Kolporter przy 1,65 mld zł wpływów miał 56 mln zł zysku. Przychody i koszty w dół po sprzedaży terminali neoTU
W ub.r. firma Kolporeter zajmująca się m.in. dystrybucją prasy zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 24,9 proc. do 1,65 mld zł oraz 55,89 mln zł zysku netto (wobec 63,99 mln zł rok wcześniej). Jednocześnie koszty operacyjne spółki zmalały z 2,17 do 1,64 mld zł.
Duże spadki wpływów sprzedażowych i kosztów operacyjnych Kolportera wynikają z faktu, że w pierwszej połowie ub.r. firma sprzedała swój departament usług elektronicznych spółce Polskie ePłatności. Dział ten obejmował ok. 30 tys. terminali pod marką neoTU oferujących m.in. płatności rachunków, zakup doładowań elektronicznych (m.in. typu PaySafe Card), gier oraz biletów elektronicznych.
W ub.r. wpływy Kolportera ze sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa wyniosły 57,09 mln zł (rok wcześniej spółka w ogóle ich nie miała) i stanowiły zdecydowaną większość pozostałych przychodów operacyjnych firmy, które wzrosły z 8,91 mln zł w 2016 roku do 63,77 mln zł w ub.r.
W dół wpływy i koszty, 666 pracowników
Przychody sprzedażowe netto Kolportera zmalały z 2,2 mld zł w 2016 roku do 1,65 mld zł w ub.r., czyli o 24,9 proc. Jednocześnie nastąpił spadek kosztów operacyjnych - o 24,5 proc., z 2,17 do 1,64 mld zł.
Wartość sprzedanych towarów i materiałów zmniejszyła się w skali roku z 1,86 do 1,35 mld zł, a nakłady na usługi obce - z 205,48 do 188,78 mln zł. Kolporter nieco mniej niż rok wcześniej wydał na wynagrodzenia - ich koszty spadły z 48,97 do 46,67 mln zł. W firmie na koniec ub.r. pracowało 666 osób, wobec 805 na koniec 2016 roku.
Nakłady na amortyzację zmalały z 28,47 do 25,5 mln zł. W ub.r. firma na niefinansowe aktywa trwałe wydała 10,54 mln zł, a w br. planuje na to przeznaczyć 10 mln zł.
Zysk spółki spadł z 21,85 mln zł w 2016 roku do 6,55 mln zł w ub.r., natomiast zysk z działalności operacyjnej wzrósł z 20,18 do 56,08 mln zł.
Kolporter ma ponad połowę udziału w rynku dystrybucji prasy
Do Kolportera należy ponad 900 salonów prasowych Top Press i Top Presso, w których oprócz prasy i książek można kupić wiele innych produktów (od leków i kosmetyków do słodyczy). Ponadto firma dostarcza prasę do ponad 20 tys. punktów i kilku tys. prenumeratorów, mając ponad 50 proc. udziału w rynku dystrybucji prasy.
Właścicielem Kolportera jest Krzysztof Klicki. Z końcem 2016 roku po ponad 25 latach zarządzania spółką zrezygnował ze stanowiska prezesa, które objął Grzegorz Fibakiewicz. Klicki regularnie jest umieszczany na listach 100 najbogatszych Polaków, w tegorocznym zestawieniu „Forbesa” zajął 52. miejsce z majątkiem wycenionym na 820 mln zł.
Z zeszłorocznego zysku zdecydowaną większość - 55,05 mln zł - zdecydowano się wypłacić w formie dywidendy udziałowcom firmy. Pozostałe 836,8 tys. zł przeznaczono na kapitał rezerwowy.
Dołącz do dyskusji: Kolporter przy 1,65 mld zł wpływów miał 56 mln zł zysku. Przychody i koszty w dół po sprzedaży terminali neoTU