TOP 10 reklamodawców poza internetem. McDonald’s i Play wypadły z czołówki
W 2024 roku zmienił się nieco układ sił wśród największych reklamodawców mediów tradycyjnych. Z czołówki wypadły McDonald’s Polska i P4, a trafiły do niej: sieć drogerii Rossmann i koncern Procter&Gamble Polska - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
Największym reklamodawcą mediów tradycyjnych (bez internetu) jest niezmiennie już od lat farmaceutyczna firma Aflofarm Farmacja Polska, która w porównaniu do 2023 roku zwiększyła wydatki na reklamę o 6,1 proc., do 2,62 mld zł (wg danych cennikowych netto, bez rabatów, Kantar Media).
Pozycję wicelidera utrzymała firma Terg, właściciel sklepów Media Expert zwiększając nakłady na reklamę w skali roku o 17,2 proc. (do 1,63 mld zł). Podium uzupełnia Lidl Polska, który wskoczył na trzecią pozycję w miejsce Natur Produkt Zdrovit - poprzez awans z poz. 4. w 2023 roku. Ta sieć sklepów zwiększyła inwestycję w reklamę rdr o 42,1 proc. (do 1,18 mld zł).
Kolejne miejsce w rankingu największych reklamodawców 2024 roku zajmuje Natur Produkt Zdrovit, który zwiększył wydatki o 16,1 proc. (do 1,02 mld zł) a mimo to spadł z trzeciego na czwarte miejsce w porównaniu do 2023 roku.
Na piątą pozycję – z siódmej w 2023 roku – awansowało Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci sklepów Biedronka i drogerii Hebe. Firma zwiększyła wydatki reklamowe rdr o 40 proc., do 868,7 mln zł.
Zobacz też: Jak czytać dane rate card
Szósta w zestawieniu za 2024 rok firma USP Zdrowie w ub.r. była ósma, a wydatki zwiększyła o 19,5 proc. (do 727,8 mln zł). Dalej w rankingu mamy: Euro-Net Warszawa (spadek z piątego miejsca) z wydatkami w kwocie 708,5 mln zł (wzrost o 5,4 proc.) i Ferrero Polska (spadek z szóstego miejsca) z nakładem w wysokości 646,4 mln zł (spadek wydatków o 1,1 proc.).
Na dziewiątym miejscu znalazł się w tym roku Procter&Gamble Polska, a na 10. – sieć drogerii Rossmann. Pierwsza firma zajęła w rankingu miejsce spółki P4, a druga – miejsce zajmowane przed rokiem przez McDonald’s Polska. Koncern P&G zwiększył wydatki na reklamę rdr o 54,2 proc., a drogerie Rossmann – o 46,2 proc.
Telewizja króluje
Z danych Kantar Media wynika, że w 2024 roku – podobnie jak rok wcześniej reklamodawcy najwięcej nakładów przeznaczali na reklamę w telewizji – trafiła tam blisko połowa ich ubiegłorocznych budżetów. Wg cenników było to 25,7 mld zł, czyli 14,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Z kolei ok. jedna czwarta ich wydatków została ulokowana w radiu (11,9 mld zł), co oznacza wzrost w skali roku o 8,4 proc.
Marketerzy w 2024 roku zwiększyli nakłady na reklamę: w kinach - o 14,5 proc., w magazynach – o 0,3 proc. oraz na Digital Out Of Home – o 61,3 proc. Ograniczyli natomiast budżety na reklamy w gazetach – o 27,9 proc. i na reklamę zewnętrzną - o 4 proc.
Dołącz do dyskusji: TOP 10 reklamodawców poza internetem. McDonald’s i Play wypadły z czołówki