Zwolnienia w Abstra i LTTM, powodem epidemia koronawirusa
W związku z epidemią koronawirusa i wiążącymi się z nią ograniczeniami w prowadzeniu działalności gospodarczej, redukcje zatrudnienia nastąpiły już w Grupie Abstra oraz LTTM (należą do niej LifeTube oraz TalentMedia).
Branża reklamowa odczuwa już skutki epidemii koronawirusa. Z końcem miesiąca zwolnienia dotknęły dwa duże podmioty specjalizujące się w tworzeniu treści na YouTube'a oraz influencer marketingu. Mowa o Grupie Abstra i LTTM (do której należą LifeTube, TalentMedia, Gamellon, HubYT i Mellon Media).
Trudne decyzje o redukcji zatrudnienia
Maciej Szwarc, prezes Grupy Abstra, w komentarzu dla Wirtualnemedia.pl podkreśla, że branża rozrywki w internecie już mocno odczuwa skutki kryzysu, ponieważ klienci przesuwają lub anulują budżety i wstrzymują działania new bussiness. Nie odpowiada wprost, z iloma osobami pożegnała się firma w związku z obecnym kryzysem.
- Cała branża marketingowa od kilku tygodni boleśnie odczuwa skutki pandemii i Abstra nie jest tutaj wyjątkiem. Niektórzy z naszych stałych i potencjalnych klientów wstrzymują lub częściowo zawieszają działania promocyjne, a część postępowań przetargowych została zamrożona. Nie ukrywam, że ta sytuacja bezpośrednio w nas uderza. Odpowiedzialnością zarządu Abstra było podjęcie wszelkich niezbędnych kroków, pozwalających na nieprzerwane działanie firmy, bez straty dla jakości tworzonych przez nas produkcji na YouTube i podcastów. W rezultacie musieliśmy dostosować struktury firmy do nowych warunków. To były trudne decyzje, najtrudniejsze w historii naszej firmy. Mimo tych trudności przeważająca większość pracowników Abstra zostaje z nami - mówi nam Maciej Szwarc.
Menadżer zapewnia jednak, że jeszcze wiosną ruszą nowe kanały komercyjne Abstra oraz podcasty Storia by Abstra. - Mamy nadzieję, że już wkrótce sytuacja ustabilizuje się, a cała szeroko pojęta branża marketingowa powróci na tory dynamicznego rozwoju - podsumowuje Maciej Szwarc.
Paweł Stano, chief operating officer i wiceprezes LTTM, pytany przez Wirtualnemedia.pl o redukcje zatrudnia, odpowiada: - W związku z globalnym kryzysem i aktualną sytuacją na rynku reklamowym, zaadaptowaliśmy nasze struktury i wstrzymaliśmy niektóre inwestycje w nowe obszary. Zmiany objęły kilkanaście osób z różnych działów i na różnych stanowiskach. W niektórych przypadkach dokonaliśmy przesunięć pomiędzy działami lub ograniczyliśmy zakres współpracy na czas kryzysu. Niestety, w kilku zmuszeni byliśmy rozwiązać umowy.
Stano mówi, że zwolnienia objęły mniej niż 9 proc. dotychczasowego zespołu. - Były to osoby zarówno współpracujące z LifeTube, jak i TalentMedia (spółka LTTM). LifeTube i TalentMedia działają wspólnie i w ramach grupy LTTM ściśle współpracują, inwestycje w nowe obszary były również wspólne - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Paweł Stano.
Grupa Abstra w pierwszym półroczu 2019 roku odnotowała wzrost przychodów z wpływów reklamowych do 3,55 mln zł. Obok produkcji treści na YouTube'a, firma postawiła na podcasty. W ubiegłym roku ruszył projekt Storia, w ramach którego funkcjonuje kilkanaście podcastów o tematyce m.in. lifestylowej, sportowej, finansowej i popkulturowej.
Grupa LTTM należy do holdingu Mediacap. Według szacunkowych danych w 2019 roku spółka zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych o 41,8 proc. do 133,75 mln zł oraz zysku EBITDA (bez pozytywnego efektu MSSF 16) o 44,6 proc. do 10,4 mln zł.
Notowany na giełdzie Mediacap (obejmujący też agencje Scholz&Friends Warszawa, EmLab, The Digitals i Booost tworzące Grupę S/F oraz firmy badawcze IQS i Plastream) już w połowie marca poinformował, że epidemia może spowodować w bieżącym półroczu zatory płatnicze i spadek liczby zleceń, co przekłada się na ryzyko istotnie niższych przychodów firmy. Dodano, że jej władze rozważają ograniczenie nowych projektów inwestycyjnych w br.
Sektor reklamy na pierwszej linii kryzysu koronawirusowego
W nie dużo lepszej sytuacji jest digital - według analityków domów mediowych w kolejnych miesiącach spektakularne wzrosty wydatków na ten kanał nie są wcale takie pewne. W ramach oszczędności klienci przesuwają kampanie na kolejne miesiące, redukują liczbę prowadzonych działań komunikacyjnych. Także dlatego, że w obecnej sytuacji trudno o produkcje nowych kampanii (zamknięte są plany filmowe czy zdjęciowe) - część już powstaje zdalnie.
Z nowego badania agencji HR Devire wynika, że 69 proc. szefów firm uważa, że koronawirus wpłynie negatywnie na ich przedsiębiorstwa. Tylko 5 proc. pracodawców widzi szansę dla swojego przedsiębiorstwa – to grupa, która zadeklarowała, że aktualna sytuacja wpłynie pozytywnie na ich biznes.
Z kolei dane GfK pokazują, że już w okolicach 20 marca 8 proc. badanych respondentów było bez pracy, ponieważ ich pracodawca zawiesił działalność. 2 proc., które aktualnie nie pracują, bo musieli zawiesić swoją działalność gospodarczą oraz 2 proc. nie pracujących, bo wykonywali pracę będąc zatrudnionymi na umowy cywilnoprawne.
Dołącz do dyskusji: Zwolnienia w Abstra i LTTM, powodem epidemia koronawirusa