CERT Polska ma pretensje do właściciela Facebooka. Chodzi o bezpieczeństwo użytkowników
Po grudniowym spotkaniu z przedstawicielami państwowego instytutu CERT Polska, Meta nie zrealizowała wszystkich przedstawionych przez ekspertów postulatów, które miały zwiększyć bezpieczeństwo Polaków korzystających z serwisów społecznościowych — podała działająca przy NASK instytucja.

Pod koniec listopada ubiegłego roku Facebook usunął post CERT Polska, działającej przy NASK państwowej instytucji zajmującej się cyberbezpieczeństwem. Post linkował do obszernej analizy edukacyjnej ekspertów CERT-u, poświęconej oszustwom na platformach społecznościowych. Post jednak zniknął „z powodu naruszenia Standardów dotyczących spamu”, krótko po publikacji tak jak i posty mediów omawiające analizę CERT.
W obliczu tej praktyki Mety oraz narastającego problemu oszustw internetowych na platformach społecznościowych, na początku grudnia ubiegłego roku przedstawiciele CERT Polska spotkali się z przedstawicielstwem Mety w Polsce. Amerykańskiemu koncernowi przekazano na spotkaniu listę działań mogących poprawić bezpieczeństwo użytkowników. Na tej liście były m.in. rozbudowa zespołu polskojęzycznych moderatorów, skrócenie czasu reakcji na zgłoszenia czy wykorzystanie Listy Ostrzeżeń CERT Polska.
Wytyczne stanowiły podstawę do dalszych rozmów na temat poprawy bezpieczeństwa mechanizmów reklamowych platformy.
Zobacz: Meta edukuje o oszustwach online. To użytkownik ma o siebie dbać
Meta poprawia, ale nie wszytsko
Jak wygląda wdrożenie rekomendacji przez Metę po trzech miesiącach?
„Obserwujemy częściową zmianę - Meta deklaruje walkę z oszustami wprowadzając nowe systemy bezpieczeństwa, takie jak mechanizmy wykorzystujące sztuczną inteligencję. Mimo wprowadzanych rozwiązań, problem oszustw w reklamach, który sygnalizowaliśmy od początku jest wciąż obecny. Pomimo deklaracji i odnotowanych powyżej zmian, wiele kluczowych oczekiwań CERT Polska nie zostało spełnionych” – oświadczył zespół CERT Polska w poniedziałkowym komunikacie.
Jak wynika z oświadczenia CERT, Meta poinformowała instytucję, „że nie zostaną wprowadzone w życie postulaty, by treści promujące domeny wymienione na Liście Ostrzeżeń przed niebezpiecznymi stronami CERT Polska były automatycznie blokowane. Nie będzie też zmian w indeksowaniu treści w Bibliotece Reklam”.
Inne wskazówki polskich ekspertów także nie spotkały się z uznaniem – Meta nie poinformowała, czy rozbudowany został zespół polskojęzycznych moderatorów serwisu ani o tym, czy proaktywnie blokuje kontra i strony ze szkodliwymi treściami.
Pełna analiza dostępna jest na stronie CERT Polska.
CERT Polska to działający w instytucie NASK zespół reagowania na incydenty w sieci i przyjmujący zgłoszenia m.in. od obywateli.
Dołącz do dyskusji: CERT Polska ma pretensje do właściciela Facebooka. Chodzi o bezpieczeństwo użytkowników