności wzrosły w porównaniu do 2005 roku o niecałe 0,5 pkt. proc. i wyniosły 1,89% wynika z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP.

Liderem rynku pozostaje TVP1, którego udziały wzrosły o 0,7 pkt. proc. w porównaniu z rokiem 2005. Równie silny wzrost udziałów (o 0,7 pkt. proc.) zanotował TVN, zmniejszając tym samym dystans do trzeciej stacji – Polsatu. W ubiegłym roku widzowie mniej chętnie wybierali TVP2 (spadek udziałów o 1,1 pkt. proc.) i Polsat (spadek o 0,8 pkt. proc.).

Wszyscy 4+
Lp.
2005
2006
1TVP124,02TVP124,69
2TVP221,41TVP220,28
3Polsat16,89Polsat16,13
4TVN14,65TVN15,39
5TVP34,75TVP35,20
6TV42,57TV42,18
7TVN Siedem1,49TVN 241,89
8TVN 241,41TVN Siedem1,24
9TVP Polonia1,04TVP Polonia0,79
10Cartoon Network0,65Cartoon Network0,67
11Eurosport0,55Mini Mini0,61
12Discovery0,51Polsat 2 International0,54
13Tele 50,50VIVA Polska0,48
14Jetix/Fox Kids do 31-12-20040,47Jetix/Fox Kids do 31-12-20040,47
15TV Puls0,47Tele 50,46

Stacją, którą najchętniej wybierają mieszkańcy dużych miast pozostaje TVN (39%). Jednocześnie jest to stacja o najmniejszym wśród swoich widzów odsetku osób mieszkających na wsi (28,7%). Mieszkańcy wsi i małych miast (do 100 tys. mieszkańców) oglądają przede wszystkim TVP1, TVP2 i Polsat.

Pod względem wieku najmłodszą widownię (do 34 lat) ma Polsat (40,2%). Spośród osób oglądających TVP1 i TVP2 spory udział mają widzowie najstarsi (55 i więcej lat) – stanowią oni odpowiednio 43,1% oraz 39,5% widzów tych stacji.

Osoby z wykształceniem co najmniej średnim stanowią spory odsetek widowni TVP1, TVP2 i TVN. 31,2% widzów Polsatu ma wykształcenie podstawowe, co jest konsekwencją między innymi „młodego” wieku widza tej stacji.

Niekwestionowanym liderem na rynku stacji tematycznych pozostaje TVN24, które z udziałami na poziomie 1,89% poprawiło swoje wyniki o 34%. Niezmiennie silne są także stacje dziecięce (Cartoon Network, MiniMini, Jetix, ZigZap), które zwiększają swój udział.

Spośród 10 najchętniej wybieranych stacji tematycznych w udziałach stracił Discovery (spadek o 0,1 pkt. proc.) oraz Eurosport (spadek o 0,1 pkt. proc.).

Udziały top-10 stacji tematycznych w 2006 roku (w nawiasie dane za rok 2005)


Wszyscy 4+
Lp.
2005
2006
1TVN 241,41TVN 241,89
2Cartoon Network0,65Cartoon Network0,67
3Eurosport0,55Mini Mini0,61
4Discovery0,51VIVA Polska0,48
5Jetix/Fox Kids do 31-12-20040,47Jetix/Fox Kids do 31-12-20040,47
6Mini Mini0,44Eurosport0,45
7VIVA Polska0,41Discovery0,41
8Hallmark0,34AXN0,36
9MTV Polska0,32Polsat Sport0,35
10Ale Kino0,31ZigZap/MiniMax do 15-10-20040,33
11ZigZap/MiniMax do 15-10-20040,31TVN Style0,29
12National Geographic Channel0,29National Geographic Channel0,27
13Polsat Sport0,29TVN Turbo0,27
14Viva Plus0,29Ale Kino0,25
15TVN Turbo0,27Hallmark0,25

Polski widz w 2006 roku najchętniej oglądał seriale (20,1% z czasu poświęconego na oglądanie w ogóle), filmy (19,2%), rozrywkę (11,6%) i informację (10,6%).
Stosunkowo małą popularnością cieszyły się programy publicystyczne i poradniczo-edukacyjne, ale wynika to z faktu, że nadawcy relatywnie mniej czasu antenowego poświęcali tym formatom.

„M jak miłość” na TVP 2 z wynikiem 11,25 mln widzów, z dnia 7 marca to najpopularniejszy program telewizyjny minionego roku. Na drugim miejscu znalazł się mecz Niemcy-Polska (10,73 mln), a na trzecim Polska-Ekwador (9,53 mln) podczas ubiegłorocznych MŚ w piłce nożnej – oba również na TVP 2.

 

1

M JAK MIŁOŚĆ

TVP2

2006-03-07

11 250,10

66,92

2

MŚ 2006:NIEMCY- POLSKA

TVP2

2006-06-14

10 725,26

73,74

3

MŚ 2006:POLSKA- EKWADOR

TVP2

2006-06-09

9 526,18

67,98

4

TURYN SKOKI NARCIARSKIE M.

TVP1

2006-02-12

8 493,27

57,44

5

TELEKAMERY TELETYGODNIA 2006

TVP2

2006-01-23

8 383,67

54,31

6

BENEDYKT XVI W POLSCE- CEREMONIA POŻEGNANIA

TVP1

2006-05-28

8 250,15

52,03

7

MŚ 2006:WŁOCHY- FRANCJA

TVP1

2006-07-09

7 920,21

65,44

8

NA DOBRE I NA ZŁE

TVP2

2006-01-22

7 882,74

58,51

9

WIADOMOŚCI 19:30

TVP1

2006-05-28

7 449,58

52,37

10

SKOKI NAR. PŚ ZAKOPANE

TVP1

2006-01-28

7 343,12

59,10

Serialowym liderem pozostaje „M jak miłość”. Każdy premierowy odcinek tego serialu w 2006 roku oglądało nieco ponad 9 mln Polaków (25,4%) oraz 61,3% spośród tych, którzy w czasie jego emisji oglądali telewizję. Sporym zainteresowaniem cieszyło się także niedzielne „Na dobre i na złe” (6,3 mln widzów) oraz druga seria „Zagubionych” (3,7 mln), popularna także w innych krajach.

Pięć najlepiej oglądanych seriali (średni udział w rynku)
1. M jak miłość - 25,4%
2. Na dobre i na złe - 17,7%
3. Kamienie śmierci - 14,5%
4. Ranczo - 12,9%
5. Zagubieni 2 - 10,4%

Telewizja Polska dominuje także w przypadku programów rozrywkowych – „Szansa na sukces” lub „Jaka to melodia?” przyciągają odpowiednio 4 mln oraz 3,2 mln widzów.
Sporą popularnością cieszył się także „Taniec z gwiazdami” w TVN – średnia oglądalność tego programu w 2006 roku wyniosła 3,7 mln widzów. Aż 27,1% widzów, którzy w czasie emisji tego programu mieli włączone telewizory, wybierało TVN.

Pięć najlepiej oglądanych cyklicznych programów rozrywkowych (średni udział w rynku)
1. Szansa na sukces – 11,3%
2. Taniec z gwiazdami – 10,3%
3. Jaka to melodia? - 8,9%
4. Marzenia Marcina Dańca – 8,5%
5. Europa da się lubić – 8,4%

Najpopularniejszym programem informacyjnym pozostają „Wiadomości” – ich średnia widownia wyniosła 4,6 mln (13%).

Wszyscy 4+
20052006
Oglądalność (tys.)Udziały (proc.)Oglądalność (tys.)Udziały (proc.)
WIADOMOŚCI 19:304 535,1139,224 622,8840,29
TELEEXPRESS3 651,0547,873 750,5247,61
TVN FAKTY 19:002 679,3125,922 837,7227,28
WYDARZENIA2 168,7321,852 154,6021,30
PANORAMA 22:00 / 22:302 230,2321,502 021,0220,36
PANORAMA 18:301 875,7520,761 793,1219,56

W 2006 roku na reklamę telewizyjną wydano 7,83 mld zł (dane na podstawie oficjalnych cenników, nie uwzględniające rabatów sięgających ponad 50 proc.). To o 22,4% więcej, niż rok wcześniej i o 13,8% więcej, niż w 2004 roku. Wyraźny spadek wpływów reklamowych o niespełna 0,5 mld zł w 2005 roku jest konsekwencją „ciszy reklamowej” w kwietniu’05 z powodu śmierci Jana Pawła II.

Widoczny wzrost wydatków w 2006 roku (w porównaniu z rokiem 2005) jest konsekwencją przede wszystkich zwiększonych nakładów na reklamę telewizyjną w okresie wiosennym i jesiennym. Sezonowość oglądania telewizji odbija się także na wysokości wpływów reklamowych, które w wakacje pozostają na zbliżonym poziomie.

Najwięcej na reklamę swoich produktów w telewizji wydali Unilever – Bestfoods oraz Procter&Gamble. 10 największych reklamodawców odpowiada za 27% wszystkich wydatków poniesionych w 2006 roku na reklamę telewizyjną.

Wydatki reklamowe  - TOP15 reklamodawców 


2006
UNILEVER - BESTFOODS355 465 997 zł
PROCTER & GAMBLE276 779 271 zł
NESTLE POLSKA SP. Z O.O.250 307 073 zł
POLSKA TELEFONIA CYFROWA209 611 872 zł
L`OREAL POLSKA198 879 852 zł
DANONE168 893 873 zł
POLKOMTEL S.A.166 729 596 zł
US PHARMACIA164 166 932 zł
HENKEL158 775 759 zł
PTK CENTERTEL137 928 913 zł
FERRERO136 325 840 zł
GRUPA ŻYWIEC S.A.127 870 185 zł
NIVEA POLSKA S.A.119 734 153 zł
TELEKOMUNIKACJA POLSKA S.A.115 499 657 zł
RECKITT BENCKISER108 859 967 zł

 

2005
UNILEVER - BESTFOODS277 508 297 zł
PROCTER & GAMBLE274 331 621 zł
NESTLE POLSKA SP. Z O.O.180 349 063 zł
PTK CENTERTEL171 327 841 zł
POLSKA TELEFONIA CYFROWA146 606 468 zł
L`OREAL POLSKA143 373 908 zł
POLKOMTEL S.A.142 831 589 zł
US PHARMACIA133 248 631 zł
DANONE126 501 681 zł
HENKEL115 777 949 zł
TELEKOMUNIKACJA POLSKA S.A.115 265 136 zł
GRUPA ŻYWIEC S.A.112 956 694 zł
KOMPANIA PIWOWARSKA S.A.107 002 892 zł
FERRERO99 830 453 zł
RECKITT BENCKISER91 320 723 zł

Najwięcej w reklamę telewizyjną inwestowali producenci żywności (30% wszystkich wydatków) oraz produktów do higieny i pielęgnacji ciała (14%). Co 10 złotówka wydana w ubiegłym roku na reklamę telewizyjną pochodziła od producentów z sektorów: motoryzacyjnego, wyposażenia domu i biura, środków inwestycyjnych, odzieży i innych.

Największą część wydatków reklamowych przyciągnął TVN, który – wyprzedzając Polsat - stał się liderem rynku. W porównaniu z 2005 roku zwiększył swoje przychody o 46%.
Spośród pierwszych 10 stacji najbardziej spektakularny wzrost zanotował TVN24, gromadząc o 73% więcej, niż w 2005 roku. Mniejsze przychody zanotował TV4 (spadek o 13%) oraz TVN Siedem (spadek o 14%).

2006ZMIANA
TVN2 054 782 090 zł45,9%
Polsat1 912 078 391 zł11,9%
TVP11 246 254 248 zł14,5%
TVP21 040 486 740 zł23,5%
TV4167 703 712 zł-12,5%
MTV Polska165 565 844 zł45,0%
Tele 5143 193 844 zł15,1%
TVN 24127 007 553 zł73,1%
TVN Siedem114 909 559 zł-14,0%
Discovery82 826 005 zł15,9%
Jetix81 969 567 zł31,0%
VIVA Polska80 860 241 zł10,9%
TVP367 391 754 zł-5,8%
Cartoon Network60 392 480 zł49,2%
National Geographic Channel56 399 525 zł55,3%
Hallmark49 277 238 zł7,0%
ZigZap45 754 388 zł54,1%
TVN Turbo45 242 188 zł11,9%
TVN Style34 118 183 zł139,3%

 


2005
TVN1 408 830 868 zł
Polsat1 708 605 703 zł
TVP11 175 581 775 zł
TVP2842 721 922 zł
TV4191 756 189 zł
MTV Polska114 214 701 zł
Tele 5124 419 194 zł
TVN 2473 378 379 zł
TVN Siedem133 598 398 zł
Discovery71 446 370 zł
Jetix62 583 975 zł
VIVA Polska72 935 685 zł
TVP371 508 792 zł
Cartoon Network40 486 230 zł
National Geographic Channel36 315 453 zł
Hallmark46 039 883 zł
ZigZap29 693 619 zł
TVN Turbo40 424 587 zł
TVN Style14 257 261 zł
Zone Club28 161 413 zł

Najchętniej oglądaną reklamą była reklama Heyah. Liczba emisji: 13 984, łączne wydatki: 47,7 mln zł, GRP: 12 988,65. Na drugim TP S.A usługa Neostrada, na trzecim Plus GSM, na czwartym Danone - Actimel, na piątym Era Tak Tak.

Dołącz do dyskusji: Co Polacy oglądali w telewizji w 2006 roku

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl