Małe sklepy wciąż przyciągają. Co drugi Polak uważa, że jest ich za mało
Małe, lokalne sklepiki nieustannie przyciągają do siebie konsumentów m.in. jakością produktów, bliską lokalizacją oraz wpływem na lokalną społeczność - wynika z raportu MAM.
46% Polaków twierdzi, że w ich miejscu zamieszkania jest za mało lokalnych sklepów, a 74% uważa, że mali detaliści odgrywają bardzo ważną rolę w lokalnej społeczności.
Lokalne sklepy odgrywają znaczącą rolę zwłaszcza w mniejszych miejscowościach i wsiach, bo to właśnie mały handel zapewnia tam nie tylko dostęp do niezbędnych produktów, ale również większość miejsc pracy w branży detalicznej. Zatrudnienie w tej kategorii sklepów znajduje ponad połowa (60%) osób pracujących w branży ogólnospożywczej.
Polscy konsumenci są przywiązani do osiedlowych i lokalnych sklepików. Świadczą o tym choćby ich preferencje zakupowe. Mieszkańcy Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polski, kupują w małych placówkach dwa razy częściej niż np. Niemcy, Francuzi, czy mieszkańcy innych krajów Europy Zachodniej (CBRE "How we shop – inside the minds of Europe's Consumers. EMEA research and consulting").
Ogromna rzesza Polaków ma swoje ulubione lokalne sklepy, w których dokonuje codziennych zakupów. Dla 65% z nas jest to lokalna piekarnia, dla 52% - sklep spożywczy, dla 31% - sklep z kawą i herbatą, dla 30% - drogeria lub perfumeria, a dla 28% - butik z ubraniami.
Polacy dostrzegają także ogromne znaczenie istnienia małych detalistów z powodów czysto społecznych. Dla 74% z nas sklepy takie są ważnym elementem lokalnej społeczności. Ponadto 59% badanych zwróciło uwagę na fakt, że podatki odprowadzane z takich placówek mają istotne znaczenie dla budżetu poszczególnych gmin. Mali detaliści zaspokajają także potrzebę społeczną istotną zwłaszcza dla osób starszych, dla których lokalizacja sklepu blisko domu jest wręcz niezbędna. Zakupy u lokalnego małego detalisty są dla seniorów ważne także ze względu na więź, jaką nawiązują ze sprzedawcą. Możliwość porozmawiania z detalistą i świadomość, że nie jest się kolejnym anonimowym klientem, sprawia, że osoby starsze, często samotne, czują się istotnym ogniwem lokalnej społeczności.
Kolejną ważną kwestią jest jakość oferowanych produktów. Polacy wyraźnie dostrzegają w tej kwestii przewagę małych detalistów nad sklepami wielkopowierzchniowymi, zwłaszcza w przypadku produktów świeżych. To istotne tym bardziej, że dla 82% z nas jakość jest równie ważna jak cena kupowanych artykułów.
Raport "Różnorodność rynkowa w czasach nowego konsumenta" powstał na podstawie wyników badań ilościowych i jakościowych przeprowadzonych na zlecenie platformy do obniżania i opłacania rachunków MAM, w tym badania ilościowego CAWI przeprowadzonego przez ośrodek badawczy MASMI w lutym 2018 r. na reprezentatywnej grupie 1003 dorosłych Polaków, badania jakościowego FGI zrealizowanego przez ośrodek badawczy MASMI w lutym 2018 r. w 6 zogniskowanych wywiadach fokusowych, przeprowadzonych w Warszawie i Toruniu, badania ilościowego CAWI przeprowadzonego przez ośrodek badawczy SW Research w marcu 2018 r. na reprezentatywnej grupie 1002 dorosłych Polaków oraz badania jakościowego IDI zrealizowanego z przedstawicielami środowiska akademickiego: wywiady indywidualne z prof. dr. hab. Andrzejem Cieślikiem (Katedra Makroekonomii i Teorii Handlu Zagranicznego na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego) oraz prof. dr. hab. Markiem Bednarskim (Katedra Ekonomii Politycznej na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego).
Dołącz do dyskusji: Małe sklepy wciąż przyciągają. Co drugi Polak uważa, że jest ich za mało