Reklama Plusa dla Firm nie ośmiesza Azjatów (wideo)
Komisja Etyki Reklamy uznała, że rozgrywający się w sushi barze spot Plusa dla Firm miał charakter humorystyczny, ale nie ośmieszał osób pochodzenia azjatyckiego.
W skardze na spot Plusa dla Firm, którą otrzymała Komisja Etyki Reklamy, autor wyliczał elementy wskazujące w jego opinii, że przekaz dyskryminuje osoby pochodzenia azjatyckiego. Reklama pokazuje rozmowę dwóch Polaków z Azjatą w prowadzonym przez niego sushi barze. Zdaniem odbiorcy spot przedstawia Azjatów jako ludzi mówiących po polsku niepoprawnie gramatycznie i z charakterystycznym „miauczącym” akcentem, a do tego nierozumiejących języka polskiego, na co wskazuje trzykrotna odpowiedź „Mało ja dzwoni” wypowiedziana przez bohatera bez odniesienia do słów klientów. Autor skargi ocenił, że w ten sposób przejawia się „dyskryminacja osób pochodzenia azjatyckiego jako ograniczonych, monotematycznych i nie umiejących się poprawnie zachować”.
>>> Rozmowa w sushi barze reklamuje Plus dla Firm (wideo)
Polkomtel wyjaśnił, że historia przedstawiona w reklamie odwołuje się do powszechnie znanego faktu, iż osoby niepochodzące z danego państwa czy kręgu kulturowego, które rozpoczęły naukę języka obcego, często nigdy nie wyzbywają się w całości charakterystycznego akcentu, czy też popełniają błędy językowe, posługując się nowym językiem. „Motyw ten od dawna występujący w literaturze naturalnie pojawia się dziś także w mediach, w tym też oczywiście w reklamie. Co więcej, wykorzystuje się go zwykle w celu wzbudzenia sympatii widzów poprzez komizm sytuacyjny osiągnięty poprzez mniej lub bardziej udaną komunikację pomiędzy osobami posługującymi się na różnym poziomie danym językiem” - podkreśliła firma.
Operator sieci Plus zaznaczył, że koncepcja reklamy opiera się na humorystycznym przedstawieniu wzbudzającej sympatię postaci właściciela / menedżera restauracji, który ze względu na niepolskie pochodzenie używa języka polskiego, powtarzając tylko znane mu zwroty, a jego wypowiedzi zawierają błędy gramatyczne. Firma zwróciła uwagę, że bohater ten zostaje ukazany jako osoba z sukcesem prowadząca działalność gospodarczą w Polsce oraz mimo trudności starającą się porozumiewać w naszym języku, co podkreśla jej zdolności adaptacji.
Komisja Etyki Reklamy przychyliła się do tej argumentacji, nie dopatrując się w spocie Plusa dla Firm naruszenia kodeksu branżowego. Zdaniem Komisji reklama ma charakter humorystyczny i nie ośmiesza osób pochodzenia azjatyckiego.
Dołącz do dyskusji: Reklama Plusa dla Firm nie ośmiesza Azjatów (wideo)
powszechnie znane w naszej kultuturze jest,ze Azjaci
maja kulturowe rytuały ! jak uprzejmy usmiech w kazdej sutyacji,
ukłon,mowienie dziekuje,co moze sprawiac wrazenie monotematycznosci :))
a te skare to pisal Azjata ?? czy konkurencja z Polski :))
bo jakos tak wiele skarg jest na reklamy telefonow :)))
i wszystkie bez sensu,byle uwalic konkurencje na czym sie da
i nie ze wzgledu na Azjatow,czy Polakow
odgrzewana kopia skeczu kabaretu ani mru mru