MTV najlepszą marką
100 najdroższych marek na świecie
Do czołówki należy także Microsoft (65,17 mld USD), IBM (51,77 mld USD), GE (42,34 mld dol.), Intel (31,11 mld dol.)
Firma konsultingowa Interbrand i tygodnik Business Week opublikował kolejny rating 100 najdroższych marek świta. W pierwszej dziesiątce znalazły się tylko dwie marki nieamerykańskie. Na 6 pozycji uplasowała się Nokia, a na 10-tej Mercedes. Na liście po raz czwarty znalazła się MTV.
Metodyka zestawienia listy rankingowej uwzględnia różne aspekty działalności firm, do których należą określone marki. Kryteria brane pod uwagę to: wartość marki powyżej 1 mld dolarów, globalny zasięg tj. za granią kraju pochodzenia powinna sprzedawać co najmniej jedną trzecią produkcji oraz jawność finansową i marketingową informacji o swoich produktach. Kryteriów tych nie spełniły m.in. firmy VISA, czy Mars, które nie zostały uwzględnione w ratingu.
Chociaż nadal większość najwyżej notowanych marek jest własnością amerykańskich koncernów, to coraz lepiej są notowane marki europejskie i azjatyckie. Coraz wyższą pozycję zdobywają Samsung, SAP, L'Oreal i Toyota.
Do marek, które spadły w notowaniach w ostatnim roku należy Kodak, który stracił 19 proc. wartości, Ericcson - minus 12 proc. oraz Reuters - minus 28 proc. Ostatnie skandale finansowe odbiły się ponadto na wartości takich marek jak JP Morgan, Merill Lynch i Morgan Stanley.
Eksperci firmy Interband podkreślają, że wartość marki w dużym stopniu zależy od tego jaką politykę prowadzą koncerny poza granicami tradycyjnych rynków zbytu, szczególnie w rejonach szybko rozwijających się rynków Azji, a głównie w Indiach i w Chinach.
Dobrym przykładem utrzymywania popularności marki jest Coca-Cola, Pepsi czy McDonald''s, które w dużej mierze uwzględniają narodową specyfikę, a jednocześnie zachowują rozpoznawalność swojej marki.
Przykładem spadku popularności marki jest dziedzina produkcji samochodów. Amerykańskie firmy przez długie lata przodowały także w tej sferze. Obecnie coraz popularniejsze stają się marki aut azjatyckich i europejskich. Samochody te przy dobrej jakości są tańsze niż auta z USA. I tak wzrosły notowania Toyoty i Hondy, spadły Forda, a General Motors and Chrysler nawet nie znalazły się w tym ratingu.
Na ocenę marki mają także wpływ inne czynniki, czasami poza ekonomiczne. Np. zakaz palenia papierosów w miejscach publicznych wprowadzonych przez wiele krajów spowodował spadek popularności marek papierosów. W tym ratingu utrzymał się jedynie koncern Marlboro.
Viacom
Dołącz do dyskusji: MTV najlepszą marką