Natur Produkt Zdrovit i Euro-Net z największym wzrostem wydatków na reklamę po I połowie br., w dół Aflofarm, Volkswagen i Unilever (Top10)
Wydatki na reklamę w mediach tradycyjnych wzrosły w I połowie br. o blisko 8 proc. w porównaniu z tym samym okresem ub.r. Największy ich wzrost notują Natur Produkt Zdrovit i Euro-Net Warszawa. W tym okresie budżety zredukowali: Aflofarm Farmacja Polska, Volkswagen Group Polska i Unilever.
W okresie od stycznia do czerwca br. marketerzy przeznaczyli na reklamę w tradycyjnych mediach (nie uwzględniając internetu) 15,73 mld zł, czyli 7,9 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2017 roku – wynika z analizy Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych Kantar Media, dane cennikowe, bez rabatów).
Największym reklamodawcą niezmiennie pozostaje Aflofarm Farmacja Polska, który choć nieznacznie ogranicza wydatki reklamowe, to wciąż mocno dystansuje kolejnych reklamodawców z czołówki tych największych. I tak wydaje bowiem więcej niż łączne wydatki trzech kolejnych marketerów: Lidla, Natur Produkt Zdrovit i Terg.
Ta farmaceutyczna spółka przeznaczyła w omawianym okresie wsparcie swoich marek 959,1 mln zł, czyli 1,9 proc. mniej niż rok wcześniej.
Drugi za nim Lidl Polska wydał w mediach tradycyjnych 371,6 mln zł, czyli 19,2 proc. więcej rok do roku, a trzecia na podium firma Natur Produkt Zdrovit o 67 proc., do 317,6 mln zł.
Top 10 reklamodawców mediów tradycyjnych |
|||
(cennikowo, bez autopromocji, rabatów, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-VI 2017 |
I-VI 2018 |
zmiana proc. |
AFLOFARM FARMACJA POLSKA |
977 681 515 zł |
959 112 938 zł |
-1,9 |
LIDL |
311 651 715 zł |
371 578 691 zł |
19,2 |
NATUR PRODUKT ZDROVIT |
190 147 043 zł |
317 551 254 zł |
67 |
TERG |
183 100 657 zł |
254 191 358 zł |
38,8 |
EURO-NET WARSZAWA |
144 110 189 zł |
234 476 363 zł |
62,7 |
FERRERO POLSKA |
208 918 719 zł |
232 157 493 zł |
11,1 |
USP ZDROWIE |
201 892 294 zł |
230 331 855 zł |
14,1 |
METRO GROUP |
159 142 638 zł |
206 518 744 zł |
29,8 |
VOLKSWAGEN GROUP POLSKA |
224 834 658 zł |
205 534 034 zł |
-8,6 |
UNILEVER POLSKA |
224 169 639 zł |
198 008 927 zł |
-11,7 |
Razem |
14 577 960 667 zł |
15 731 520 711 zł |
7,9 |
Kolejne miejsca w czołówce największych polskich reklamodawców zajmują: Terg – 254,2 mln zł (wzrost o 38,8 proc.), Euro-Net Warszawa – 234,5 mln zł (wzrost o 62,7 proc.), Ferrero Polska – 232,2 mln zł (wzrost o 11,1 proc.), USP Zdrowie – 230,3 mln zł (wzrost o 14,1 proc.), Metro Group – 206,5 mln zł (wzrost o 29,8 proc.), Volkswagen Group Polska – 205,5 mln zł (spadek o 8,6 proc.), Unilever Polska - 198 mln zł (spadek o 11,7 proc.).
Z danych Kantar Media wynika również, że marketerzy wciąż najwięcej wydają na reklamę w telewizji – w omawianym okresie ulokowali w niej 8,3 mld zł, zwiększając nakłady w skali roku o 4,9 proc.
Wpływy reklamowe mediów tradycyjnych |
|||
(cennikowo, bez autopromocji, rabatów, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-VI 2017 |
I-VI 2018 |
zmiana proc. |
Telewizja |
7 888 396 483 zł |
8 278 523 804 zł |
4,9 |
Radio |
3 091 180 831 zł |
3 608 605 683 zł |
16,7 |
Gazety |
651 219 814 zł |
703 054 572 zł |
8 |
Magazyny |
2 033 342 666 zł |
2 205 828 947 zł |
8,5 |
Outdoor |
872 309 523 zł |
878 641 065 zł |
0,73 |
Indoor |
41 511 350 zł |
56 866 640 zł |
37 |
Razem |
14 577 960 667 zł |
15 731 520 711 zł |
7,9 |
Drugim kanałem komunikacji, w który najchętniej inwestowali jest radio, które w I połowie roku zarobiło 3,6 mld zł, czyli 16,7 proc. więcej w porównaniu do tego samego okresu ub.r.
Magazyny na reklamach zarobiły 2,2 mld zł, czyli 8,5 proc. więcej niż przed rokiem.
Wydatki na reklamy w gazetach wzrosły w skali roku o 8 proc., do 703,1 mln zł, a na nośnikach reklamy zewnętrznej – o 0,73 proc., do 878,6 mln zł.
Najmniej zarobiła reklama indoorowa – zaledwie 56,9 mln zł, czyli 37 proc. więcej niż rok wcześniej.
Dołącz do dyskusji: Natur Produkt Zdrovit i Euro-Net z największym wzrostem wydatków na reklamę po I połowie br., w dół Aflofarm, Volkswagen i Unilever (Top10)