"People first" … randki na Facebooku (oraz wszystko co nowe i ważne z konferencji F8)
„Tyle się już wydarzyło w tym roku! Aż trudno uwierzyć, że dopiero 4 miesiące minęły”, Mark Zuckerberg, podczas wystąpienia otwierającego konferencję F8. Konferencje szefa Facebooka podsumowuje Piotr Chmielewski, założyciel agencji Social Media Now.
Najważniejsze facebookowe wydarzenie roku jest tym razem oczywistą próbą przełamania kryzysu związanego z przesłuchaniami w Kongresie i sprawą Cambridge Analytica. Czy to się udało? Przygotowałem przegląd nowości, z podziałem na poszczególne platformy.
1. Możliwość wyczyszczenia historii konta
W przeglądarce internetowej istnieje możliwość usunięcia historii. Podobnie będzie na FB. Będziemy mogli wyczyścić historię, a nawet wyłączyć zbieranie naszych danych. Mark zaznaczył od razu, że wrażenia z korzystania z FB po wyczyszczeniu historii mogą być gorsze (zanim system na nowo nie pozna preferencji danej osoby), ale użytkownicy powinni mieć jednak taką możliwość.
2. Wzmocnienie grup
Facebook ma być „not just fun, but good for people”. Ma budować wartościowe relacje pomiędzy ludźmi, zamiast uzależniać ich od siebie i wciągać w pasywne przewijanie kolejnych postów. Z tego powodu znów zyskają grupy: to tam dzieją się najbardziej wartościowe rzeczy, tam użytkownicy pomagają sobie nawzajem, tam pojawiają się liderzy społeczności, którym Facebook chce pomagać.
Niedługo pojawią się: GROUPS TAB (wszystkie grupy do której należy użytkownik, zebrane w bardziej przejrzystej formie oraz łatwiejsze odkrywanie nowych) oraz przyciski JOIN GROUP, które będzie można dodać na stronach www, żeby przyśpieszyć wzrost grupy.
3. Randki na FB – czy FB pozazdrościł Tinderowi?
Co trzecie małżeństwo w USA poznało się online. Do tej pory FB nie miał jednak specjalnych narzędzi ułatwiających wzajemne poznawanie się. Teraz będzie można utworzyć specjalną wersję profilu: będzie to opcja tylko dla chętnych, nikt ze znajomych nie będzie widział naszej aktywności tam, a całość ma być nastawiona raczej na poważne znajomości, nie przelotne kontakty (czyli jednak nie do końca Tinder).
Nasza druga połówka będzie dobierana mniej więcej tak, jak działa system reklamowy: preferencje, wspólne zainteresowania i znajomi. Nowości możemy spodziewać się już w tym roku.
4. Walka o integralność wyborów i eliminowanie „fake news”
Mark pochwalił się wprowadzeniem nowej, rozbudowanej sztucznej inteligencji, która ma walczyć z fałszywymi kontami, spamem i dezinformacją. Reklamy polityczne stają się bardziej transparentne: będzie można sprawdzić kto prowadzi, kampanię, ile na nią wydaje, jakie reklamy tworzy. Facebook zatrudnił też już 20 000 osób, które pracują nad bezpieczeństwem platformy.
5. Zmiany w algorytmie
Więcej wiarygodnych, lokalnych i wywołujących dyskusję informacji. Tak można podsumować politykę Facebooka wobec osób i organizacji tworzących treści. Pojawi się też opcja głosowania ZA lub PRZECIW danemu artykułowi, znana choćby z niektórych systemów do komentowania tekstów.
Na IG nowości idą w kierunku ułatwienia użytkownikom odkrywania tego co ich inspiruje, ułatwienia kontaktów i uatrakcyjnienia Stories.
1. Opcja odkrywania nowych treści ma być rozbudowana i działać jak kanały z zainteresowaniami. Ma być spersonalizowana i intuicyjna.
2. Zostanie wprowadzony wideo chat pomiędzy dwoma osobami lub w grupie z możliwością łatwego udostępniania zdjęć z IG podczas rozmowy (będzie łatwiej wspólnie zdecydować gdzie pójść razem na śniadanie lub kawę).
3. W Stories pojawi się opcja dodawania własnych efektów do relacji. Przy okazji dowiedzieliśmy się, że coraz więcej osób używa Stories i już w przyszłym roku będzie to najpopularniejszy sposób w jaki użytkownicy dzielą się swoim życiem ze znajomymi (bardziej popularny niż klasyczne dodawanie zdjęć czy filmów do profilu!).
4. Słuchacie muzyki na Spotify i chcecie udostępnić link do utworu w Stories? Od teraz będzie to łatwe i szybkie.
Messenger
Wiele osób czekało na tę wiadomość: Facebook ponownie pozwala podłączać nowe fanpage do Messengera, co oznacza że możecie już utworzyć konta na platformach takich jak Chatfuel, Manychat i inne!
Poza tym dowiedzieliśmy się, że liczba botów wzrosła ze 100 tysięcy w 2017 roku do 300 tysięcy w 2018 roku, a liczba wiadomości od osób do firm z 2 miliardów do 8 miliardów. Wniosek: Messenger będzie nadal rozwijany i będzie świetnym narzędziem dla firm.
Dodatkowo FB ułatwi rozmowy pomiędzy osobami z różnych krajów – wprowadzi opcję automatycznego tłumaczenia, doda możliwość przesyłania zdjęć w rozdzielczości 4k i filmów w HD oraz odświeży i uprości samą aplikację.
VR / AR, czyli jeszcze więcej 3D
Najważniejsza wiadomość w tym punkcie to rozpoczęcie sprzedaży zestawu do wirtualnej rzeczywistości - Oculus GO (w cenie 199 dolarów).
Poza tym dowiedzieliśmy się, że posty z prostą grafiką 3D to nie wszystko. Zdjęcia 2D będziemy mogli obudować w tzw, VR memories, czyli wkomponować je w obraz 3D. Do newsfeedu wprowadzona zostanie możliwość publikacji ilustracji w 3D oraz zaawansowanych modeli. Widzimy w tym duży potencjał dla branży gamerskiej, deweloperskiej i architektów.
---
Przed „erą Facebooka” w internecie można było znaleźć wszystko: produkty, usługi, firmy. Wszystko, ale nie wszystkich – nie można było odnaleźć ludzi. FB ma być technologią, która buduje relacje, zbliża ludzi. Filozofia „People first” jest rzeczywiście widoczna w tegorocznych zapowiedziach. Facebook robi dużo, żeby utrzymać zaufanie użytkowników, bo bez tego nie będzie miał racji bytu. Moim zdaniem jest na dobrej drodze, ale pozostałe 8 miesięcy tego roku na pewno przyniesie jeszcze nie jedno wyzwanie.
Piotr Chmielewski, założyciel agencji Social Media Now.
Dołącz do dyskusji: "People first" … randki na Facebooku (oraz wszystko co nowe i ważne z konferencji F8)