SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polacy najczęściej subskrybują serwisy streamingowe. Ile to kosztuje?

62 proc. Polaków korzysta przynajmniej z jednej subskrypcji – wynika z raportu Santander Consumer Bank. Najwięcej, bo 38 proc. badanych wydaje na nie między 51 a 100 zł. Aż siedmiu na dziesięciu ankietowanych wydaje miesięcznie do 100 zł za subskrypcje. 
 

Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe

Dane Santander Consumer Banku wskazują, że 23 proc. Polaków korzysta z wielu usług subskrypcyjnych. 38 proc. deklaruje, że posiada jeden lub dwa pakiety. Z kolei wśród osób, które nie korzystają z takich rozwiązań – 8 proc. rozważa wykupienie ich w przyszłość, a 24 proc. uważa je za niepotrzebne. Jedynie 6 proc. przyznaje, że posiadało kiedyś subskrypcje, ale z nich zrezygnowało.

– Subskrypcje gwarantują szereg korzyści oraz unikalne doświadczenia, przez co dla wielu Polaków wygrywają z tradycyjnymi zakupami. Jednym z kluczowych atutów jest elastyczność oraz stała, określona kwota, za którą mamy dostęp do wybranych usług lub produktów – mówi Patryk Perliński, dyrektor departamentu sprzedaży i relacji z klientami biznesowymi z Santander Consumer Banku. – Subskrypcje odpowiadają na potrzeby współczesnych konsumentów i oferują im nie tylko wygodę, ale również większą kontrolę nad wydatkami – dodaje.

Zobacz: Trudny rynek subskrypcji mediów w Polsce. „Zbyt dużo darmowego contentu”

Jakie subskrypcje wybierają Polacy?

Najpopularniejsze są usługi streamingowe takie jak Netflix, Spotify czy Max, z których korzysta aż 86 proc. respondentów posiadających aktywne subskrypcje. Druga najchętniej wykupowana subskrypcja to usługi dostawy produktów (59 proc.) jak Allegro Smart.

Znacznie niższy odsetek wskazuje na aplikacje do zamawiania jedzenia (18 proc.), takie jak Uber Eats czy Wolt czy pakiety oprogramowania jak Microsoft Office 365 (17 proc.). Występujące w dużych miastach usługi przejazdu (Bolt, Uber) są używane przez 11 proc. ankietowanych. 

Usługi dostawy produktów najczęściej (74 proc.) wybierają seniorzy. Z kolei z aplikacji do zamawiania jedzenia chętniej korzystają osoby w wieku 40-49 lat – 21 proc. badanych z tej grupy wiekowej. W przypadku usług przejazdów najchętniej wybierają je trzydziestolatkowie – 15 proc. z nich.

Zobacz: Skąd w Polsce problem z subskrypcjami mediów? „Wydawcy za mało wiedzą o potrzebach czytelników”

Co Polacy lubią w subskrypcjach

Raport Santandr Consumer Banku pokazuje, że niemal 40 proc. ankietowanych za kluczową korzyść subskrypcji uznaje stałą, przewidywalną opłatę.

36 proc. docenia zniżki i promocje, a 35 proc. wskazuje na lepszą cenę za subskrypcje. Wśród korzyści znalazł się jeszcze brak długoterminowego zobowiązania i możliwość rezygnacji w dowolnym momencie (34 proc.), automatyczny pobór opłaty (23 proc.), brak konieczności podejmowania ciągłych decyzji zakupowych (22 proc.), a także automatyczny dostęp do nowych treści (22 proc.).

Dla 17 proc. ankietowanych subskrypcje są lepszym wyborem również ze względu na brak konieczności pamiętania o regularnym nabywaniu produktów oraz obaw o ich niedostępność.

Seniorzy (67 proc.) najbardziej cenią stałe i przewidywalne opłaty. Pięćdziesięciolatkowie natomiast zwracają uwagę na oszczędności wynikające z niższych kosztów w porównaniu do zakupów jednorazowych (43 proc.). Z kolei 41 proc. czterdziestolatków docenia rabaty i promocje dostępne w modelu subskrypcyjnym.

W grupie trzydziestolatków największym atutem jest brak długoterminowych zobowiązań oraz możliwość rezygnacji w dowolnym momencie – taką opinię wyraża 45 proc. respondentów. Dla najmłodszych użytkowników, w wieku 18-29 lat, istotną zaletą pozostaje przewidywalność kosztów, co podkreśla 37 proc. badanych.

– Modele subskrypcyjne zmieniają relacje między firmami a konsumentami oraz tworzą między nimi bardziej trwałe więzi. Subskrypcje odpowiadają na współczesne wyzwania rynku, ponieważ gwarantują wygodę, personalizację, a także możliwość komfortowego zarządzania swoimi finansami i planowania budżetu – podsumowuje Patryk Perliński z Santander Consumer Banku.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 10-14 listopada 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków robiących zakupy online. Próba n = 1000.
 

Dołącz do dyskusji: Polacy najczęściej subskrybują serwisy streamingowe. Ile to kosztuje?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl