Agora coraz mniej zarabia na prasie i outdoorze, a więcej na kinach i radiu
W ub.r. przychody Agory z prasy codziennej spadły o 11,2 proc., z czasopism - o 13,7 proc., a z reklamy outdoorowej - o 7,4 proc. Za to w segmencie kinowym spółka zanotowała wzrost wpływów o 0,6 proc., a w radiowym - o 2,3 proc.
Przychody Agory w segmencie prasy codziennej wyniosły w ub.r. 527,7 mln zł i stanowiły aż 46,3 proc. łącznych przychodów spółki. Ponad połowę wpływów tego segmentu zapewniła „Gazeta Wyborcza”. Przychody z jej sprzedaży wyniosły 106,8 mln zł (o 18,7 proc. mniej niż w 2011 roku), a wpływy z reklam - 202,9 mln zł (o 20,8 proc. mniej niż rok wcześniej).
Agora informuje, że do tego pierwszego spadku oprócz niższego o 16,1 proc. niż w 2011 roku średniego rozpowszechniania płatnego „GW” przyczyniło się ograniczenie liczby i objętości wydań droższych (dostępnych w ramach tzw. oferty dwucenowej), które przełożyło się na spadek kosztów operacyjnych całego segmentu (o 7,1 proc., do kwoty 465,4 mln zł). Z kolei spadek wpływów reklamowych „GW” odzwierciedlił się w tym, że strony ogłoszeniowe stanowiły ok. 31,4 proc. objętości dziennika, o 3,1 pkt proc. mniej niż przed rokiem, a średnio dziennie publikowano takich stron - we wszystkich krajowych i lokalnych wydaniach tytułu - 134, o ok. 12 proc. mniej niż rok wcześniej.
>>> Agora miała 9 mln zł straty w 2012 r.
Drugi dziennik Agory, bezpłatne „Metro”, zanotował 27,3 mln zł przychodów z reklam (spadek o 10,2 proc. w skali roku), a wpływy z projektów specjalnych (5 serii i 52 wydawnictw jednorazowych: książek oraz książek z płytami CD i DVD) zmalały o 35,2 proc., do kwoty 32 mln zł. W całym segmencie wzrosły jedynie przychody określane jako pozostałe (o 26,5 proc., do kwoty 139,3 mln zł), do czego przyczyniły się głównie wyższe o 31,9 proc. wpływy ze sprzedaży usług poligraficznych klientom zewnętrznym.
Jednocześnie Agora ograniczyła wydatki w prasie codziennej, najbardziej (o 32,9 proc.) na reprezentację i reklamę (przede wszystkim „Gazety Wyborczej”).
>>> Spadki sprzedaży dzienników w 2012 r. „Rzeczpospolita” i „Parkiet” straciły najwięcej
Zysk operacyjny EBIT segmentu wyniósł 62,3 mln zł (33,6 proc. mniej niż w 2011 r.), a EBITDA - 90,4 mln zł (26,4 proc. mniej). Jeśli pominąć koszty zwolnień grupowych (6,3 mln zł) i zdarzeń jednorazowych (2,2 mln zł), zysk operacyjny wzrasta do 70,8 mln zł, a EBITDA do 98,9 mln zł.
Czasopisma przyniosły w ub.r. Agorze 65 mln zł przychodów (13,7 proc. mniej niż w 2011 r.) i 7,7 mln zł straty operacyjnej (wobec 1,9 mln zysku rok wcześniej). Jeśli jednak pominąć koszty zwolnień grupowych (0,5 mln zł) i odpisu aktualizującego (12,4 mln zł), wynik operacyjny segmentu wyniesie 5,2 mln zł.
Agoraa wydaje miesięczniki „Avanti”, „Poradnik Domowy” i „Dziecko”, których łączne rozpowszechnianie płatne wynosiło 874,9 egz., o 6,5 proc. mniej niż w 2011 r. W październiku ub.r. zamknięty został, po zaledwie pół roku obecności na rynku, magazyn „Happy!” (więcej na ten temat).
Przychody segmentu internetowego Agory wyniosły tyle same co rok wcześniej - 114 mln zł. O ile wpływy z reklam wzrosły w skali roku o 8,6 proc. (do poziomu 89,8 mln zł), o tyle wpływy z ogłoszeń spadły o 27,2 proc. (do 17,7 mln zł). Spółka w komunikacie informuje, że spadek ten wynika z niższej sprzedaży łączonej oferty ogłoszeniowej w prasie i internecie oraz ogłoszeń w serwisach rekrutacyjnych i nieruchomościowych.
Wydatki na reprezentację i reklamę tego segmentu spadły o 17,1 proc., zwolnienia grupowe kosztowały 1,2 mln zł. Zysk operacyjny EBIT wyniósł 7,4 mln zł (17,5 proc. więcej niż w 2011 r.), a EBITDA - 12,9 mln zł (5,7 proc. więcej niż w 2011 r.).
Należąca do Agory spółka Trader.com (Polska) zanotowała w ub.r. 18,2 mln zł przychodów (spadek w skali roku o 11,2 proc.), z czego z działalności internetowej pochodziło 16,5 mln zł, a z działalności prasowej - 1,7 mln zł, o 43,3 proc. mniej niż rok wcześniej (w listopadzie ub.r. spółka zawiesiła wydawanie wszystkich tytułów prasowych). Zysk operacyjny EBIT Trader.com (Polska) wyniósł 3,5 mln zł.
Działalność kinowa - prowadzona poprzez grupę Helios - zapewniła w 2012 roku Agorze 205,1 mln zł przychodów, 0,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Co prawda wpływy ze sprzedaży biletów do kin spadły o 8,4 proc. (czyli o 12,3 mln zł, do kwoty 134 mln zł), a ze sprzedaży barterowej - o 4,3 proc., ale sprzedaż reklam wzrosła aż o 72,6 mln zł, a pozostała sprzedaż (głównie opłata VPF od dystrybutorów filmów, opłata okularowa i przychody z podnajmu jednego z wrocławskich kin Heliosa) - aż o 178,9 proc. Zysk operacyjny wyniósł 6,1 proc., o 60,4 proc. mniej niż rok wcześniej.
Liczba widzów kin sieci Helios w 2012 r. wyniosła ponad 7,7 mln, o 7 proc. mniej niż 2011 r., a udział biletów na filmy 3D w całości sprzedanych biletów wyniósł ponad 36 proc., czyli tyle samo co rok wcześniej.
Zarządzająca nośnikami reklamy zewnętrznej Grupa AMS zanotowała w ub.r. 162,1 mln zł wpływów (spadek o 7,4 proc. w skali roku), z czego 157,1 mln zł (8,4 proc. mniej niż w 2011 r.) pochodziło ze sprzedaży reklam. Firma ograniczyła o 7,6 proc. koszty realizacji kampanii (m.in. dzięki zmniejszenia wolumenu usług druku plakatów), a o 1,5 proc. - wynagrodzenia pracowników. Natomiast o 1,6 proc. wzrosły koszty utrzymania systemu (głównie wskutek większej liczby billboardów 18 m2 i citylightów), a o 7,4 proc. - wydatki na reprezentację i reklamę (co wynika z realizacji w większym stopniu kampanii społecznych). Zysk operacyjny Grupy AMS wyniósł 4,2 mln zł, aż o 72 proc. mniej niż w 2011 r.
Przychody segmentu radiowego Agory (który tworzą stacje Tok FM, Roxy FM i Złote Przeboje) wzrosły w skali roku o 2,3 proc. (do kwoty 88,1 mln zł), a zysk operacyjny spadł o 17,6 proc. (do 2,8 mln zł). Mocno zmniejszono wydatki na reprezentację i reklamę (o 22,3 proc., do kwoty 12,9 mln zł), ograniczając promocję Roxy FM i Złotych Przebojów, za to o 5,2 proc. wzrosły koszty wynagrodzeń i świadczeń dla pracowników (wskutek wzrostu rezerwy urlopowej, kosztów szkoleniowych i odpraw dla odchodzących osób).
Dołącz do dyskusji: Agora coraz mniej zarabia na prasie i outdoorze, a więcej na kinach i radiu