x-kom wchłonął konkurenta. Pozostawi jego szyld
Sieć sklepów elektronicznych x-kom sfinalizowała przejęcie 51 proc. udziałów Neonetu, od ponad roku przechodzącego restrukturyzację. Wprowadzi swoich menedżerów do zarządu kupionej spółki, a jej sklepy będą działały pod dotychczasową marką.
Umowę, na mocy której x-kom miał przejąć 100 proc. udziałów Neonetu, zawarto w pierwszej połowie października 2024 roku. Miesiąc później zgodę na transakcję wyraził prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W poniedziałek x-kom poinformował, że sfinalizował kupno 51 proc. udziałów Neonetu. – Warunki umowy inwestycyjnej zostały spełnione, w tym uzyskanie niezbędnych zgód antymonopolowych oraz zatwierdzenie układu z wierzycielami Neonetu – opisano.
Nowy większościowy udziałowiec wprowadzi swoich menedżerów do władz Netonetu. Zapowiedziano, że „członkowie zarządu x-komu mogą teraz zasiadać w zarządzie Neonetu, mając decydujący wpływ na kierunek jego rozwoju”, natomiast „wybrani menedżerowie będą mogli jednocześnie zarządzać połączonymi zespołami obu spółek, co ułatwi wymianę wiedzy i dostosowanie oferty do oczekiwań klientów”.
Neonet pod skrzydłami x-komu
x-kom podkreśla, że zajmie się „dalszą restrukturyzacją oraz odbudową marki Neonet, jednocześnie gwarantując klientom jeszcze lepszą ofertę”. W ramach wspólnej grupy kapitałowej chce osiągać synegrie m.in. w zakresie polityki zakupowej, obsługi zamówień oraz obszarach front i back office.
– Te działania mają na celu poprawę warunków handlowych i zwiększenie konkurencyjności obu marek. Dzięki temu będziemy mogli efektywniej zarządzać ofertą i sprzedażą, a także obniżyć koszty operacyjne – zapewnia x-kom. Chce, żeby z jego wsparciem NeoNet rozbudował swoją ofertę IT i GSM – zarówno w sklepach stacjonarnych, jak też internecie.
Neonet ma do spłaty ponad 650 mln zł
Dlaczego Neonet zdecydował się na restrukturyzację? W sprawozdaniu, datowanym na drugą połowę sierpnia, firma podała konkrety finansowe: jej spis wierzytelności (czyli zobowiązań na dzień rozpoczęcia postępowanie sanacyjnego) liczył ponad 1,3 tys. pozycji na łączną kwotę 652,42 mln zł.
- O rzetelności w przygotowaniu spisu świadczy fakt, że zaledwie ok. 10 wierzycieli złożyło sprzeciwy do spisu, zaś kwota kwestionowanych wierzytelności jest na tyle niewielka, że nie jest przeszkodą do przejścia do kolejnego etapu postępowania jakim jest etap głosowania nad układem - zaznaczono w raporcie.
Firma podkreśliła, że była wówczas w końcowej fazie negocjowania z największymi wierzycielami finansowymi term-sheetu określającego „w sposób kierunkowy zasady współdziałania, także jeśli chodzi o kwestie związane z utrzymaniem zabezpieczeń ich wierzytelności oraz kształtem propozycji układowych, które zostaną zaadresowane w toku postępowania sanacyjnego”.
Już latem ub.r., gdy negocjowano umowę dotyczącą przejęcia, x-kom wspierał już Neonet. W sprawdzaniu tej drugiej spółki opisano, że zewnętrzy inwestor udziela jej „finansowania w postaci rozwijanej sprzedaży w modelu komisowym(z docelowym jej przekształceniem w inny model, który jest obecnie przedmiotem uzgodnień)”.
W krótkim terminie Neonet dzięki restrukturyzacji chce odbudować płynność finansową, tak żeby ze wsparciem nowego inwestora bez problemu prowadzić działalność operacyjną. Kolejnym celem jest - jak wskazano w sprawozdaniu firmy z minionego roku obrotowego, „długoterminowe odbudowanie wiarygodności u parterów handlowych, a tym samym powrót do rozmów na temat warunków finansowania w postaci zwłaszcza kredytu kupieckiego bądź tzw. towaru na ekspozycję”.
Na początek obcięto budżet reklamowy
W zeszłym roku obrotowym, od kwietnia 2023 do marca 2024 roku, Neonetowi udało się ograniczyć wydatki operacyjne dużo słabiej od spadku przychodów. Koszty zmalały o 31,6 proc. do 1,88 mld zł, do czego najmocniej przyczynił się spadek wartości sprzedanych towarów i materiałów z 2,2 do 1,38 mld zł.
Natomiast do marca w ujęciu 12 miesięcy dużych cięć nie było jeszcze widać w większości innych kategorii kosztów. Wydatki na usługi obce poszły w górę z 333,36 do 334,58 mln zł, a na wynagrodzenia - z 52,69 do 59,94 mln zł. Średnioroczne zatrudnienie w firmie zmalało z 511 do 417 pracowników.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Neonet nieznacznie ograniczył koszty amortyzacji (z 17,79 do 16,27 mln zł) oraz zużycia materiałów i energii (z 27,34 do 24,21 mln zł). Mocno w dół poszły już natomiast wydatki na reklamę i reprezentację (stanowią one zdecydowaną większość pozostałych kosztów rodzajowych) - z 92,11 do 48,7 mln zł.
Z kolei pozostałe koszty operacyjne podskoczyły z 15,7 do 46,01 mln zł (chociaż wydatki związane z niedoborami w składnikach majątku obrotowego zmalały z 8,43 do 5,77 mln zł), a wydatki finansowe (głównie na odsetki) zmniejszyły się z 24,95 do 19,88 mln zł.
Tak znacząca różnica w tempie spadku przychodów i kosztów pociągnęła w dół rentowność NeoNetu. Wynik sprzedażowy brutto spadł z 13,05 mln zł zysku do 359,05 mln zł straty, wynik operacyjny - z 11,67 mln zł zysku do 383,67 mln zł straty, zaś strata netto pogłębiła się z 5,18 do 376,25 mln zł.
To w całości zjadło kapitały własne spółki: na koniec marca ub.r. wynosiły one 205,38 mln zł, a rok później były na dużym minusie: -170,87 mln zł.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to okres od kwietnia 2023 do marca 2024 roku, a poprzedni - od kwietnia 2022 do marca 2023 roku
x-kom już nie rośnie sprzedażowo
Przychody x-komu w 2023 roku wyniosły 2,88 mld zł, co wobec 2,91 mld zł rok wcześniej oznacza spadek o 1 proc. Wpływy firmy ze sprzedaży towarów zmalały rok do roku z 2,786 do 2,764 mld zł zaś te z usług (głównie towarzyszących sprzedawanym urządzeniom) - ze 120,95 do 113,49 mln zł.
To pierwszy od lat spadek przychodów x-komu. W 2022 roku spółka wypracowała jeszcze niewielki wzrost (o 2,5 proc. do 2,91 mld zł), a wcześniej przez pięć lat podwoiła swoją sprzedaż: w 2016 roku wyniosła ona 1,3 mld zł, rok później 1,43 mld zł, w 2018 roku już 1,61 mld zł, a w 2019 roku 1,83 mld zł. Dynamika przyspieszyła w okresie epidemii: w 2020 roku przychody sięgnęły już 2,47 mld zł, a rok później - 2,83 mld zł.
Firma prawie całość przychodów osiąga w kraju. Te ze sprzedaży zagranicznej zmalały w ub.r. ze 150,75 do 89,27 mln zł. x-kom to sieć ok. 30 sklepów stacjonarnych i platforma e-commerce ze sprzętem elektronicznym.
W sprawozdaniu wyliczyła, że w ub.r. prace rozwojowe prowadziła głównie w obszarze cyfrowym. Przygotowała m.in. nowe odsłony swojej aplikacji mobilnej i serwisu www, wirtualnego doradcę klienta oraz inteligentny systemu zarządzania produktami w oparciu o sztuczną inteligencję.
Z kolei pozostałe przychody operacyjne poszły w górę z 42,13 do 49,76 mln zł (głównie dzięki wzrostowi z 15,64 do 34,51 mln zł premii pieniężnych i innych), a wpływy finansowe - z 9,48 do 21,71 mln zł (przychody z odsetek zwiększyły się z 6,04 do 10,1 mln zł, do tego doszło w ub.r. 11,51 mln zł z aktualizacji aktywów finansowych).
Na poziomie operacyjnym zyskowność x-komu nieco zmalała - z 46,34 do 43,74 mln zł. Natomiast dzięki korzystnemu bilansowi wpływów i kosztów finansowych i spadkowi kwoty zapłaconego podatku dochodowego (z 4,73 do 2,23 mln zł) zysk netto podskoczył z 28,02 do 59,54 mln zł.
Mała dywidenda, duży kapitał
Kontrolę właścicielską nad firmą sprawuje jej prezes Michał Świerczewski, który ma 96 proc. udziałów. 1 proc. należy do Elżbiety Świerczewskiej, a 3 proc. to walory umorzone.
Z zeszłorocznego zysku zdecydowaną większość - 58,3 mln zł - przeznaczono na kapitał zapasowy, zaś 1,24 mln zł trafiło do udziałowców jako dywidenda. W efekcie kapitały własne zwiększyły się z 300,02 do 359,57 mln zł. Spółka na koniec ub.r. miała 320,95 mln zł krótkoterminowych aktywów finansowych, z czego 201,5 mln zł na rachunkach bankowych.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2023, a poprzedni - 2022
Dołącz do dyskusji: x-kom wchłonął konkurenta. Pozostawi jego szyld