Serwisy wideo: dominuje YouTube, mocno w górę Cda i Vimeo, traci Wrzuta
Wśród portali z treściami wideo od użytkowników zdecydowanie najpopularniejszy w Polsce jest YouTube. W ostatnich dwóch latach bardzo duży wzrost osiągnął Cda.pl (publikujący też gry online i grafiki), sporo zyskały też Dailymotion i Vimeo, natomiast spadki zanotowały Wrzuta.pl, Smog.pl i Patrz.pl.
W listopadzie ub.r. YouTube’a odwiedziło 16,2 mln polskich internautów (real users), czyli 75,5 proc. wszystkich użytkowników sieci w naszym kraju - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl. YouTube, tak samo jak inne zagraniczne strony, nie jest w Megapanelu objęty audytem site-cetric, dlatego nie wiadomo, ile odsłon wykonują ani jak dużo czasu spędzają w tym serwisie polscy użytkownicy.
Kolejne dwa miejsca w zestawieniu zajęły polskie witryny. Cda.pl (mający większy zakres tematyczny niż inne analizowane strony - oprócz treści wideo dostępne są w nim gry online i zabawne grafiki) odwiedziło 4,63 mln użytkowników, którzy wykonali 113 mln odsłon krajowych, a każdy spędził w serwisie średnio 30 minut i 59 sekund. Z kolei Wrzuta.pl (należąca do Grupy Wirtualna Polska) zanotowała 1,62 mln użytkowników, 13,45 mln odsłon krajowych i średnio 39:11 minuty przypadające na użytkownika.
Po nieco ponad milionie polskich internautów przyciągnęły w listopadzie ub.r. dwa globalne serwisy wideo: Dailymotion i Vimeo. Pierwszy zanotował 1,18 mln odwiedzających, a drugi - 1,07 mln.
Zestawienie zamykają rodzime witryny Smog.pl (należy do Grupy Wirtualna Polska) z 514,9 tys. użytkowników i 10,02 mln odsłon krajowych, Veedo.pl (Grupa TVN) z 256,6 tys. użytkowników oraz Patrz.pl z 250,5 tys. użytkowników i 1,35 mln odsłon. W tym pierwszym serwisie co prawda pojawiają się treści dodawane przez redakcję, ale o podobnej tematyce jak na innych analizowanych stronach (często są to amatorskie nagrania udostępnione wcześniej przez internautów), a ponadto użytkownicy mogą zgłaszać redaktorom klipy do dodania. Z kolei Veedo.pl został uruchomiony w połowie września ub.r. (więcej na ten temat).
Serwisy z wideo od użytkowników w listopadzie 2014 roku | |||||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL | |||||
serwis | real users | odsłony krajowe | krajowe odsłony mobilne | czas na RU [godz:min:s] | zasięg |
youtube.com | 16 199 469 | - | - | - | 75,53% |
cda.pl | 4 632 952 | 112 996 008 | 12 532 566 | 00:30:59 | 21,60% |
wrzuta.pl | 1 621 260 | 13 449 714 | 2 186 022 | 00:39:11 | 7,56% |
dailymotion.com | 1 184 799 | - | - | - | 5,52% |
vimeo.com | 1 068 748 | - | - | - | 4,98% |
smog.pl | 514 927 | 10 020 954 | 991 005 | 00:29:00 | 2,40% |
veedo.pl | 256 635 | - | - | - | 1,20% |
patrz.pl | 250 533 | 1 350 293 | 223 673 | 00:02:51 | 1,17% |
YouTube z listopadzie ub.r. miał o 956,8 tys. polskich użytkowników więcej niż rok wcześniej (to 6,3 proc. w górę), a o 2,71 mln więcej niż przed dwoma laty (20,1 proc. w górę).
Cda.pl osiągnęło w tym okresie bardzo duże wzrosty. W skali roku serwis zyskał 1,81 mln użytkowników i 58,6 mln odsłon krajowych (to 64,3 i 107,6 proc. w górę), a w skali dwóch lat - aż 3,32 mln użytkowników i 81,4 mln odsłon krajowych (to wzrosty o 250-260 proc.).
Za to znaczący spadek zanotowała Wrzuta.pl. W listopadzie ub.r. serwis miał o 1,13 mln użytkowników i 10,56 mln odsłon krajowych mniej niż rok wcześniej (to 41,1 i 44 proc. w dół). Średni czas korzystania z witryny co prawda mocno się wydłużył, ale wynika to głównie ze zmienionego sposobu pomiaru. - Dzięki oskryptowaniu stron zgodnie ze standardami rynku dla odsłon ajaxowych oraz materiałów wideo-audio osiągnięto tzw. dwuskrypt, którego na tych stronach wcześniej nie było, a był od dawna stosowany przez innych graczy rynkowych - tłumaczyła portalowi Wirtualnemedia.pl półtora miesiąca temu Katarzyna Halicka, rzeczniczka prasowa Grupy Wirtualna Polska, komentując podobny wzrost czasu korzystania z o2.pl.
Dailymotion w skali roku stracił co prawda 199,3 tys. polskich użytkowników (14,4 proc. w dół), ale przez wcześniejszy rok prawie podwoił ich liczbę (z 755,3 tys. do 1,38 mln). Vimeo osiągnęło zdecydowane wzrosty, przekraczając poziom miliona odwiedzających - to o 303,2 tys. więcej niż rok wcześniej i o 581,3 tys. niż przed dwoma laty.
Zmalała natomiast odwiedzalność Smog.pl i Patrz.pl. W ciągu dwóch lat pierwszy serwis stracił 132,5 tys. użytkowników i 6,37 mln odsłon krajowych (to spadki o 20,5 i 38,8 proc.), a drugi - 187,1 tys. użytkowników i 2,07 mln odsłon (42,7 i 60,5 proc. w dół). Wielokrotnie dłuższy średni czas korzystania ze Smog.pl tak jak w przypadku Wrzuty wynika z innej metody oskryptowania.
Na drugiej podstronie szczegółowa analiza wyników YouTube’a, Cda.pl i Wrzuty w 2013 i 2014 roku
1 2
Dołącz do dyskusji: Serwisy wideo: dominuje YouTube, mocno w górę Cda i Vimeo, traci Wrzuta