Zwyczaje finansowe Polek w okresie kryzysu
Z badania "Zwyczaje finansowe Polek w okresie kryzysu" wynika, żeprawie połowa kobiet (46%) ocenia swoją sytuację finansową jakogorszą w porównaniu do zeszłego roku. W tej sytuacji Polkirezygnują z większych zakupów (68% respondentek) oraz ograniczająbieżące wydatki (66% respondentek).
Badania wskazują, że prawie w co drugim gospodarstwiedomowym sytuacja materialna w ciągu ostatniego rokupogorszyła się (twierdzi tak 46% badanych), a jedynie 7%ankietowanych Polek określa swoją sytuację finansową jako lepsząniż rok temu. Najczęstszymi sposobami na przeciwdziałaniepogarszającej się sytuacji finansowej jest rezygnacja z większychzakupów (robi tak 68% respondentek) oraz ograniczanie bieżącychwydatków (wskazało na to 66% respondentek).
Oszczędności, którymi dysponują polskie gospodarstwa domowe zreguły nie stanowią zabezpieczenia na wypadek utraty źródłabieżących dochodów. Badanie pokazuje, że dwie trzecie gospodarstwdomowych nie posiada żadnych oszczędności. Rezerwę finansową majedynie 28% gospodarstw domowych. Co dziesiąta rodzina jest wstanie utrzymać się z niej w okresie do dwóch miesięcy, 7% badanychmoże utrzymać się z oszczędności przez trzy do pięciu miesięcy, ajedynie 6% pół roku bądź dłużej, 5% respondentek posiada rezerwęfinansową, ale nie jest w stanie określić jaką.
Polki mają duży wpływ na decyzje dotyczące bieżącychwydatków. W co drugiej rodzinie to kobiety decydują o tym,na co przeznaczać pieniądze, a w blisko 40% zbadanych gospodarstwwspółdecydują. Wynika to z faktu, że najczęściej to one sąodpowiedzialne za codzienne zakupy, ale również z tego, że ichdochody w domowym budżecie mają istotne znaczenie.
Ciągle nie mamy nawyku planowania wydatków. Tylko w 28% badanychgospodarstw większość wydatków planowana jest z wyprzedzeniem, w22% gospodarstw w ogóle nie planuje się wydatków, a w 51% planujesię tylko większe, pojedyncze wydatki.
Aż 80% Polek zadeklarowało, że zna stałe,miesięczne wydatki swojego gospodarstwa domowego.
Metodologia badania
Badanie GfK Polonia "Zwyczaje finansowe Polek w okresie kryzysu""zostało przeprowadzone - na zlecenie firmy Provident - w maju 2009roku metodą omnibusową na celowej próbie składającej się z 364kobiet powyżej 18 roku życia, żyjących w gospodarstwach domowych,których miesięczny dochód nie przekracza 3500 złotych.
Dołącz do dyskusji: Zwyczaje finansowe Polek w okresie kryzysu