2005: TVP 1 liderem, TVP 2 zyskała najwięcej - 5,1 mld zł z reklam
W 2005 roku oglądaliśmy telewizję dłużej o 5 minut niż rok wcześniej. Top 15 stacji 2005 roku.
Według danych AGB Nielsen Media Research statystyczny Polak spędził przed telewizorem 4 godziny i 1 minutę, natomiast w 2004 roku 3 godziny i 56 minut.
Wydarzeniami 2005 roku były: śmierć Jana Pawła II oraz wybory parlamentarne i prezydenckie.
W związku ze śmiercią Jana Pawła II większość stacji telewizyjnych zaprzestała emisji reklam, ponadto dostosowała swoje ramówki do powagi sytuacji. Transmisję uroczystości pogrzebowych Jana Pawła II oglądało na Jedynce 12,1 mln widzów (udział stacji w tym czasie wyniósł 70% widowni), w TVP 2 – 3,8 mln, TVN – 3,1, Polsat – 2,4 mln widzów. W sumie w trakcie transmisji pogrzebowej – 8 kwietnia spośród wszystkich widzów siedzących przed telewizorami prawie 90% widowni telewizyjnej oglądało uroczystości pogrzebowe w telewizji.
Wśród najchętniej oglądanych programów na pierwszym miejscu w 2005 roku znalazł się, tradycyjnie od lat, serial „M jak miłość” emitowany 1 marca 2005 r. z widownią 12,6 mln widzów.
Pod względem udziałów widowni w rynku telewizyjnym na pierwszym miejscu znalazła się stacja TVP 1 – 24,6% (spadek o 0,3 punktu procentowego w porównaniu do 2004 roku), na drugim miejscu TVP 2 – 21,7% (wzrost o 1,2 punktu procentowego), na trzecim Polsat – 16,7% (wzrost o 0,5). Czwarte miejsce zajęła stacja TVN – 15% (wzrost o 0,3).
2005 | 2004 | ||
Channel | SHR % | Channel | SHR % |
TVP1 | 24,61% | TVP1 | 24,89% |
TVP2 | 21,74% | TVP2 | 20,52% |
Polsat | 16,74% | Polsat | 16,22% |
TVN | 15,02% | TVN | 14,71% |
TVP3 | 4,93% | TVP3 | 5,07% |
TV4 | 2,24% | TV4 | 2,76% |
TVN7 | 1,59% | TVN7 | 2,03% |
TVN24 | 1,22% | TVPolonia | 1,36% |
TVPolonia | 0,95% | CN/TCM | 0,95% |
CN/TCM | 0,82% | TVN24 | 0,89% |
Eurosport | 0,62% | Jetix/FoxKids | 0,72% |
Jetix/FoxKids | 0,58% | Eurosport | 0,64% |
Discovery | 0,46% | Tele5 | 0,48% |
TN/TVPULS | 0,41% | TN/TVPULS | 0,47% |
Polsat2_info | 0,40% | Discovery | 0,46% |
W grupie 16-49, docelowej dla stacji komercyjnych, najwięcej zyskała telewizyjna "Dwójka" i Polsat.
Age (16 - 49) |
Age (16 - 49) | ||
2005 | 2004 | ||
Channel | SHR % | Channel | SHR % |
TVP1 | 21,90% | TVP1 | 21,89% |
TVP2 | 20,09% | Polsat | 18,86% |
Polsat | 19,36% | TVP2 | 18,71% |
TVN | 16,61% | TVN | 16,24% |
TVPReg/TVP3 | 3,81% | TVPReg/TVP3 | 4,15% |
TV4 | 2,65% | TV4 | 3,36% |
TVN7 | 1,81% | TVN7 | 2,36% |
TVN24 | 1,08% | TVPolonia | 1,29% |
TVPolonia | 0,86% | TVN24 | 0,82% |
CN/TCM | 0,65% | CN/TCM | 0,72% |
Eurosport | 0,62% | VIVA | 0,66% |
VIVA | 0,54% | Eurosport | 0,58% |
Discovery | 0,50% | Tele5 | 0,51% |
Polsat2_info | 0,44% | Discovery | 0,50% |
Jetix/FoxKids | 0,41% | Jetix/FoxKids | 0,45% |
Age(16 - 49) AND City | Age(16 - 49) AND City | ||
2005 | 2004 | ||
Channel | SHR % | Channel | SHR % |
TVP1 | 19,52% | TVP1 | 19,50% |
TVN | 18,73% | TVN | 17,57% |
TVP2 | 17,72% | TVP2 | 16,43% |
Polsat | 16,64% | Polsat | 15,97% |
TVPReg/TVP3 | 3,64% | TVPReg/TVP3 | 4,02% |
TV4 | 2,86% | TVN7 | 3,36% |
TVN7 | 2,49% | TV4 | 3,34% |
TVN24 | 1,52% | TVPolonia | 1,64% |
TVPolonia | 1,15% | TVN24 | 1,17% |
Eurosport | 0,86% | CN/TCM | 0,99% |
CN/TCM | 0,84% | VIVA | 0,84% |
VIVA | 0,75% | Eurosport | 0,84% |
Discovery | 0,68% | Tele5 | 0,74% |
Polsat2_info | 0,63% | Discovery | 0,71% |
Jetix/FoxKids | 0,59% | Jetix/FoxKids | 0,67% |
Według danych AGB Nielsen Media Research w 2005 r. wpływy z reklam i plansz sponsorskich głównych stacji wyniosły 5,1 mld zł według cenników reklamowych, czyli o 0,7 mld zł mniej niż w 2004 roku. Prawdopodobnie jest to związane z urealnieniem cen cennikowych. Największe wpływy biorąc pod uwagę wszystkie stacje monitorowane, odnotował sektor „żywność” – 1,9 mld zł. Jest to jednak o 216 mln zł mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Na drugim miejscu znalazły się „środki osobistej pielęgnacji ciała” – 859 mln zł (wzrost wydatków o 56 mln zł), na trzecim „telekomunikacja” – 679 mln zł (spadek wydatków o 21 mln zł). Warto również wspomnieć, że na same kampanie wyborcze wydano w tym roku 39 mln zł. Wśród największych reklamodawców na pierwszym miejscu znajduje się Unilever 282 mln, na drugim miejscu jest firma Procter & Gamble 281 mln, na trzecim miejscu Nestle - 191 mln zł.
Wśród stacji telewizyjnych w porównaniu z 2004 rokiem - sukces odnotowały telewizje komercyjne. Największe wpływy osiągnął Polsat 1,7 mld zł (w zeszłym roku pierwsze miejsce zajęła stacja TVP 1, która zarobiła 1,9 mld zł). Na drugim miejscu znalazł się TVN z wpływami 1,4 mld zł (w ubiegłym roku drugie miejsce zajął Polsat z wpływami 1,5 mld zł). Trzecie i czwarte miejsce zajęły stacje telewizji publicznej: TVP 1 z wpływami 1,2 mld zł, TVP 2 – 0,8 mld zł (w ubiegłym roku trzecie miejsce zajęła stacja TVN z wpływami 1,4 mld zł, natomiast czwarte TVP 2 – 1 mld zł).
Dane opracowała firma AGB Nielsen Media Research.
Dołącz do dyskusji: 2005: TVP 1 liderem, TVP 2 zyskała najwięcej - 5,1 mld zł z reklam