Duże zwolnienia w Wirtualnej Polsce. "Brak realizacji budżetu"
Spółka Wirtualna Polska Media, odpowiadająca za redakcje i biuro reklamowe holdingu Wirtualna Polska, zapowiedziała zwolnienie do 120 osób, czyli 10 proc. swojej obecnej załogi.
W mailu do pracowników Wirtualna Polska Media podkreślono, że decyzja o przeprowadzeniu zwolnień grupowych „była trudna, ale jest niezbędna do zapewnienia długoterminowej stabilności i konkurencyjności naszej firmy”.
Wirtualna Polska Media to jedna z największych spółek zależnych Wirtualnej Polski Holding. W jej strukturze są serwisy z treściami dziennikarskimi (na czele z WP.pl, o2.pl, Money.pl czy Pudelek.pl) oraz biuro sprzedaży reklam. W firmie nie ma związku zawodowego, warunki zwolnień będą negocjowane z przedstawicielami rady pracowniczej.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Zapowiadając zwolnienia, władze spółki podkreśliły, że cięcia wynikają z „przeglądu efektywności biznesowej oraz struktury organizacyjnej”. - Wiemy, że musimy skoncentrować się na projektach o największym potencjale wzrostu, zarówno wydawniczych, jak i reklamowych oraz technologicznych. Tam chcemy zwiększać inwestycje i zatrudnienie. W warunkach braku realizacji budżetu, podjęliśmy decyzję o redukcji zatrudnienia w części obszarów i powrocie do biur menedżerów - opisano.
Dziennikarka Żaneta Gotowalska we wtorek południu poinformowała, że zakończono z nią współpracę. - Pewnie słyszeliście o zwolnieniach grupowych w WP. Jestem jedną z osób, które zostały nimi objęte. Dziękuję za współpracę z redakcją. A teraz czas na odpoczynek połączony z szukaniem nowych wyzwań. Do zobaczenia na szlaku medialnym lub poza nim! - stwierdziła.
Zarząd Wirtualnej Polski zapowiedział oszczędności
W pierwszym kwartale br. przychody Wirtualnej Polski Holding w segmencie reklamowo-subskrypcyjnym wyniosły 166,37 mln zł, o 2 proc. więcej niż przed rokiem, z czego te gotówkowe wzrosły o 1,9 proc. do 161,33 mln zł. Natomiast skorygowany zysk EBITDA zmalał z 59,88 do 54,51 mln zł.
- Spadek marży wynika głównie ze wzrostu kosztów operacyjnych segmentu, zwłaszcza związanych z wynagrodzeniami. W części, spadek marży wynika również ze strategicznej zmiany miksu obszarów segmentu - sprzedaż produktów subskrypcyjnych oraz reklam na powierzchniach zewnętrznych (WPartner) charakteryzuje się niższą bazową rentownością w porównaniu do sprzedaży reklam - opisała firma w sprawozdaniu.
Zapowiedziała, że „w związku z tym, że poprawa przychodów reklamowych w 2024 r. postępuje wolniej od wcześniejszych oczekiwań, Zarząd podjął decyzję o dopasowaniu poziomu planowanych kosztów do niższego poziomu przychodów”.
W pierwszym kwartale br. Wirtualna Polska Holding na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze przeznaczyła 90,52 mln zł, wobec 87,28 mln zł rok wcześniej. Natomiast koszty usług obcych zwiększyły się ze 111,74 do 132,09 mln zł.
CZYTAJ TEŻ: Wirtualna Polska liczy na miliony od Google’a. „Globalne platformy powinny płacić”
Wirtualna Polska Holding w zeszłym kwartale wzroście przychodów o 12,7 proc. do 349,78 mln zł zwiększyła skorygowany zysk EBITDA z 76 do 84,3 mln zł i zysk netto - z 16,31 do 19,03 mln zł.
Z kolei sama spółka Wirtualna Polska Media w 2022 roku (w KRS nie ma jeszcze jej sprawozdania finansowego za ub.r.) zanotowała 121,05 mln zł kosztów pracowniczych, wobec 106,7 mln zł rok wcześniej i 83,23 mln zł w 2020 roku. W ostatnich latach Wirtualna Polska Media wchłonęła kilka mniejszych spółek mediowych, które wcześniej przejęła.
Zwolnienia u wydawców
Poprzednie znaczące zwolnienia Wirtualna Polska Holding przeprowadziła wiosną 2020 roku, zaraz po wybuchu epidemii. Pożegnała się wówczas z kilkudziesięcioma osobami ze swojej spółki Wakacje.pl, objęły też platformę Nocowanie.pl.
W ostatnich latach zwolnienia przeprowadzali przede wszystkim wydawcy mające też w portfolio prasę drukowaną. W lutym i marcu br. Agora pożegnała się ze 180 pracownikami: 150 z „Gazety Wyborczej” i 30 z Gazeta.pl. Zwolniono m.in. prawie cały dział korekty, większość osób z platformy BIQdata.pl oraz ok. 20 pracownikami warszawskiej drukarni.
Ringier Axel Springer Polska pod koniec 2022 roku rozstał się z ok. 120 pracownikami, ponadto zamknął drukowaną wersję „Auto Świata” i zmniejszył częstotliwość ukazywania się „Przeglądu Sportowego” do dwóch wydań tygodniowo. Natomiast Agora zwolniła wówczas ok. 80 pracowników, a jej spółka zależna Helios - 53.
Burda Media Polska z końcem 2022 roku zrezygnowała z wydawania ponad 20 magazynów drukowanych (takich jak m.in. "Claudia", "Dobre rady", "Moje Gotowanie", "Przyślij Przepis", "Burda Style", "Party"), rozstając się z 71 pracownikami i kilkunastoma współpracownikami. Natomiast Bauer zamknął pięć tytułów („Naj”, „Przepis na zdrowie”, „Bliżej Ciebie”, "Takie jest życie” i "Cuda i objawienia”), zwalniając dziewięć osób, zaś wiosną ub.r. rozstał się z kilkunastoma pracownikami swojej redakcji graficznej.
Dołącz do dyskusji: Duże zwolnienia w Wirtualnej Polsce. "Brak realizacji budżetu"
A tu zonk, zwolnienia, 10% załogi.