Sport pod lupą
Komisja Europejska zdecydowała się zbadać, czy przy sprzedaży praw medialnych do transmisji wydarzeń sportowych nie naruszane są zapisy prawne
Komisja Europejska zdecydowała się zbadać, czy przy sprzedaży praw medialnych do transmisji wydarzeń sportowych – szczególnie dostawcom internetowym i operatorom telefonii komórkowej trzeciej generacji – nie naruszane są zapisy prawne. To pierwsze szeroko zakrojone śledztwo prowadzone przez Komisję, które dotyczy obszaru nowych mediów.
Celem akcji jest jak najszersze udostępnienie praw do transmisji sportowych do zakupu przez wszystkich operatorów nowych mediów w krajach Unii Europejskiej. Prawa medialne do transmisji wydarzeń sportowych – a szczególnie do wydarzeń piłkarskich- są ogromną siłą napędową dla operatorów płatnych kanałów telewizyjnych, ale są także kluczowym zagadnieniem dla promocji rynku nowych mediów, w tym Internetu i usług UMTS. Chcąc bronić interesów przedsiębiorców, a także zapewnić swobodny wybór klientom, Komisja Europejska chce zagwarantować równe warunki dostępu do praw medialnych dla wszystkich zainteresowanych.
Jak wyjaśnił Mario Monti, komisarz Komisji Europejskiej – „Biorąc pod uwagę coraz liczniej uruchamiane sieci 3G oraz stopień obciążenia operatorów, związanego z usługami audiowizualnymi, zadaniem regulatora jest zapewnienie równego dostępu do praw medialnych, bez możliwości dyskryminacji kogokolwiek”.
Dotychczasowe doświadczenia Komisji wykazały, że niestety możliwe jest zawieranie umów blokujących swobodną rywalizację na rynku. Tego typu zachowania to m.in. odmowa dostarczania sygnału, łączenia praw telewizyjnych z prawami do transmisji w nowych mediach, faworyzowanie transmisji telewizyjnych, czy wykupywanie praw medialnych na wyłączność. Z niektórymi z tych zjawisk Komisja spotkała się przy okazji sprzedaży praw medialnych do transmisji z piłkarskiej Ligi Mistrzów oraz praw do transmisji z meczów angielskiej i niemieckiej pierwszej ligi.
Dotychczas, w przypadku odsprzedaży praw do transmitowania wydarzeń sportowych Komisja Europejska strzegła prawa do równej konkurencji. Ale obecnie pojawiła się potrzeba wyraźnego określenia zasad konkurencji i zapewnienia wsparcia zarówno dla posiadaczy praw medialnych, jak i tych, którzy chcę je odkupić.
Dołącz do dyskusji: Sport pod lupą