SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Muzeum Narodowe w Krakowie z nową identyfikacją wizualną

Muzeum Narodowe w Krakowie prezentuje kompleksową identyfikację wizualną, która wykorzystuje bogatą kolekcję zbiorów muzeum, a także pokazuje strukturę instytucji. Nowy system komunikacji wizualnej tworzy spójną markę MNK, przy jednoczesnym uwzględnieniu wyjątkowości dwunastu oddziałów muzeum. Za projekt odpowiada studio Podpunkt.

Identyfikacja wizualna odpowiada na podstawowe wyzwanie komunikacyjne MNK, którym jest tworzenie wiarygodnego przekazu złożonej marki instytucji kultury.

Punktem wyjścia do pracy nad identyfikacją była potrzeba zaprezentowania wszystkich oddziałów muzeum na równi. Dzięki stworzonemu, spójnemu systemowi każdy z oddziałów ma możliwość się wyróżnić i opowiedzieć o swoich zbiorach.

- Nowa identyfikacja to bardzo ważna zmiana, nie tylko wizualna, ale także sposobu  myślenia i mówienia o Muzeum Narodowym w Krakowie. Chcemy podkreślać, że muzeum to dwanaście oddziałów i wszystkie są równie ważne. To w nich prezentowana jest znakomita większość bogatej kolekcji muzeum, a także wiele wystaw czasowych i pokazów. Dzięki nowej identyfikacji ta wielość i różnorodność zyskują wizualną interpretację. – mówi prof. Andrzej Szczerski, dyrektor MNK.

Nowa identyfikacja wizualna MNK

Nowa identyfikacja wizualna nawiązuje do splotu, będącego metaforą przeplatania się w muzeum różnorodnych dziedzin sztuki, epok historycznych i obszarów pracy muzealnej. Linia splotu wykorzystana w znaku, będącym elementem systemu, symbolicznie spaja liczącą milion eksponatów kolekcję MNK, obejmującą dzieła od starożytności po współczesność, łącząc równocześnie dwanaście zróżnicowanych profilowo oddziałów w sieć.

System zaprojektowano z naciskiem na wymogi komunikacji on-line. Zmieniono także nazwy oddziałów. Długie, trudne do zapamiętania nazwy zastąpiono krótkimi wyrażeniami, jak MNK Mehoffer czy MNK Sukiennice.

- Zależy nam na tym, żeby uprościć komunikację, przede wszystkim z odbiorcami naszych wystaw i wydarzeń, ale także wewnętrznie. Chcemy kompleksowego, funkcjonalnego rozwiązania, dostosowanego do mediów cyfrowych i tradycyjnych, dobrze przemyślanego i wynikającego z naszego instytucjonalnego DNA – wyjaśnia Tomasz Ostrowski, zastępca dyrektora ds. strategii i komunikacji.

Prace nad systemem trwały ponad osiem miesięcy i opierały się na rzetelnym rozpoznaniu potrzeb. Warsztaty z pracownikami muzeum różnych działów (m.in. obsługi ekspozycji, edukacji, obsługi klienta, marketingu czy dyrekcji) pozwoliły spojrzeć na instytucję z wielu perspektyw, zdiagnozować problemy i określić realne potrzeby względem nowej identyfikacji.

Nowa identyfikacja wykorzystuje rodzinę znaków, indywidualnych elementów i tekstur dla każdego z oddziałów, zaprojektowanych na rozpoznawalnej bazie wspólnego motywu głównego. Pracownicy oddziałów uczestniczyli w procesie tworzenia znaków.

- Znak muzeum mieszczącego się w 12 różnych budynkach, pokazującego zbiory od sztuki antycznej po współczesne wzornictwo powinien być ponadczasowy i na tyle abstrakcyjny, by uniknąć powiązania z jednym tylko miejscem czy stylem. Dlatego postanowiłyśmy zrezygnować z odwołania do Gmachu Głównego w znaku i oprzeć go na typografii, skrócie MNK i nawiązaniu do splotu DNA. - mówi Magdalena Dobruk ze Studia Podpunkt, odpowiedzialnego za nową identyfikację muzeum.

Wraz z nowym logotypem powstała pełna księga znaku i identyfikacji wizualnej, która zawiera projekty materiałów reklamowych, akcydensów, oznaczeń wewnętrznych i zewnętrznych oddziałów czy gadżetów.

Identyfikacja będzie stopniowo wdrażana w muzeum, a materiały promocyjne i akcydensy wymieniane według zużycia ze względu na aspekty ekonomiczne i ekologiczne.

Zadanie dofinansowano z dotacji celowej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dołącz do dyskusji: Muzeum Narodowe w Krakowie z nową identyfikacją wizualną

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
NIckelodeon
O matko.... To wygląda jak zapora przeciwczołgowa, tylko pomalowana, żeby lepiej widać było.
odpowiedź
User
Snoop
Niezłe, ciekawe i z pomysłem. Niezłe
odpowiedź
User
Ona
Mozna wiedziec ile to kosztowało małopolskiego podatnika?
odpowiedź